moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 polecą na Litwę

W maju na siódmą zmianę PKW „Orlik” wyjedzie 140 żołnierzy i pracowników wojska. Piloci będą strzec przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. – Zadania natowskiej misji Baltic Air Policing się nie zmienią. Zmieni się tylko samolot. – MiG-29 zostanie zastąpiony przez F-16 – mówi gen. Cezary Wiśniewski, inspektor sił powietrznych.

Polski kontyngent „Orlik” utworzy maksymalnie 140 żołnierzy i pracowników wojska. Główne siły do udziału w misji skieruje 31 Baza Lotnictwa Taktycznego z Krzesin. Na Litwę polecą przede wszystkim piloci i technicy z tej jednostki oraz cztery wielozadaniowe F-16. Ponadto w składzie PKW znajdą się także żołnierze z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Łasku, nawigatorzy z ośrodków dowodzenia i naprowadzania oraz specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej i żołnierze Żandarmerii Wojskowej, a także ze Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu. Większość żołnierzy – zwłaszcza piloci i technicy – będzie stacjonować w litewskiej bazie w miejscowości Szawle. Natomiast nawigatorzy służyć będą w ośrodku kierowania i rozpoznania w Karmelavie. – Żołnierze są doskonale wyszkoleni i świetnie przygotowani do wykonywania zadań w ramach misji Baltic Air Policing. Obowiązki naszych pilotów w tej operacji się nie zmienią. Tym razem zmieni się tylko typ samolotu. MiG-29 zostanie zastąpiony przez F-16 – wyjaśnia gen. bryg. pil. Cezary Wiśniewski, inspektor sił powietrznych.

W poprzednich sześciu zmianach kontyngentu „Orlik” brali udział wyłącznie piloci z baz taktycznych wyposażonych w myśliwce MiG-29. Tym razem kierownictwo resortu obrony do służby w natowskiej misji wyśle polskie Jastrzębie.

Od 1 maja do 31 sierpnia piloci będą pełnić całodobowe dyżury bojowe i patrolować przestrzeń powietrzną nad Litwą, Łotwą i Estonią, czyli krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Piloci będą także w razie potrzeby udzielać pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów, które znajdą się w sytuacji awaryjnej (np. gdy stracą łączność radiową lub orientację geograficzną). Podczas misji samoloty są podrywane najczęściej do zadań rozpoznawczych. Dzieje się tak wówczas, gdy w przestrzeni powietrznej państw bałtyckich przemieszczają się niezidentyfikowane statki powietrzne z wyłączonymi transponderami (na skutek czego są niewidoczne dla radarów naziemnych). Podczas każdej misji piloci wykonują loty treningowe i bojowe, reagując na sygnał alarmowy „Alfa Scramble”. Po tej komendzie lotnicy mają kilka minut, by wystartować z lotniska, a następnie przechwycić w powietrzu maszyny naruszające międzynarodowe przepisy ruchu lotniczego. – Nasi żołnierze po raz pierwszy polecą na Litwę w ramach misji Baltic Air Policing, ale zadania, jakie będą tam wykonywać, nie są dla nich nowością. Wysyłamy na misję zgrany, bardzo doświadczony zespół ludzi – mówi kpt. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy.

Zgodnie z planami Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych polscy żołnierze pojadą na Litwę w drugiej połowie kwietnia. Wcześniej wojskowi lotnicy wezmą udział w ćwiczeniach „Orlik ‘17”. Będzie to dla nich ostateczny sprawdzian przed misją.

Polscy żołnierze w misji Baltic Air Policing wezmą udział już po raz siódmy. Zmienią na posterunku holenderskich lotników i samoloty F-16. Holendrzy pełnią swój dyżur od 5 stycznia.

Misja nad krajami bałtyckimi trwa od 2004 roku. Wówczas Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do NATO o ochronę ich przestrzeni powietrznej. Sojusznicy zdecydowali, że misja Air Policing będzie prowadzona rotacyjnie. Od marca 2004 roku żołnierze wydzieleni z sojuszniczych państw pełnili trzymiesięczne dyżury. Natomiast od marca 2006 roku zmiany trwają cztery miesiące. Zgodnie z decyzją Rady Północnoatlantyckiej misja nad państwami bałtyckimi jest prowadzona bezterminowo.

Pierwszy kontyngent wojskowy „Orlik” uczestniczył w misji Air Policing w 2006 roku. Utworzyły go 1 Eskadra Lotnictwa Taktycznego i 23 Baza Lotnicza. Podczas kolejnych zmian PKW organizowały jednostki z Malborka i Mińska Mazowieckiego, czyli 22 i 23 Baza Lotnictwa Taktycznego („Orlik 2” – 2008; „Orlik 3” – 2010; „Orlik 4” – 2012; „Orlik 5” – 2014; „Orlik 6” – 2015).

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


Polski „Wiking” dla Danii
Pasja i fart
Pływali jak morscy komandosi
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Czarna taktyka terytorialsów
„Road Runner” w Libanie
Historia jest po to, by z niej czerpać
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Pocisk o chirurgicznej precyzji
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Brytyjczycy na wschodniej straży
Medicine for Hard Times
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Czarna taktyka terytorialsów
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Drugi wojskowy most
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
Weterani pamiętają
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Dywersanci atakują
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Kircholm 1605
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Koniec pewnej epoki
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
W wojsku orientują się najlepiej
Koniec dzieciństwa
W poszukiwaniu majora Serafina
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Młodzi i bezzałogowce
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Deterrence in Polish
Jednym głosem w sprawie obronności
Carl-Gustaf przemówił
Kopuła nad bewupem
Abolicja dla ochotników
Okiełznać Borsuka
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Medycy na start
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Poligon dla medyków w mundurach
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Czarnomorski szlif minerów
Mity i manipulacje
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Speczespół wybierze „Orkę”
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Terytorialsi w akcji
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Maratońskie święto w Warszawie
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Jelcz się wzmacnia
Priorytetowe zaangażowanie
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Polskie Bayraktary nad Turcją

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO