moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Zakup Stoczni Marynarki Wojennej przez PGZ – szansa i wyzwanie

Zakup Stoczni Marynarki Wojennej przez PGZ to pierwszy krok w trudnym procesie konsolidacji i budowania przewagi konkurencyjnej polskiego przemysłu stoczniowego. To szansa na lepszą kontrolę oraz właściwą alokację zamówień na sprzęt wojskowy w ramach całej grupy. W rezultacie pozytywne efekty tego procesu powinny odczuć wszyscy jego interesariusze, tj. siły zbrojne, branża stoczniowa i cała gospodarka morska. A także władze samorządowe oraz budżet państwa.

Jest to przedsięwzięcie zakotwiczone w Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, zorientowanej na reindustrializację i repolonizację polskiej gospodarki. W warunkach gospodarki rynkowej, biorąc pod uwagę zmienność koniunktury, idea utworzenia takiej silnej grupy kapitałowej jest w pełni uzasadniona. Daje szansę na uratowanie zakładu będącego w stanie upadłości oraz jego pełny powrót do warunków rynkowych, a także na produkcję nowoczesnych jednostek dla Marynarki Wojennej RP oraz innych armatorów.

Niemniej jednak konsolidacja nie może być wartością samą w sobie. Jest to narzędzie, dzięki któremu można zwiększyć wartość podmiotów gospodarczych. Głównym celem skonsolidowanego sektora stoczniowego powinno być osiągnięcie stałej przewagi konkurencyjnej w określonych obszarach działalności produkcyjnej, po dokonaniu inwentaryzacji potencjału wytwórczego i intelektualnego.

W przypadku Stoczni Marynarki Wojennej kolejnym krokiem powinny być przegląd i ocena potencjału produkcyjnego, logistycznego i ludzkiego. Ma to umożliwić zdefiniowanie startowej oferty handlowej tego zakładu oraz określenie obszaru współpracy i komplementarności względem innych podmiotów tej branży skupionych w PGZ, tj. Stoczni Nauta, Stoczni Gryfia i Centrum Techniki Morskiej.

Polski przemysł stoczniowy ma bardzo duże tradycje w budowie i remontach okrętów desantowych, trałowo-minowych, hydrograficznych, ratowniczych i rozpoznawczych. Dlatego istotne jest sprawdzenie w przypadku Stoczni Marynarki Wojennej, jaki jest aktualny poziom tych zdolności. Taki przegląd powinien umożliwić podejmowanie właściwych i trafnych decyzji co do zawierania aliansów strategicznych z innymi podmiotami (w tym zagranicznymi) w celu realizacji programu modernizacji sił morskich, jak też rozszerzenia własnej oferty produkcyjnej i handlowej. Zapowiadana produkcja okrętów podwodnych wymaga określenia zakresu niezbędnych inwestycji, które należy wykonać, aby zakład osiągnął odpowiedni poziom kompetencji do realizacji tego zdania. Może się bowiem okazać, że będzie on w stanie odgrywać tylko rolę podwykonawcy dla podmiotu zagranicznego, dostarczającego gotową jednostkę. Wszystko zależy od zakresu transferu technologii, na jaki zgodzą się potencjalni kontrahenci.

Należy też przeanalizować, czy okręty podwodne, które chcemy pozyskać, będą miały zadowalającą swobodę działalności operacyjnej na Bałtyku i odpowiednie zaplecze logistyczne w systemie bazowania Marynarki Wojennej RP. Dlatego też nie powinno się rezygnować z udziału Stoczni Marynarki Wojennej w uruchomieniu potencjalnej produkcji okrętów wielozadaniowych o dużej dzielności morskiej, wyposażonych w systemy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe kompatybilne z systemami, które będą wykorzystywały inne komponenty sił zbrojnych (np. związane z programami „Wisła” i „Narew”), co również będzie miało wpływ na zwiększenie zdolności przeciwdostępowych, eksponowanych w ramach Strategicznego Przeglądu Obronnego.

Kluczowym zadaniem jest ukończenie przez stocznię budowy okrętu patrolowego ORP „Ślązak”, wprowadzenie go do linii oraz wyciagnięcie wniosków i wykorzystanie doświadczeń, które stocznia zdobyła podczas realizacji tego projektu, aby uniknąć powielania błędów i dublowania przedsięwzięć organizacyjnych w trakcie budowy kolejnych nowych jednostek.

Konsolidując przemysł stoczniowy w ramach PGZ, powinniśmy pamiętać, że jest to branża, która zawsze w okresach dekoniunktury wymaga wsparcia ze strony państwa. Dlatego tak ważne są składane przez MON zamówienia rządowe na nowe jednostki. W związku z tym należy podchodzić ostrożnie do inicjatyw pozyskiwania okrętów z tzw. drugiej ręki, gdyż w takiej sytuacji środki finansowe przeznaczone na modernizację popłyną do podmiotów zagranicznych. W innym wypadku musiałyby one takie jednostki wycofać lub zutylizować, a w ten sposób przedłużą ich życie i rentowność dzięki realizowanym remontom, przeglądom technicznym oraz działalności szkoleniowej dla nowych załóg.

Na działanie Stoczni Marynarki Wojennej w ramach PGZ należy patrzeć całościowo, dlatego ważne jest przygotowanie skutecznej strategii marketingowej dla wszystkich podmiotów tej branży oraz wypracowanie odpowiednich metod pomocy rządowej, aby uniknąć negatywnych konsekwencji ze strony Komisji Europejskiej.

Konsolidując część podmiotów przemysłu stoczniowego w ramach PGZ, powinniśmy unikać bratobójczej walki o zamówienia rządowe z krajowym sektorem komercyjnym (Grupa Remontowa), gdyż w tym przypadku zasadnicze finalne korzyści mogą uzyskać podmioty zagraniczne lub proces pozyskiwania jednostek może zostać niepotrzebnie wydłużony. Sektor publiczny i prywatny powinny tutaj współdziałać dzięki komplementarności posiadanych kompetencji w ramach aliansów strategicznych.

Kmdr por. rez. dr inż. Bohdan Pac , Polskie Lobby Przemysłowe im. Eugeniusza Kwiatkowskiego

dodaj komentarz

komentarze


Sejm podziękował za służbę na granicy
 
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Spadochroniarze na warcie w UE
Operacja „Wschodnia zorza”
Pioruny dla sojuszników
Medycy na poligonie
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
„Armia mistrzów” – sporty walki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Jak usprawnić działania służb na granicy
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Roczny dyżur spadochroniarzy
Za zdrowie utracone na służbie
Most III, czyli lot z V2
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Włoski Centauro na paryskim salonie
„Operacja borelioza”
The Suwałki Gap in the Game
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Na ratunek… komandos
„Armia mistrzów” – sporty wodne
Jaki będzie czołg przyszłości?
Nie wierzę panu, mister Karski!
Partyzanci z republiki
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Feniks – następca Mangusty?
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
International Test
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Londyn o „Tarczy Wschód”
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Z parlamentu do wojska
Olimp gotowy na igrzyska!
Formoza. Za kulisami
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Prezydent Zełenski w Warszawie
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Terytorialsi w gotowości do pomocy
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Posłowie o efektach szczytu NATO
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Optymistyczne prognozy znad Wisły

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO