moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zabytkowy silnik do Renault FT

W skrzyni znajduje się jeszcze olej, zachowały się nawet tabliczki z informacją, kiedy go wymienić! Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej odnalazło oryginalny silnik do najstarszego czołgu, jaki służył w Polsce – Renault FT. – To wydarzenie wyjątkowe. Łatwiej znaleźć czołg w rzece niż drugi taki silnik w kraju – mówi Mirosław Zientarzewski, kierownik muzeum.

Renault FT został pięć lat temu sprowadzony do Polski z Afganistanu. Na trop zabytkowego czołgu, który w dwudziestoleciu międzywojennym służył w polskiej armii, trafili Amerykanie. W 2012 roku, po długich dyplomatycznych zabiegach, udało się Renault sprowadzić do kraju. Czołg trafił do Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej, gdzie można go oglądać. Jednak maszyna nie miała sprawnego silnika. – Z inżynierami z Bumaru-Łabędy, z którymi wspólnie remontowaliśmy czołg, zdecydowaliśmy, że zamontujemy w nim zastępczy układ napędowy. Jednocześnie cały czas szukaliśmy oryginalnego silnika – opowiada Mirosław Zientarzewski, kierownik muzeum. 

Poszukiwania prowadzono na całym świecie. Zabytkowy silnik znalazł się m.in. w muzeum we Francji, ale niestety, Francuzi nie zgodzili się go nam przekazać. – Z oczywistych powodów nie chcieli dekompletować bezcennych eksponatów i rozumiemy ich stanowisko. Nasze byłoby identyczne – przyznaje Zientarzewski.


Pracownicy i wolontariusze Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej po wyniesieniu silnika z piwnicy

Aż latem tego roku, do Mirosława Zientarzewskiego zadzwonił Paweł Bruszko. – To kolekcjoner zabytkowych samochodów. Powiedział, że oglądał film z prac remontowych prowadzonych przez nas przy Renault FT i wie, że nie mamy silnika do tego pojazdu. A tak się składa, że on go ma. W pierwszej chwili pomyślałem, że to po prostu niemożliwe  – opowiada Zientarzewski. Bruszko wysłał więc dyrektorowi kilka zdjęć silnika. – Nie mogłem uwierzyć, ale to był motor, którego szukaliśmy na całym świecie – wspomina Zientarzewski. Okazało się, że podczas prac porządkowych został odnaleziony w piwnicy budynku w centrum Warszawy. – Jedna z osób porządkujących piwnicę poinformowała jej właściciela pana Bruszko, że skończyli porządki, został tylko jakiś silnik i nie wiedzą, co mają z tym zrobić. Na szczęście pan Paweł po wstępnej identyfikacji znaleziska zadzwonił do muzeum, a przecież taki zabytek ktoś mógł np. wystawić na aukcji – przyznaje dyrektor muzeum.

Dobrych wiadomości było więcej. Okazało się, że silnik jest w świetnym stanie. – W skrzyni korbowej znajduje się jeszcze olej, który chcemy przebadać, aby czegoś więcej się dowiedzieć – mówi Mirosław Zientarzewski. Wolontariusze, którzy sprawdzają motor zapewniają, że jest kompletny, nie ma żadnych uszkodzeń skrzyni i bloku cylindrów. – Ponieważ leżał w suchym miejscu podjęliśmy delikatną próbę obrócenia wałem korbowym, która potwierdziła, że silnik nie zatrzymał się awaryjnie i wszystkie mechanizmy we wnętrzu są kompletne – mówi jeden z wolontariuszy. Brakuje zaś iskrownika, części gniazd świec zapłonowych i wlewów rozruchowych paliwa.


Film: Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej

Co ciekawe na silniku zachowały się nawet tabliczki z informacjami dotyczącymi obsługi układu smarowania. – Jest tam napisane, po ilu kilometrach należy sprawdzać poziom oleju i wymienić go. Na obecnym etapie nie znamy jeszcze stopnia zużycia tłoków, cylindrów i innych części. Przekonamy się o tym nieco później – mówią wolontariusze. – Ustaliliśmy też, że blok cylindrów ma oryginalną farbę, to również niezwykle cenna informacja. Niebawem zobaczymy, co jest we wnętrzu silnika – dodają.

Odnaleziony motor stanie się sercem układu napędowego Renault FT. – Jednak nie będzie on eksploatowany w czołgu, raczej będziemy go pokazywać gościom muzeum – mówi Zientarzewski i dodaje, że wkrótce zdecyduje, czy podejmować próbę uruchomienia go.

Zabytkowy silnik można już było zobaczyć podczas uroczystości Święta Niepodległości. Gdy wolontariusze ukończą wszystkie prace, eksponat trafi na wystawę „Wojna 1939. Zrobiliśmy to co do nas należało” w Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej przy ul. Powsińskiej 13 w Warszawie. – Na pewno poinformujemy, kiedy będzie można go oglądać. A warto, bo to bezcenny eksponat. Myślę, że ostatni raz tak się cieszyliśmy, kiedy do naszych zbiorów trafiła jednostka napędowa „Junior” z samolotu RWD-8 – wspomina Mirosław Zientarzewski i dodaje: – To wydarzenie wyjątkowe. Łatwiej znaleźć czołg w rzece niż drugi taki silnik w Polsce.

Ewa Korsak

autor zdjęć: MWP

dodaj komentarz

komentarze

~mik
1511195880
super. bardzo ładny okaz. kurczę, stało to w piwnicy w kamienicy w Warszawie.
E3-4D-65-77

Jak daleko do końca wojny?
 
Wszystko co najważniejsze zaczyna się w Dęblinie
„Flota cieni” stwarza zagrożenie
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Gospodarka i bezpieczeństwo przyszłością Europy
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Nowa mapa garnizonów
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Ustawa bliżej żołnierzy
„Misja Zdrowie” – profilaktyka dla weteranek
Parlament pracuje nad wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Alians HSW ze światowym gigantem
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Cel: być gotowym do służby na granicy
Wyzwanie, które integruje
Pancerna nauka jazdy
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Osiemnaste urodziny wojsk specjalnych
Drony Wizjer rozpoznają cel
Bałtycka tarcza
Atom utracony
Dziękujemy wam, weterani!
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Fire from Coast
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Kolejne K9 dla zawiszaków
Siła sojuszniczego działania
Offset Wisły w praktyce
Kilometry pamięci
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Tysiące dronów dla armii
Święto zwiadowców
Od chaosu do wiktorii
Knowledge for Difficult Times
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Wyjście z cienia
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Wyzwanie, które integruje
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Apache’e nadlatują
Pamiętają o powstańcach
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
I Forum Bezpieczeństwa i Przemysłu Obronnego
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Bat na wrogów i niepokornych
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
AW149 to przygoda życia
Pomoc na wodzie i pod wodą
Drony na ratunek
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Stress test dla systemu ratownictwa
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Nowe możliwości Meska
Polska i Litwa w awangardzie NATO
Podejrzane manewry na Bałtyku
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Polska dołącza do satelitarnej elity
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Biało-czerwona na Monte Cassino
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Misja PKW „Olimp” doceniona
Trudny los zwycięzców
Incydent na strzelnicy
Żołnierz influencer?
Szlachetny gest generała
Unijne pożyczki na obronność. Polska beneficjentem programu SAFE
Polskie Pioruny dla Belgii
Nasi czołgiści najlepsi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO