moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nauta zbuduje okręt dla Svenska Marinen

Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni zbuduje na potrzeby Szwedzkiej Królewskiej Marynarki Wojennej okręt rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT). Firma, która jest częścią Polskiej Grupy Zbrojeniowej, będzie odpowiedzialna za budowę platformy okrętu. Nowa jednostka ma wejść do służby w Svenska Marinen do końca 2020 roku.

Jednostka, która powstanie przy współpracy z Nautą zastąpi w szwedzkiej marynarce wojennej okręt rozpoznawczy HMS „Orion”.

Gdyńska Nauta będzie podwykonawcą kontraktu, jaki na dostawę okrętu dla szwedzkiej marynarki wojennej zawarł koncern Saab. Zgodnie z umową pomiędzy Saabem a szwedzką agencją zamówień obronnych FMV, nowy okręt typu SIGINT ma trafić do Svenska Marinen najpóźniej do końca 2020 roku, a za jego zaprojektowanie, zbudowanie i dostawę, szwedzki koncern zbrojeniowy zainkasuje 730 milionów koron szwedzkich (około 320 mln zł).

Polska firma odpowiedzialna będzie za zbudowanie, zwodowanie i wstępne próby morskie platformy okrętu. Umowę w tej sprawie podpisali dziś Sławomir Latos, prezes Stoczni Remontowej Nauta oraz Håkan Buskhe, prezes Saaba i Gunnar Wieslander, dyrektor obszaru biznesowego Saab Kockums. Ani Nauta, ani Saab nie ujawniły wartości podpisanej umowy. Nie jest znany także termin, w jakim ma zostać wykonana „polska” część kontraktu.

Po zakończeniu budowy i testów w Polsce okręt trafi do stoczni w Karlskronie, gdzie zainstalowane zostanie na nim specjalistyczne wyposażenie rozpoznania elektronicznego – czyli m.in. różnego typu radary. Po doposażeniu jednostki przeprowadzone zostaną próby morskie, po których pozytywnym zaliczeniu okręt zostanie przekazany szwedzkiej armii.

Jyrki Kujansuu, wiceprezes Saab odpowiedzialny za Polskę i kraje bałtyckie podkreśla, że szwedzki koncern ma pełne zaufanie, iż polska stocznia podoła trudnemu wyzwaniu, jakim jest budowa okrętu rozpoznawczego. – Okręty wywiadowcze muszą wyróżniać się niezawodnością. Stocznia Remontowa Nauta jest doświadczonym partnerem, z wysokimi kwalifikacjami – komentował.

W to, że współpraca z Saabem jest ogromną szansą dla Nauty mocno wierzy jej prezes, Sławomir Latos. – Jesteśmy firmą, która bardzo szybko się rozwija, stawia na innowacyjność, odważnie i z powodzeniem wchodzi na nowe obszary techniczne. Udział w tym przedsięwzięciu będzie dla stoczni szansą na dalszy, dynamiczny rozwój i możliwość zwiększenia portfela zamówień na statki, nie tylko na arenie krajowej – podkreślał.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Swedish Defence Forces, PGZ

dodaj komentarz

komentarze


Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
 
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Eurokorpus na czele grupy bojowej UE
Olympus in Paris
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Ruszają prace nad „Ratownikiem”
Zdarzyło się w 2024 roku – część II
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Na nowy rok – dodatek stażowy po nowemu
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Awanse dla medalistów
Co się zmieni w ustawie o obronie ojczyzny?
Powstanie wielkopolskie, czyli triumf jedności Polaków
Wzmacnianie wschodniej granicy
Zmiany w prawie 2025
Rosomaki i Piranie
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Bohaterski zryw
Siedząc na krawędzi
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Lektury na czas świąt i nie tylko
Ratownik, czyli morski wielozadaniowiec
Śmierć szwoleżera
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Wiązką w przeciwnika
Polacy łamią tajemnice Enigmy
Czworonożny żandarm w Paryżu
W drodze na szczyt
Chleb to podstawa
2024! To był rok!
Polskie Pioruny bronią Estonii
Posłowie o modernizacji armii
Zdarzyło się w 2024 roku – część III
TOP 10 z wideoteki ZbrojnejTV
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Granice są po to, by je pokonywać
Za nami kolejna edycja akcji „Edukacja z wojskiem”
Nowa wersja lotniczej szachownicy
Zdarzyło się w 2024 roku – część IV
Ochrona artylerii rakietowej
Kluczowy partner
Zrobić formę przed Kanadą
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Miliardy na obronność w 2024 roku
Zmiana warty w PKW Liban
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Atak na cyberpoligonie
Żołnierzowi grozi dożywocie
Fiasko misji tajnych służb

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO