moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojsko kupuje samoloty dla VIP-ów

Mają mieć zasięg przynajmniej 5 tysięcy kilometrów, a na pokład muszą zabrać co najmniej dwunastu pasażerów. Wojsko kupuje dwa odrzutowe samoloty pasażerskie do przewozu najważniejszych osób w państwie. Państwowe delegacje mają latać nowymi samolotami w przyszłym roku.

Przetarg na zakup maszyn został ogłoszony kilka dni temu przez Inspektorat Uzbrojenia MON. Firmy, które są zainteresowane dostarczeniem wojsku dwóch samolotów, mają około miesiąca na złożenie ofert.

Za ocean z telefonem na pokładzie

Jakich maszyn szuka wojsko? Nie muszą być nowe, ale też nie mogą mieć więcej niż dziewięć lat, a ich nalot nie może być większy niż 3500 godzin. MON oczekuje, by mogły zabrać na pokład co najmniej 12 pasażerów i miały zasięg minimum 5 tysięcy kilometrów. A przy ograniczeniu liczby pasażerów do ośmiu osób samoloty mają latać za ocean. Maszyny dla VIP-ów muszą też być wyposażone w system łączności satelitarnej, z którego politycy będą mogli korzystać podczas lotu.

To jednak nie wszystko. – W ramach umowy z dostawcą ma także zostać przeprowadzone szkolenie dla pilotów i techników. Firma, która wygra przetarg, ma również dostarczyć wstępny pakiet logistyczny, zapewniający eksploatację tych maszyn w początkowym okresie ich użytkowania – mówi ppłk Małgorzata Ossolińska, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Teraz czarterem lub wojskową maszyną

Obecnie najważniejsze osoby w państwie korzystają z wyczarterowanych samolotów. Z dwoma wyjątkami. Tam, gdzie samoloty rejsowe nie mogą latać z przyczyn bezpieczeństwa, na przykład do Afganistanu, państwowe delegacje wożone są na pokładzie wojskowych maszyn, np. samolotów CASA C-295.

Drugim wyjątkiem jest transport śmigłowcowy. Ten nadal pozostaje w gestii armii, która przewozi VIP-ów na pokładzie maszyn należących do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Obecna umowa na czarter dwóch samolotów Embraer 175 od firmy LOT wygasa w 2017 roku. Za ich wynajem armia płaci 25 milionów złotych rocznie.

Samoloty, które rząd chce kupić, zwycięska firma ma dostarczyć w przyszłym roku. Wartość umowy będzie zależała przede wszystkim od wieku maszyn. Nowe samoloty tej klasy kosztują kilkadziesiąt milionów dolarów.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Arch. MON

dodaj komentarz

komentarze

~Andrzej
1433426940
A może tak byłoby lepiej udać się na złomowisko i poskładać z demobilu jakiś samolot. Kupią złom 9 letni i za jakiś czas ponownie będzie jakaś gafa ze startem lub lądowaniem. Pieprza już od kilku lat i dalej brną w bagno . Czy tu chodzi o bezpieczeństwo czy tylko o to by coś kupić;po to aby wydać kasę i mieć to niby z głowy.
7D-28-C2-D2
~Luke
1433412660
Jak zawsze w przetragah dal WP bedzie cyrk! Ale tak naprawde wiemy ze LOT chce sie pozbyc E170/5, mysle ze to by byl dobyr pomys zeyby zad odkupil takie dwie maszyny od LOTu!
89-B5-6E-3D
~sorbi
1433398200
"Politycy będą latać dłużej,"- miałem na myśli czas przelotu., a nie okres użytkowania.
C4-45-63-E4
~sorbi
1433335740
NIech kupią kilka CAS w wersji Vip Politycy będą latać dłużej, ale będzie dużo, dużo taniej (łącznie z serwisem) - zwłaszcza po naszym kontynencie powinni latać CASAMI !!! TAk im się nagle spieszy z przetargiem? A no tak ,przed jesiennymi wyborami chcą jeszcze urwać coś dla siebie, do politycznej emeryturki. 8 lat wstrzymywali przetarg i nagle kupują w kilka miesięcy. Obłowi się kilku kolesi pod stolem, oj obłowi, bo inaczej nie można tego uzasadnić. Jak nie kopertą , to stołkiem dla siebie , czy kogoś z rodziny na przyszłość , żeby tylko nie zwracać uwagi.
ED-61-54-29

Sportowcy podsumowali 2023 rok. Teraz czas na igrzyska olimpijskie
 
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Weterani i bokser „Master”
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Centrum szkolenia dla żołnierzy WOC-u
Wojna w świętym mieście, część druga
Prezydent Andrzej Duda w Forcie Stewart
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Hiszpański palimpsest
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Psiakrew, harmata!
Pamięci ofiar katastrofy pod Smoleńskiem
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Byk i lew, czyli hiszpańsko-brytyjska światowa corrida
Kurs z dzwonem
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Cena wolności
Ogień w podziemiu
Mundury w linii... produkcyjnej
Zmiany w dodatkach stażowych
Mjr rez. Arkadiusz Kups: walka to nie sport
Święto wojskowego sportu
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Optyka dla żołnierzy
Wojsko inwestuje w Limanowej
10 kwietnia 2010 – pamiętamy!
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wojna w Ukrainie oczami medyków
25 lat w NATO – serwis specjalny
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Szpej na miarę potrzeb
Zgłoś się na kurs i zostań kapralem!
Rakiety dla Jastrzębi
Przygotowania czas zacząć
Jeśli nie Jastrząb, to…
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Choć odeszli, trwają w naszych myślach
Będzie można zostać snajperem lądowym
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Stoltenberg: NATO cieszy się społecznym poparciem
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Inwestycje w bezpieczeństwo granicy
Odstraszanie i obrona
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Zwycięstwo pod Racławicami dało Polakom nadzieję
Wojna w świętym mieście, część trzecia
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Zapomniana Legia Cudzoziemska
NATO na północnym szlaku
Animus Fortis, czyli mężny duch
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak wyszkolić pilota F-16?
Wojna w świętym mieście, epilog
V Korpus z nowym dowódcą
Wojna w świętym mieście, część pierwsza
Wojskowi medycy ratują i leczą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO