Od poniedziałku, 6 marca, w ramach Okrętowej Grupy Zadaniowej wydzielone siły okrętowe 3 Flotylli Okrętów prowadzą manewry morskie. Jeden z epizodów ćwiczenia przewidywał nocny załadunek rakiet RBS-15 Mk3 na ORP Grom.
Te będące na uzbrojeniu okrętów rakietowych typu Orkan rakiety to jedne z najefektywniejszych na współczesnym polu walki środków przeznaczonych do zwalczania celów nawodnych.
Wczoraj w godzinach wieczornych odbył się praktyczny trening załadunku i rozładunku zasobników z rakietami przeciwskrętowymi RBS 15 Mk 3 na okręt rakietowy ORP Grom. Ćwiczenie zostało zrealizowane w ramach trwających manewrów Okrętowej Grupy Zadaniowej. W operacji uczestniczyła załoga okrętu rakietowego ORP Grom i specjaliści Zespołu Technicznego Komendy Portu Wojennego Gdynia.
Głównym celem tego typu szkolenia jest praktyczne doskonalenie umiejętności załadunku i przygotowania rakiet. Sprawne przeprowadzenie takiej operacji ma kluczowe znaczenie w procesie przygotowania okrętu do wyjścia na morze i walki podczas faktycznych działań. Praktyczny przeładunek uzbrojenia rakietowego jest niezbędnym elementem szkolenia i umożliwia dowódcy ocenę wyszkolenia załogi okrętu. Dlatego tego typu szkolenie odbywa się w różnych miejscach macierzystej bazy morskiej, a także w innych portach i punktach bazowania Marynarki Wojennej. Dzięki takim treningom obsady doskonalą umiejętności nabyte w trakcie zajęć teoretycznych. Stanowią one także okazję do szkolenia załóg pojazdów specjalnych KPW Gdynia (przewożenie i przeładunek rakiet), a także straży pożarnej, ratowników medycznych i pozostałych osób uczestniczących w takiej operacji.
Przeciwokrętowa rakieta RBS-15 Mk3 jest jedną z najnowocześniejszych rakiet na współczesnym polu walki, często określana mianem "wystrzel i zapomnij". Napędzana jest silnikiem turboodrzutowym pozwalającym na rozwinięcie prędkości 0,9 Ma. Jej długość to 4,35 m, kaliber 50 mm, rozpiętość skrzydeł 1,4 m, masa głowicy 200 kg, a zasięg przekracza 200 km. Może być użyta o każdej porze dnia i nocy bez ograniczeń pogodowych. Trajektorię jej lotu charakteryzuje duża ilość punktów zwrotnych i zmian wysokości, a szczególnie niska wysokość lotu przystosowuje się automatycznie do zmiennych stanów morza.
Tekst: Radosław Pioch
autor zdjęć: Marian Kluczyński
komentarze