moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowoczesna flota wojenna potrzebna od zaraz!

Marynarka wojenna ma 39 okrętów bojowych, których średnia wieku to 33 lata! Od podniesienia bandery na „Pułaskim” do zwodowania „Kormorana” minęło 16 lat. – To za długa przerwa, by można było mówić, że marynarka wojenna była modernizowana – mówił kontradmirał Mirosław Mordel, szef Inspektoratu MW. W Warszawie odbyło się Forum Bezpieczeństwa Morskiego.

Organizatorem drugiej edycji Forum Bezpieczeństwa Morskiego były Akademia Marynarki Wojennej i Zarząd Targów Warszawskich. W spotkaniu, które odbyło się w hotelu Novotel, wzięli udział niemal wszyscy zainteresowani modernizacją polskiej marynarki wojennej. Na debatach poświęconych kondycji polskiej marynarki byli m.in. wiceminister obrony Tomasz Szatkowski, szef Inspektoratu Uzbrojenia płk Dariusz Pluta, przedstawiciele marynarki wojennej oraz polskich i zachodnich koncernów, które oferują nam swoje okręty.

Stan polskiej floty wojennej przedstawił inspektor marynarki wojennej, Mirosław Mordel. – Mamy 39 okrętów bojowych, których średnia wieku wynosi 33 lata, kolejne okręty wsparcia liczą sobie średnio po 36 lat! Od podniesienia bandery na ORP „Kazimierz Pułaski” do zwodowania ORP „Kormoran” minęło aż 16 lat, a w tej sytuacji trudno mówić o modernizacji marynarki wojennej – mówił. Kontradmirał dodał, że najpilniejszą sprawą jest wprowadzenie do służby nowoczesnych okrętów podwodnych, bo cztery obecnie używane jednostki typu Kobben i jeden typu Kilo wymagają pilnego wycofania z użytku. – Po weryfikacji planu modernizacji technicznej przewidujemy realizację 22 zadań w ramach programu zwalczania zagrożeń na morzu – poinformował płk Dariusz Pluta, szef Inspektoratu Uzbrojenia. Decyzje w sprawie wyłonienia wykonawców tych zadań, czyli dostawców uzbrojenia, w większości zapadną do końca tego roku lub na przełomie lat 2017 i 2018.

Czy marynarka ma szansę na nowoczesny sprzęt w najbliższym czasie? Niszczyciel min Kormoran przechodzi już wstępne testy a dwie kolejne jednostki tego typu mają być gotowe do 2022 roku. Okręt patrolowy „Ślązak” powinien zostać wybudowany i wyposażony do 2018 roku. Do końca tego roku – jak zapowiedział w środę minister obrony Antoni Macierewicz – zostaną podpisane kontrakty w sprawie kupna trzech okrętów podwodnych Orka. Pułkownik Pluta podkreślał podczas dzisiejszego forum, że jednostki te dadzą marynarce „możliwość rażenia ważnych dla nieprzyjaciela celów na morzu i lądzie dzięki czemu będą skutecznym elementem odstraszania”. Okręty te będą także stanowić osłonę jednostek nawodnych, a ich załogi – współpracować z siłami specjalnymi.

Resort obrony nie ukrywa, że warunkiem wygrania przetargu na okręty podwodne jest budowa tych jednostek w Polsce. Partnerem zwycięskiego koncernu zapewne będzie Polska Grupa Zbrojeniowa, która wczoraj postawiła warunki potencjalnym kontrahentom. – Budowa i serwis w Polsce, transfer technologii do naszych zakładów. Chcemy także wejść w łańcuch dostaw i dostarczać partnerowi komponenty nie dla trzech jednostek kupionych przez Polskę, ale dla znacznie większej liczby okrętów podwodnych – oświadczył Konrad Konefał, prezes powołanej niedawno PGZ Stocznia Wojenna S.A.

Na te warunki musieli odpowiedzieć przedstawiciele koncernów. Francuska stocznia DCNS oferuje jednostkę typu Scorpene, średniej wielkości okręt podwodny. Zamówiły go marynarki wojenne Brazylii, Malezji, Chile i Indii. Francuzi proponują wyposażyć jednostkę w rakiety manewrujące i system AIP, czyli napęd niezależny od powietrza. – Oferujemy partnerstwo międzyrządowe, bo właścicielem DCNS jest francuski skarb państwa, co daje gwarancję stabilności kontrahenta – podkreślił Janusz Przyklang, prezes oddziału DCNS w Polsce. – W Brazylii wybudowaliśmy nową stocznię i port, w których powstają okręty podwodne – mówił Przyklang. Zapowiedział również, że pierwszy zamówiony dla Polski okręt powstawałby we Francji, ale przy jego produkcji uczestniczyliby polscy pracownicy i inżynierowie. Dzięki temu uczyliby się budowy jednostki tego typu. Kolejne okręty budowano by już w polskich stoczniach.

Wszystkie trzy okręty chce budować w Polsce niemiecki koncern Thyssenkrupp Marine Systems. Niemcy proponują nam jednostkę typu 212A zaprojektowaną specjalnie do działań na Bałtyku, choć sprawdzoną także na wodach oceanicznych. To okręt z napędem typu AIP działającym na zasadzie ogniw paliwowych. W okręty podwodne TKMS wyposażone są marynarki m.in. Niemiec, Grecji, Włoch, Portugalii, a także Korei Południowej i Izraela. Niemcy zapewniają, że polskie stocznie zostaną wciągnięte w łańcuch dostaw części do okrętów dla kolejnych jednostek budowanych przez TKMS dla innych klientów. Także w stoczni HDW w Kilonii polscy pracownicy mogliby szkolić się w budowaniu tych okrętów na jednostkach, które właśnie powstają dla innego zamawiającego. W ten sposób zdobyliby doświadczenie pozwalające na budowę okrętów Polsce. – Nasz rząd jest również gotowy natychmiast wypożyczyć polskiej MW dwa okręty typu 212A i przeszkolić załogę – deklarował reprezentujący TKMS Jan Christian Feuerbach.

Z kolei szwedzki Saab proponuje okręty typu A26. Pierwszy egzemplarz tego typu jednostki dopiero powstaje na zamówienie rządu Szwecji. Ale Saab także oferuje współpracę z polskimi stoczniami, a nawet wypożyczenie, do czasu wybudowania nowych okrętów, starszych, choć zmodernizowanych, jednostek typu Vastergotland. Są one obecnie używane przez szwedzką marynarkę wojenną. Jeden taki okręt mógłby trafić do polskiej MW po dostosowaniu go do naszych potrzeb.

Przedstawiciele resortu obrony przekonywali, że dla rządu modernizacja marynarki wojennej jest jednym z najistotniejszych zagadnień. – Modernizacja MW musi odpowiadać charakterowi obecnych zagrożeń oraz pozwalać na użycie naszych sił także poza obszarem Bałtyku we współpracy z zespołami okrętów sojuszniczych – dodał Tomasz Szatkowski, wiceminister obrony.

Marcin Górka

autor zdjęć: Piotr Jaszczuk

dodaj komentarz

komentarze

~berkner
1485175860
Najlepszym okrętem na Bałtyku jest samolot ;)
AD-BF-48-04
~realista
1485028920
Niemieckie okrety to małe uwierające w biodrach konstrukcje ktore nie sa w ogole przystosowane do broni rakietowej. Do nieczego nam nie potrzebne.. potrzebujemy wiekszych okretów z bronia rakietową najlepiej nadajace sie do zamontowania taktycznej glowicy jadrowej
D5-1A-43-1C
~San Seskobel
1484897400
Flota raz już się popisała na sadzawce bałtyckiej. Śmigłowcami i samolotami można tutaj wszystko zrobić. Salwa 12 rakiet manewrujących z 3 OP z głowicami konwencjonalnymi może zostać niezauważona przez potencjalnego agresora. Jak już się ktoś tak upiera to proponuję jednostki typu Skjold-class corvettes. Nie posiadamy : BWP, amunicji programowalnej, białostockiej ciężkiej dywizji uderzeniowej , MSBS, C-ram 'u powszechnego, ... . p.s. zamorskie romantyczne "męskie " przygody to niech MSZ finansuje.
96-69-5D-19
~lolek
1484860800
Po co to w ogóle mieć??? Baterie rakiet obrony wybrzeża + te łodzie podwodne i tyle. Po co poza obszarem Bałtyku? My jesteśmy jakimś mocarstwem morskim?
E7-6B-AB-69
~ja
1484844720
Mierz siły na zamiary. Powinniśmy posiadać małe kutry w ilości co najmniej 6-8 sztuk w miarę dobrze uzbrojone, przynajmniej w takim zakresie by zapewniły chociaż sobie bezpieczeństwo a później naszym wodom terytorialnym i jednostkom morskim. Choćby takie http://www.defence24.pl/news_europoltech-2015-tureckie-interceptory-z-systemami-thales Na inne jednostki nas po prostu nie stać.
F0-52-A6-99

Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sportowcy na poligonie
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Czy to już wojna?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Abolicja dla ochotników
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Sukces Polaka w biegu z marines
Kaman – domknięcie historii
Mundurowi z benefitami
Grecka walka z sabotażem
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Plan na WAM
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Ku wiecznej pamięci
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
„Zamek” pozostał bezpieczny
Pięściarska uczta w Suwałkach
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Arteterapia dla weteranów
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Lojalny skrzydłowy bez pilota
OPW budują świadomość obronną
Jesteśmy dziećmi wolności
Dzień wart stu lat
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Standardy NATO w Siedlcach
Gdy ucichnie artyleria
Mity i manipulacje
Polski „Wiking” dla Danii
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Zasiać strach w szeregach wroga
Ułani szturmowali okopy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Starcie pancerniaków
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Torpeda w celu
Wellington „Zosia” znad Bremy
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Kosmiczna wystawa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Awanse w dniu narodowego święta
Marynarze podjęli wyzwanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Im ciemniej, tym lepiej
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
„Road Runner” w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO