moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Sprawdzanie urządzeń i systemów ORP „Kormoran”

Śmigłowiec zbliża się do okrętu, zawisa nad jego pokładem i opuszcza na niego zasobnik. Po czym oddala się. Niebawem wróci, by zbiornik odebrać. To zaopatrywanie okrętu z powietrza może się wydawać proste, ale wymaga precyzji i trzeba je przećwiczyć. Tego dotyczyły więc kolejne testy niszczyciela min ORP „Kormoran”, tym razem z udziałem helikoptera SH-2G.

Operacja nosi nazwę VERTREP, od angielskich słów vertical replenishment. – Zaopatrywanie okrętu z powietrza to zadanie wymagające precyzji, przede wszystkim jednak dokładnej znajomości jednostki, z którą będzie się współpracowało – wyjaśnia kmdr ppor. Arkadiusz Kozłowski z Dowództwa Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wczoraj, jako nawigator w załodze SH-2G, po raz pierwszy w historii miał okazję współdziałać z niszczycielem min ORP „Kormoran”. Testy odbyły się na Zatoce Gdańskiej.

Śmigłowiec zbliżał się do okrętu, stawał w zawisie, podbierał z jego pokładu wojskowy zasobnik, po czym opuszczał go znowu. – Wcześniej przyjrzeliśmy się z góry budowie „Kormorana”, oceniliśmy, które z elementów na pokładzie mogą stanowić dla nas przeszkody, dobraliśmy odpowiednie ustawienie względem pokładu i wysokość zawisu – wylicza kmdr ppor. Kozłowski. A wszystko po to, by wykonać operację szybko, sprawnie, ale też bezpiecznie. – Gdyby podczas zadania doszło na przykład do awarii śmigłowca, musimy odejść tak, by nie uderzyć w okręt – tłumaczy nawigator.

Ostatecznie operacja była wykonywana z wysokości 40 stóp, czyli niespełna 15 metrów. Została powtórzona kilkakrotnie. Sam zasobnik spoczął w specjalne wyznaczonym miejscu, które znajduje się na rufie okrętu. Kmdr ppor. Kozłowski podkreśla, że to zadanie nie należało do łatwych. – Zasobnik nie ważył może zbyt wiele, za to miał spore gabaryty – mówi. Załoga „Kormorana” musiała zadbać między innymi o odpowiednie ustawienie okrętu oraz przyjęcie ładunku. – Śmigłowiec emituje ładunki elektryczne, które przez stalową linę przechodzą na zasobnik. Dlatego dla bezpieczeństwa należy go uziemić, używając specjalnej tyczki – wyjaśnia nawigator. Po przejściu testów ORP „Kormoran” powinien zostać wpisany do rejestru okrętów mogących brać udział w operacjach VERTREP. Zawiera on spis danych, których muszą się trzymać lotnicy podczas wykonywania tego typu zadań.

Tymczasem sam okręt przeszedł tego dnia więcej testów. – W basenie portowym sprawdzane było działanie telefonu satelitarnego, na morzu zaś po raz kolejny „Kormoran” współpracował z ORP „Kontradmirał Xawery Czernicki” – informuje kmdr por. Piotr Sikora, dowódca 13 Dywizjonu Trałowców. To okręt dowodzenia siłami przeciwminowymi, który jednocześnie zapewnia wsparcie logistyczne. – Zaopatrywał on „Kormorana” w paliwo – dodaje kmdr por. Sikora. Podczas operacji okręty poruszały się jeden za drugim, pomiędzy nimi zaś został rozciągnięty specjalny wąż. Podobny test odbył się w ubiegłym tygodniu. Wówczas jednak, ze względu na kiepską pogodę, marynarze nie zdecydowali się na puszczenie paliwa przewodem. Kolejne wyjście ORP „Kormoran” na Zatokę Gdańską jest planowane na piątek. Wówczas po raz kolejny mają być sprawdzane pojazdy podwodne.

Formalnie niszczyciel min nie został jeszcze przejęty przez wojsko. Dlatego, choć biorą w nich udział między innymi przedstawiciele załogi, za pracę okrętu odpowiadają specjaliści delegowani przez stocznię. – Próby mają na celu przede wszystkim sprawdzenie poszczególnych urządzeń i systemów. Po zakończeniu tego etapu rozpoczną się tak zwane próby kwalifikacyjne. Wówczas to nasi marynarze raz jeszcze sprawdzą okręt, ale już jako całościowy system – wyjaśnia kmdr por. Sikora.

ORP „Kormoran” jest pierwszym z serii trzech niszczycieli min, które mają trafić do 13 Dywizjonu Trałowców wchodzącego w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Buduje go gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. Jednostka powinna rozpocząć służbę w pierwszej połowie przyszłego roku.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Michał Dziugan

dodaj komentarz

komentarze


Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
 
Awanse dla medalistów
Rehabilitacja poprzez sport
Zrobić formę przed Kanadą
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Olympus in Paris
„Niedźwiadek” na czele AK
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Fiasko misji tajnych służb
Chirurg za konsolą
Rosomaki i Piranie
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Więcej powołań do DZSW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kluczowa rola Polaków
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Ryngrafy za „Feniksa”
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
W drodze na szczyt
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Rekord w „Akcji Serce”
Ochrona artylerii rakietowej
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Wiązką w przeciwnika
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Zimowe wyzwanie dla ratowników
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Podchorążowie lepsi od oficerów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wybiła godzina zemsty
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Olimp w Paryżu
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Polskie Pioruny bronią Estonii
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Czworonożny żandarm w Paryżu
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Posłowie o modernizacji armii
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Kluczowy partner
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Zmiana warty w PKW Liban
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO