moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przeprawa dla Rosomaków

Podczas „Anakondy-16” wielonarodowy batalion inżynieryjny zbudował już dwa mosty amfibijne przez Wisłę, tym razem brzegi rzeki „spięto” zestawami pontonowymi IRB. Saperom z USA, Holandii i Niemiec postawienie w Chełmnie przeprawy o długości około 350 metrów zajęło niecałe dwie godziny. Jej solidność sprawdziły polskie Rosomaki.

Wielonarodowy batalion inżynieryjny utworzyli na potrzeby ćwiczenia „Anakonda-16” żołnierze z Niemiec, Holandii, USA i Wielkiej Brytanii. Dysponują oni sprzętem, który pozwala zbudować dwa typy tymczasowych mostów – „amfibijny” oraz „pontonowy”.

Pierwszy powstaje z samobieżnych systemów M3, które w dużym uproszczeniu są rozkładanymi przęsłami umieszczonymi na amfibii. Drugi most buduje się ze zrzucanych z nadbrzeża do wody pontonów IRB (Improved Ribbon Bridge). Ich ustawianiem na rzece zajmują się kutry (podobnie jak ma to miejsce w przypadku polskich zestawów pontonowych PP-64).

Ukształtowanie terenu i względy taktyczne

Ppłk Thorsten Schwiering, dowódca wielonarodowego batalionu, wyjaśnia, że o tym, jaki sprzęt zostanie użyty do budowy przeprawy, decyduje kilka czynników. – Przede wszystkim to, z jakim terenem mamy do czynienia. Mosty z amfibii M3 możemy budować właściwie wszędzie, gdzie chcemy. Wystarczy, że wozy znajdą kilka metrów przestrzeni, by mogły zjechać do wody. Systemy IRB wymagają zaś dużego, wolnego odcinka plaży bądź brzegu, żeby ciężarówki miały dość miejsca na zrzucenie do wody pontonów – wyjaśnia.

Ppłk Schwiering dodaje, że ogromne znaczenie przy wyborze typu mostu mają względy taktyczne. Przeprawy amfibijne można bowiem po przejeździe pododdziałów bojowych błyskawicznie złożyć i wysłać dalej, by kilka godzin później użyć ponownie. W przypadku pontonów IRB nie ma takiej możliwości. – Ich rozłożenie i złożenie jest bardziej czasochłonne. Dlatego z nich buduje się mosty, które pozostaną na rzece dłużej – wyjaśnia niemiecki oficer.

Do tej pory podczas „Anakondy” można było obserwować w akcji operatorów systemów M3, którzy 8 i 13 czerwca wybudowali w Chełmnie amfibijne mosty przez Wisłę. Dzisiaj zmierzyli się z budową przeprawy pontonowej IRB.

Rozpoczyna zwiad

Jako pierwsi nad brzegiem pojawili się saperscy zwiadowcy. – Rozpoznanie inżynieryjne ma za zadanie zbadać możliwości zbudowania przeprawy w danym miejscu. Zwiadowcy sprawdzają między innymi, czy nie trzeba przesunąć jej osi, albo zastosować osi zapasowej – mówi płk Andrzej Solarz, szef Zarządu Inżynierii Wojskowej Inspektoratu Rodzaju Wojsk Dowództwa Generalnego RSZ, który wspólnie z przedstawicielami OBWE obserwował szkolenie.

Gdy saperzy dali „zielone światło” do budowy, rejon przyszłego mostu zabezpieczyli żołnierze z 17 Brygady Zmechanizowanej. W tym celu cztery Kołowe Transportery Opancerzone Rosomak oraz dwa zestawy przeciwlotnicze Hibneryt zostały przerzucone wojskowymi promami na drugi brzeg Wisły.

Po zajęciu przyczółków przez Rosomaki i obronę przeciwlotniczą, do „pracy” przystąpili operatorzy systemów IRB. Zestawienie przeprawy o długości około 350 metrów zajęło im niecałe dwie godziny. Jako pierwszy jej trwałość przetestował niemiecki wóz wsparcia technicznego, kilkanaście minut później na moście zameldował się pierwszy z Rosomaków z 17 Brygady. W sumie przez rzekę przejechało kilkadziesiąt KTO oraz kilkanaście ciężarówek.

Zbudowanie mostu pontonowego IRB to ostatni akord ćwiczeń „Anakonda-16” w Chełmnie. Jutro półtora tysiąca żołnierzy wojsk inżynieryjnych z czterech państw oraz osłaniający ich żandarmi rozpoczną powrót do koszar.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Świetne występy polskich żołnierzy
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Służby badają wybuch pod Łukowem
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Rekonstrukcja bitwy pod Ossowem
Amunicja dla FA-50 kupiona
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Coraz więcej Panter w Polsce
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Flytrap, czyli młot na drony
Eksplozja na Lubelszczyźnie
Żołnierze-sportowcy o bezpieczeństwie nad wodą
Terytorialsi i czarna taktyka
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Hekatomba na Woli
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Muzeum Bitwy Warszawskiej otwarte
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Jak zostać kapralem rezerwy
Brytyjczycy żegnają Malbork
Orlik na Alfę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Warszawo, do broni!
Rozkaz: sformować brygadę
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Strzelanina w bazie US Army
Eksplozja pod Łukowem – rosyjska prowokacja
Rosyjski atak po spotkaniu w sprawie pokoju
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowe wsparcie z Holandii
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Kosiniak-Kamysz: Tylko zjednoczeni zwyciężamy
Najważniejszy jest żołnierz
Beret „na rekinka” lub koguta
Cisza przed wojną
Muzeum Bitwy Warszawskiej zaprasza!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W równym szyku, na centymetry
Nas nikt nie oszuka
Nocne ataki na Ukrainę
Zwycięska batalia o stolicę
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
„Road Runner” w Libanie
„Nitro-Chem” i Grupa Azoty łączą siły
Wojskowa Bożena i jej możliwości
Uszyte na miarę
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Kosmiczny prestiż
Polskie drony dla wojska
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Już za kilka dni komandosi opanują Dziwnów
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Cel – pełna suwerenność w dziedzinie zbrojeń

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO