moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 polecą na Litwę

W maju na siódmą zmianę PKW „Orlik” wyjedzie 140 żołnierzy i pracowników wojska. Piloci będą strzec przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. – Zadania natowskiej misji Baltic Air Policing się nie zmienią. Zmieni się tylko samolot. – MiG-29 zostanie zastąpiony przez F-16 – mówi gen. Cezary Wiśniewski, inspektor sił powietrznych.

Polski kontyngent „Orlik” utworzy maksymalnie 140 żołnierzy i pracowników wojska. Główne siły do udziału w misji skieruje 31 Baza Lotnictwa Taktycznego z Krzesin. Na Litwę polecą przede wszystkim piloci i technicy z tej jednostki oraz cztery wielozadaniowe F-16. Ponadto w składzie PKW znajdą się także żołnierze z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego z Łasku, nawigatorzy z ośrodków dowodzenia i naprowadzania oraz specjaliści z Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej i żołnierze Żandarmerii Wojskowej, a także ze Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu. Większość żołnierzy – zwłaszcza piloci i technicy – będzie stacjonować w litewskiej bazie w miejscowości Szawle. Natomiast nawigatorzy służyć będą w ośrodku kierowania i rozpoznania w Karmelavie. – Żołnierze są doskonale wyszkoleni i świetnie przygotowani do wykonywania zadań w ramach misji Baltic Air Policing. Obowiązki naszych pilotów w tej operacji się nie zmienią. Tym razem zmieni się tylko typ samolotu. MiG-29 zostanie zastąpiony przez F-16 – wyjaśnia gen. bryg. pil. Cezary Wiśniewski, inspektor sił powietrznych.

W poprzednich sześciu zmianach kontyngentu „Orlik” brali udział wyłącznie piloci z baz taktycznych wyposażonych w myśliwce MiG-29. Tym razem kierownictwo resortu obrony do służby w natowskiej misji wyśle polskie Jastrzębie.

Od 1 maja do 31 sierpnia piloci będą pełnić całodobowe dyżury bojowe i patrolować przestrzeń powietrzną nad Litwą, Łotwą i Estonią, czyli krajami, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Piloci będą także w razie potrzeby udzielać pomocy załogom wojskowych i cywilnych samolotów, które znajdą się w sytuacji awaryjnej (np. gdy stracą łączność radiową lub orientację geograficzną). Podczas misji samoloty są podrywane najczęściej do zadań rozpoznawczych. Dzieje się tak wówczas, gdy w przestrzeni powietrznej państw bałtyckich przemieszczają się niezidentyfikowane statki powietrzne z wyłączonymi transponderami (na skutek czego są niewidoczne dla radarów naziemnych). Podczas każdej misji piloci wykonują loty treningowe i bojowe, reagując na sygnał alarmowy „Alfa Scramble”. Po tej komendzie lotnicy mają kilka minut, by wystartować z lotniska, a następnie przechwycić w powietrzu maszyny naruszające międzynarodowe przepisy ruchu lotniczego. – Nasi żołnierze po raz pierwszy polecą na Litwę w ramach misji Baltic Air Policing, ale zadania, jakie będą tam wykonywać, nie są dla nich nowością. Wysyłamy na misję zgrany, bardzo doświadczony zespół ludzi – mówi kpt. Krzysztof Nanuś, rzecznik prasowy 31 Bazy.

Zgodnie z planami Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych polscy żołnierze pojadą na Litwę w drugiej połowie kwietnia. Wcześniej wojskowi lotnicy wezmą udział w ćwiczeniach „Orlik ‘17”. Będzie to dla nich ostateczny sprawdzian przed misją.

Polscy żołnierze w misji Baltic Air Policing wezmą udział już po raz siódmy. Zmienią na posterunku holenderskich lotników i samoloty F-16. Holendrzy pełnią swój dyżur od 5 stycznia.

Misja nad krajami bałtyckimi trwa od 2004 roku. Wówczas Litwa, Łotwa i Estonia zwróciły się z prośbą do NATO o ochronę ich przestrzeni powietrznej. Sojusznicy zdecydowali, że misja Air Policing będzie prowadzona rotacyjnie. Od marca 2004 roku żołnierze wydzieleni z sojuszniczych państw pełnili trzymiesięczne dyżury. Natomiast od marca 2006 roku zmiany trwają cztery miesiące. Zgodnie z decyzją Rady Północnoatlantyckiej misja nad państwami bałtyckimi jest prowadzona bezterminowo.

Pierwszy kontyngent wojskowy „Orlik” uczestniczył w misji Air Policing w 2006 roku. Utworzyły go 1 Eskadra Lotnictwa Taktycznego i 23 Baza Lotnicza. Podczas kolejnych zmian PKW organizowały jednostki z Malborka i Mińska Mazowieckiego, czyli 22 i 23 Baza Lotnictwa Taktycznego („Orlik 2” – 2008; „Orlik 3” – 2010; „Orlik 4” – 2012; „Orlik 5” – 2014; „Orlik 6” – 2015).

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Gdy ucichnie artyleria
Nowe zasady dla kobiet w armii
Studenci ewakuowali szpital
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Militarne Schengen
Mundurowi z benefitami
Polski „Wiking” dla Danii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojsko na Horyzoncie
Dywersja na kolei. Są dowody
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Drony w szkołach
Dodatkowe zapory
Plan na WAM
Sukces Polaka w biegu z marines
My, jedna armia
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kapral Bartnik mistrzem świata
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Pilica w linii
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Elementy Wisły testowane w USA
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dostawa Homarów-K
„Zamek” pozostał bezpieczny
Dzień wart stu lat
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Polska, Litwa – wspólna sprawa
„Horyzont” przeciw dywersji
Merops wdrażany natychmiast
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Żołnierze pomagają w akcji na torach
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Nieoceniona siła edukacji
Wojskowy bus do szczęścia
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Razem na ratunek
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
W gotowości, czyli cywile na poligony
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Is It Already War?
Warto być wGotowości
Niebo pod osłoną
Marynarze podjęli wyzwanie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Ogień z Leopardów na Łotwie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO