moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Tygrysy w Poznaniu

Loty w dużych ugrupowaniach, rywalizacja w powietrzu i na ziemi, a wszystko pod znakiem... tygrysa. Bo właśnie tego drapieżnika mają w logo eskadry, które biorą udział w NATO Tiger Meet. W przyszłym roku po raz pierwszy gospodarzem tych prestiżowych ćwiczeń będzie Polska. W „tygrysich” manewrach wezmą udział lotnicy z 10 państw, m.in. USA, Francji i Niemiec.

– Dla nas to prawdziwy zaszczyt i kolejny dowód na to, że nasi piloci są cenieni w świecie – przyznaje kpt. Grzegorz Jasianek, rzecznik prasowy 2. Skrzydła Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu. W stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości, a zarazem setną rocznicę utworzenia polskiego lotnictwa, w Krzesinach pojawi się kilkadziesiąt samolotów i śmigłowców z dziesięciu państw. W połowie maja przyszłego roku do 31. Bazy przylecą maszyny ze Stanów Zjednoczonych, Niemiec, Francji, Włoch, Norwegii oraz Belgii. Wszystkie samoloty należą do eskadr, które mają w logo tygrysa. Przez kilka dni będą ćwiczyć wspólnie z Polakami z „tygrysiej” 6 Eskadry Lotniczej.

Mjr Łukasz Gradziński, pilot F-16, który dwukrotnie uczestniczył w NATO Tiger Meet, przyznaje, że to niezwykła impreza. – W Polsce wielu osobom nadal błędnie kojarzy się z pokazami lotniczymi. Tymczasem to jedno z flagowych ćwiczeń Sojuszu Północnoatlantyckiego, prestiżem dorównujące „Red Flag” na Alasce, czy „Blue Flag” w Izraelu – podkreśla mjr Gradziński. – Jego celem jest przede wszystkim zgrywanie komponentów lotniczych NATO w działaniach połączonych COMAO. Pod tą nazwą kryją się misje realizowane przez duże ugrupowania samolotów różnych typów – tłumaczy. Ćwiczenia mają w sobie jednak również element współzawodnictwa. Eskadry z poszczególnych państw rywalizują na przykład, która z nich zdoła uzbierać największą liczbą wylotów. – NATO Tiger Meet to test dla sprzętu, ale też pokaz sprawności personelu technicznego i samych pilotów – podkreśla mjr Łukasz Gradziński. Impreza jest wyjątkowa także z innego powodu. Biorące w niej udział statki powietrzne oraz sprzęt naziemny ozdabiane są okazyjnymi malunkami, których motywem przewodnim jest oczywiście tygrys. Do tego dochodzą liczne eventy. – Stały element stanowią zawody sportowe pod nazwą „Tiger Games”, często nawiązujące do lokalnej specyfiki – mówi mjr Gradziński. I tak, podczas ćwiczeń w Norwegii piloci jeździli na nartorolkach. Częścią tradycji jest też uroczysty obiad. – Piloci przychodzą na niego w galowych mundurach. Po posiłku muszą zjeść deser, tyle że nie używając łyżeczek. Sztuka polega na tym, by się nie ubrudzić – opowiada mjr Gradziński. – NATO Tiger Meet to doskonała okazja, by się lepiej poznać, nawiązać nieformalne kontakty. Często ma to swój ciąg dalszy. Z Grekami na przykład polscy piloci dwukrotnie ćwiczyli potem podczas „Squadron Exchange” w Araxos – dodaje.

Ale NATO Tiger Meet to również nie lada gratka dla miłośników lotnictwa oraz spotterów. Część imprezy jest bowiem otwarta dla widzów. Tak będzie także w Poznaniu. – Program nie został jeszcze ustalony w szczegółach. Na pewno jednak będziemy chcieli zorganizować specjalny dzień dla VIP-ów, a drugi właśnie dla spotterów, którzy będą mogli wejść na teren bazy po uprzednim akredytowaniu się – zapowiada kpt. Grzegorz Jasianek. Na tym jednak nie koniec. W tym samym czasie bowiem w Poznaniu odbędzie się inna duża impreza lotnicza – „Aerofestival”. – Na płycie lotniska Ławica zaprezentuje się około 30 statków powietrznych. Oprócz tego około stu maszyn weźmie udział w pokazach powietrznych. Będą to zarówno maszyny cywilne, jak i wojskowe – informuje Dariusz Wawrzyniak, dyrektor wydarzenia. Jak przyznaje kpt. Jasianek, przedstawiciele wojska i organizatorów „Aerofestivalu” prowadzą rozmowy o możliwości czasowego przebazowania części maszyn z NATO Tiger Meet na Ławicę. – Dzięki temu więcej widzów miałoby okazję obejrzeć je – podkreśla rzecznik 2 Skrzydła. Zastrzega jednak, że na razie jest zbyt wcześnie, by tę sprawę przesądzać. W początkach października w Poznaniu odbyła się pierwsza z konferencji planistycznych poprzedzających ćwiczenia. Kolejna planowana jest na początek przyszłego roku.

Historia NATO Tiger Meet sięga 1961 roku. Wtedy to 79 Dywizjon Myśliwski Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w Europie zaprosił do wspólnych ćwiczeń eskadry z Francji i Wielkiej Brytanii. W ten sposób Amerykanie odpowiedzieli na apel francuskiego ministra obrony Pierre’a Messmera. Wnioskował on o zbliżenie wojsk poszczególnych państw NATO. Jednostki, które zaczęły razem trenować, miały w logo tygrysa. W tym samym roku powołały one NATO Tiger Association. Organizacja rozrastała się z każdym rokiem. Regularnie też organizowała „tygrysie” manewry. Dziś liczy ona ponad 30 lotniczych jednostek. 24 spośród nich to pełnoprawni członkowie, 10 ma status członków honorowych, jedna zaś jest na okresie próbnym.

W Polsce wizerunek tygrysa po raz pierwszy pojawił się na samolotach Su-22 z nieistniejącego już 6 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego w Pile. Do NATO Tiger Association nasi piloci dołączyli jednak dopiero w 2013 roku. Dwa lata wcześniej F-16 z biało-czerwoną szachownicą brały udział w NATO Tiger Meet we Francji, ale 6 Eskadra nie była jeszcze wówczas pełnoprawnym członkiem. Dziś ma mocną pozycję wśród „tygrysich” jednostek. Dowodem jest statuetka „Best Flying Squadron” zdobyta podczas jednego z ćwiczeń.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Katsuhiko Tokunga / NATO Tiger Association

dodaj komentarz

komentarze

~Pablo
1510502580
Masir - nie opowiadaj bzdur: https://historialotnictwa.pl.tl/6-Pu%26%23322%3Bk-Lotnictwa-My%26%23347%3Bliwsko-_-bombowego-w-Pile-.htm .
A1-C8-AB-CA
~Masir
1510140780
Bzdura. Su-22 w Tygrysie barwy pomalowany został w 6. eskadrze lotnictwa taktycznego w Powidzu. Pułko w Pile miał zaledwie tygrysa na naszywce.
DB-A8-CD-2B

Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Weterani pamiętają
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Maratońskie święto w Warszawie
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Brytyjczycy na wschodniej straży
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Nowe horyzonty medyków
Drony w natarciu
Speczespół wybierze „Orkę”
Koniec dzieciństwa
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Europa ma być zdolna do obrony
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Jednym głosem w sprawie obronności
Dziki na Legwanach
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Wyzwaniem – czas
Apache i Chinook a sprawa polska
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Owad z drukarki
Polski „Wiking” dla Danii
W poszukiwaniu majora Serafina
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Kawaleria pancerna spod znaku 11
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Czarna taktyka terytorialsów
„Road Runner” w Libanie
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Baltexpo ‘25 wystartowały
Historia jest po to, by z niej czerpać
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
W wojsku orientują się najlepiej
Kircholm 1605
Para ratowników i pies w kopalni złota
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Abolicja dla ochotników
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Koniec pewnej epoki
Okiełznać Borsuka
Rekompensaty na nowych zasadach
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Kopuła nad bewupem
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Unia chce zbudować „mur dronowy"
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W obronie gazoportu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Medycyna na trudne czasy
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pływali jak morscy komandosi
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Przedwczesny triumf

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO