moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nauta zbuduje okręt dla Svenska Marinen

Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni zbuduje na potrzeby Szwedzkiej Królewskiej Marynarki Wojennej okręt rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT). Firma, która jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, będzie odpowiedzialna za budowę platformy okrętu. Nowa jednostka ma wejść do służby w Svenska Marinen do końca 2020 roku.

Jednostka, która powstanie przy współpracy z Nautą zastąpi w szwedzkiej marynarce wojennej okręt rozpoznawczy HMS „Orion”.

Gdyńska Nauta będzie podwykonawcą kontraktu, jaki na dostawę okrętu dla szwedzkiej marynarki wojennej zawarł koncern Saab. Zgodnie z umową pomiędzy Saabem a szwedzką agencją zamówień obronnych FMV, nowy okręt typu SIGINT ma trafić do Svenska Marinen najpóźniej do końca 2020 roku, a za jego zaprojektowanie, zbudowanie i dostawę, szwedzki koncern zbrojeniowy zainkasuje 730 milionów koron szwedzkich (około 320 mln zł).

Polska firma odpowiedzialna będzie za zbudowanie, zwodowanie i wstępne próby morskie platformy okrętu. Umowę w tej sprawie podpisali dziś Sławomir Latos, prezes Stoczni Remontowej Nauta oraz Håkan Buskhe, prezes Saaba i Gunnar Wieslander, dyrektor obszaru biznesowego Saab Kockums. Ani Nauta, ani Saab nie ujawniły wartości podpisanej umowy. Nie jest znany także termin, w jakim ma zostać wykonana „polska” część kontraktu.

Po zakończeniu budowy i testów w Polsce okręt trafi do stoczni w Karlskronie, gdzie zainstalowane zostanie na nim specjalistyczne wyposażenie rozpoznania elektronicznego – czyli m.in. różnego typu radary. Po doposażeniu jednostki przeprowadzone zostaną próby morskie, po których pozytywnym zaliczeniu okręt zostanie przekazany szwedzkiej armii.

Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab odpowiedzialny za Polskę i kraje bałtyckie podkreśla, że szwedzki koncern ma pełne zaufanie, iż polska stocznia podoła trudnemu wyzwaniu, jakim jest budowa okrętu rozpoznawczego. – Okręty wywiadowcze muszą wyróżniać się niezawodnością. Stocznia Remontowa Nauta jest doświadczonym partnerem, z wysokimi kwalifikacjami – komentował.

W to, że współpraca z Saabem jest ogromną szansą dla Nauty mocno wierzy jej prezes, Sławomir Latos. – Jesteśmy firmą, która bardzo szybko się rozwija, stawia na innowacyjność, odważnie i z powodzeniem wchodzi na nowe obszary techniczne. Udział w tym przedsięwzięciu będzie dla stoczni szansą na dalszy, dynamiczny rozwój i możliwość zwiększenia portfela zamówień na statki, nie tylko na arenie krajowej – podkreślał.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Swedish Defence Forces, PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Odstraszanie i obrona
 
NATO na północnym szlaku
Sprawa katyńska à la española
Prawda o zbrodni katyńskiej
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zbrodnia made in ZSRS
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Barwy walki
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
SOR w Legionowie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejne FlyEle dla wojska
Wojna w świętym mieście, epilog
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szpej na miarę potrzeb
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Strażacy ruszają do akcji
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Mundury w linii... produkcyjnej
Przygotowania czas zacząć
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Święto stołecznego garnizonu
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Optyka dla żołnierzy
Szarża „Dragona”
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
NATO on Northern Track
Sandhurst: końcowe odliczanie
Ramię w ramię z aliantami
Charge of Dragon
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Na straży wschodniej flanki NATO
Zachować właściwą kolejność działań
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Zmiany w dodatkach stażowych
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Kadisz za bohaterów
Wojna w świętym mieście, część druga
Front przy biurku
25 lat w NATO – serwis specjalny
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
V Korpus z nowym dowódcą
Głos z katyńskich mogił
Rakiety dla Jastrzębi
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ocalały z transportu do Katynia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO