moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

PGZ chce ulepszyć Bergepanzery

Nowy żuraw o udźwigu 30 ton, wyciągarka główna o sile do 35 ton, wzmocniony pancerz, system tzw. dookólnej obserwacji oraz ulepszony zespół napędowy. Tak ma wyglądać zmodernizowany przez Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2. Spółka należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej chce zaoferować armii unowocześnienie 28 wysłużonych pojazdów.


Wozy zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 to zbudowane na podwoziu czołgu Leopard 1 pojazdy, które mają za zadanie jak najszybciej zabrać z pola walki uszkodzony lub zepsuty tank. Skonstruowane na początku lat sześćdziesiątych maszyny wyposażono w żuraw, z pomocą którego można nie tylko wymienić silnik, lecz także wieżę. Z tyłu pojazdu wygospodarowano platformę, na której w razie potrzeby można wozić zapasowy zespół napędowy do czołgów.

Polska armia ma 28 wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2. Dziesięć kupiliśmy w 2002 roku, wraz z 128 czołgami Leopard 2A4, a 18 sztuk trzy lata temu, razem z 105 czołgami Leopard 2A5. Mają je w wyposażeniu jednostki dysponujące Leopardami: 10 Brygada Kawalerii Pancernej oraz 34 Brygada Kawalerii Pancernej.

Dwa lata temu Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosiło, że chce zmodernizować wszystkie Bergepanzery. Przyczyn jest kilka. Najpilniejszą może wydawać się kiepski stan techniczny WZT, jednak o wiele ważniejsze są ich ograniczone możliwości techniczne. Wozy te są bowiem konstrukcyjnie przystosowane do obsługi czołgów ważących maksymalnie 55 ton, czyli Leopardów 1 i Leopardów 2A4. Oznacza to, że nie można ich używać do czołgów Leopard 2A5, gdyż te ważą prawie 60 ton. Nie będzie ich można również wykorzystywać do odholowywania z pola walki Leopardów 2PL, które powstaną po zmodernizowaniu Leopardów 2A4, będą one bowiem ważyć mniej więcej tyle samo, co modele 2A5. Właśnie dlatego pod koniec 2013 roku Inspektorat Uzbrojenia MON rozpoczął dialog techniczny w sprawie modernizacji wozów zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2. Wzięły w nim udział m.in. Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne z Poznania. Niestety, mimo upływu prawie trzech lat od zakończenia rozmów, przetarg w tej sprawie nie został ogłoszony.

Jednak unowocześnienie Bergepanzerów 2 zostało ujęte w planie modernizacji technicznej, polskie firmy zbrojeniowe przygotowują więc propozycje dla armii. Wczoraj Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych, przedstawiła ofertę spółki parlamentarzystom z Komisji Obrony Narodowej. Podkreślała, że firma bardzo rozwinęła się w ostatnich latach, zdobyła strategicznych partnerów, czego efektem jest m.in. udział w modernizacji czołgów Leopard 2A4 do standardu Leopard 2PL. Poznańska firma proponuje, by Bergenapanzer 2 miał nowy żuraw o udźwigu 30 ton, wyciągarkę główną o sile uciągu do 35 ton, wzmocniony pancerz, system dookólnej obserwacji oraz ulepszony zespół napędowy. – Jesteśmy przekonani, że to naprawdę ciekawy projekt. Parametry tego wozu spełniają oczekiwania techniczne polskiej armii, a koszt jest znacznie mniejszy niż zakup nowych wozów technicznych – argumentowała.


Pakiet modernizacyjny, który oferują WZM Poznań, bazuje na technologii niemieckiej firmy FFG, która przygotowała modernizację Bergepanzerów 2 dla armii belgijskiej i duńskiej. Jeśli propozycja wielkopolskiej firmy wygra przetarg na unowocześnienie wozów, zachodni partner dokona niezbędnego transferu technologii, aby ulepszone pojazdy były budowane w Polsce. Niestety, żaden z przedstawicieli WZMot nie chciał zdradzić, jaka jest cena zmodernizowanych Bergepanzerów 2.

Poseł Michał Jach (PiS), przewodniczący sejmowej Komisji Obrony Narodowej, podkreślał, że poznańska spółka dysponuje znaczącym potencjałem jeżeli chodzi o sprzęt dla wojsk pancernych i zmechanizowanych. – Jeszcze niedawno wiele osób wieściło, że wojska pancerne są niepotrzebne, że wystarczą technologie laserowe, kosmiczne, drony i bezzałogowce. Tymczasem siłę trzeba mieć na lądzie, w czołgach i wozach bojowych – podkreślał Jach.

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne wchodzą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Zajmują się serwisem i remontami używanych przez polską armię czołgów T-72, PT-91 oraz Leopard 2A4 i 2A5.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W drodze po młodszego nurka
Nocny patrol myśliwców
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Zmodernizowany Leopard 2PL
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Planowano zamach na Zełenskiego
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Pucharowe zmagania Polaków
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Cel: wyszkolić podoficera
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Zmiana warty na wschodniej granicy
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
BWR-1 – weteran po liftingu
Pożegnaliśmy bohatera naszych czasów
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Na rosyjskim pasku
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Czas na wspólne działania
Dzieci wojny
Cisza przed wojną
Terytorialsi zawitają do Płocka
Pieta Michniowska
Ten beton... żyje!
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Każdy z nas był w sieci zaatakowany
W paradnym szyku
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Rekompensaty na ostatniej prostej
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Orlik na Alfę
Na ratunek pancerniakom
Brytyjczycy żegnają Malbork
Tłumy na zawodach w Krakowie
7TP – czołg kompromisu
Kolarskie święto w stolicy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ostatnia niedziela…
Inwestycje w mobilność wojska
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Czas próby

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO