moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zakup Stoczni Marynarki Wojennej przez PGZ – szansa i wyzwanie

Zakup Stoczni Marynarki Wojennej przez PGZ to pierwszy krok w trudnym procesie konsolidacji i budowania przewagi konkurencyjnej polskiego przemysłu stoczniowego. To szansa na lepszą kontrolę oraz właściwą alokację zamówień na sprzęt wojskowy w ramach całej grupy. W rezultacie pozytywne efekty tego procesu powinny odczuć wszyscy jego interesariusze, tj. siły zbrojne, branża stoczniowa i cała gospodarka morska. A także władze samorządowe oraz budżet państwa.

Jest to przedsięwzięcie zakotwiczone w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, zorientowanej na reindustrializację i repolonizację polskiej gospodarki. W warunkach gospodarki rynkowej, biorąc pod uwagę zmienność koniunktury, idea utworzenia takiej silnej grupy kapitałowej jest w pełni uzasadniona. Daje szansę na uratowanie zakładu będącego w stanie upadłości oraz jego pełny powrót do warunków rynkowych, a także na produkcję nowoczesnych jednostek dla Marynarki Wojennej RP oraz innych armatorów.

Niemniej jednak konsolidacja nie może być wartością samą w sobie. Jest to narzędzie, dzięki któremu można zwiększyć wartość podmiotów gospodarczych. Głównym celem skonsolidowanego sektora stoczniowego powinno być osiągnięcie stałej przewagi konkurencyjnej w określonych obszarach działalności produkcyjnej, po dokonaniu inwentaryzacji potencjału wytwórczego i intelektualnego.

W przypadku Stoczni Marynarki Wojennej kolejnym krokiem powinny być przegląd i ocena potencjału produkcyjnego, logistycznego i ludzkiego. Ma to umożliwić zdefiniowanie startowej oferty handlowej tego zakładu oraz określenie obszaru współpracy i komplementarności względem innych podmiotów tej branży skupionych w PGZ, tj. Stoczni Nauta, Stoczni Gryfia i Centrum Techniki Morskiej.

Polski przemysł stoczniowy ma bardzo duże tradycje w budowie i remontach okrętów desantowych, trałowo-minowych, hydrograficznych, ratowniczych i rozpoznawczych. Dlatego istotne jest sprawdzenie w przypadku Stoczni Marynarki Wojennej, jaki jest aktualny poziom tych zdolności. Taki przegląd powinien umożliwić podejmowanie właściwych i trafnych decyzji co do zawierania aliansów strategicznych z innymi podmiotami (w tym zagranicznymi) w celu realizacji programu modernizacji sił morskich, jak też rozszerzenia własnej oferty produkcyjnej i handlowej. Zapowiadana produkcja okrętów podwodnych wymaga określenia zakresu niezbędnych inwestycji, które należy wykonać, aby zakład osiągnął odpowiedni poziom kompetencji do realizacji tego zdania. Może się bowiem okazać, że będzie on w stanie odgrywać tylko rolę podwykonawcy dla podmiotu zagranicznego, dostarczającego gotową jednostkę. Wszystko zależy od zakresu transferu technologii, na jaki zgodzą się potencjalni kontrahenci.

Należy też przeanalizować, czy okręty podwodne, które chcemy pozyskać, będą miały zadowalającą swobodę działalności operacyjnej na Bałtyku i odpowiednie zaplecze logistyczne w systemie bazowania Marynarki Wojennej RP. Dlatego też nie powinno się rezygnować z udziału Stoczni Marynarki Wojennej w uruchomieniu potencjalnej produkcji okrętów wielozadaniowych o dużej dzielności morskiej, wyposażonych w systemy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe kompatybilne z systemami, które będą wykorzystywały inne komponenty sił zbrojnych (np. związane z programami „Wisła” i „Narew”), co również będzie miało wpływ na zwiększenie zdolności przeciwdostępowych, eksponowanych w ramach Strategicznego Przeglądu Obronnego.

Kluczowym zadaniem jest ukończenie przez stocznię budowy okrętu patrolowego ORP „Ślązak”, wprowadzenie go do linii oraz wyciagnięcie wniosków i wykorzystanie doświadczeń, które stocznia zdobyła podczas realizacji tego projektu, aby uniknąć powielania błędów i dublowania przedsięwzięć organizacyjnych w trakcie budowy kolejnych nowych jednostek.

Konsolidując przemysł stoczniowy w ramach PGZ, powinniśmy pamiętać, że jest to branża, która zawsze w okresach dekoniunktury wymaga wsparcia ze strony państwa. Dlatego tak ważne są składane przez MON zamówienia rządowe na nowe jednostki. W związku z tym należy podchodzić ostrożnie do inicjatyw pozyskiwania okrętów z tzw. drugiej ręki, gdyż w takiej sytuacji środki finansowe przeznaczone na modernizację popłyną do podmiotów zagranicznych. W innym wypadku musiałyby one takie jednostki wycofać lub zutylizować, a w ten sposób przedłużą ich życie i rentowność dzięki realizowanym remontom, przeglądom technicznym oraz działalności szkoleniowej dla nowych załóg.

Na działanie Stoczni Marynarki Wojennej w ramach PGZ należy patrzeć całościowo, dlatego ważne jest przygotowanie skutecznej strategii marketingowej dla wszystkich podmiotów tej branży oraz wypracowanie odpowiednich metod pomocy rządowej, aby uniknąć negatywnych konsekwencji ze strony Komisji Europejskiej.

Konsolidując część podmiotów przemysłu stoczniowego w ramach PGZ, powinniśmy unikać bratobójczej walki o zamówienia rządowe z krajowym sektorem komercyjnym (Grupa Remontowa), gdyż w tym przypadku zasadnicze finalne korzyści mogą uzyskać podmioty zagraniczne lub proces pozyskiwania jednostek może zostać niepotrzebnie wydłużony. Sektor publiczny i prywatny powinny tutaj współdziałać dzięki komplementarności posiadanych kompetencji w ramach aliansów strategicznych.

Kmdr por. rez. dr inż. Bohdan Pac , Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Barwy walki
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Rakiety dla Jastrzębi
Optyka dla żołnierzy
Ramię w ramię z aliantami
NATO on Northern Track
Front przy biurku
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
25 lat w NATO – serwis specjalny
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Wojna w świętym mieście, epilog
Mundury w linii... produkcyjnej
Zmiany w dodatkach stażowych
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Sprawa katyńska à la española
Zachować właściwą kolejność działań
Święto stołecznego garnizonu
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w świętym mieście, część druga
Prawda o zbrodni katyńskiej
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Przygotowania czas zacząć
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Ocalały z transportu do Katynia
NATO na północnym szlaku
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Na straży wschodniej flanki NATO
Odstraszanie i obrona
Charge of Dragon
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
SOR w Legionowie
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Strażacy ruszają do akcji
Głos z katyńskich mogił
Zbrodnia made in ZSRS
Kadisz za bohaterów
Szpej na miarę potrzeb
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Kolejne FlyEle dla wojska
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
V Korpus z nowym dowódcą
Szarża „Dragona”
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO