moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kamuflaż wrażliwy na ciepło

Naukowcy z Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej wynaleźli aktywny termochromowy kamuflaż. Dzięki niemu czołg lub transporter będzie mógł zmienić kolor w zależności od temperatury otoczenia. Żołnierze sami będą mogli zaprogramować, w jakiej temperaturze pojazd przyjmie barwy np. pustynne lub zimowe. Wynalazek został opatentowany pod nazwą „Legwan”.


Wojskowi eksperci na całym świecie prześcigają się w szukaniu idealnego maskowania. W Wojskowym Instytucie Techniki Inżynieryjnej we Wrocławiu dr Stanisław Maleczek, kierownik Pracowni Nowych Technologii, prowadzi badania nad aktywnym kamuflażem termochromowym.

– Ten system kamuflażu polega na użyciu specjalnych farb z dodatkiem odpowiednich barwników i różnych substancji o właściwościach termochromowych. Pomalowany nimi wojskowy pojazd zmieni kolor pod wpływem panującej w otoczeniu temperatury – mówi dr Stanisław Maleczek, autor projektu.


Film: Bogusław Politowski / polska-zbrojna.pl

Wynalazek został już opatentowany. Inżynierowie zapewniają, że nowa metoda kamuflażu, którą nazwano „Legwan”, daje wiele możliwości. Można bowiem tak dobrać substancje wykorzystywane w farbach, żeby zaplanować, w jakiej temperaturze farba zmieni kolor. Skala jest duża, bo waha się od minus 10 stopni do plus 60 stopni Celsjusza. Oznacza to, że wojskowi mogą wcześniej zaprogramować np. zmianę zielonego koloru czołgu na biały, gdy temperatura otoczenia spadnie poniżej zera.

Prosty i funkcjonalny

Dr Maleczek dodaje, że powłoki termoaktywne można stosować nie tylko do malowania pojazdów i różnego rodzaju sprzętu, ale także do barwienia mundurów, płacht namiotowych czy wielkogabarytowych siatek maskujących.

Naukowcy podkreślają też, że malowanie sprzętu nowego rodzaju powłoką nie wymaga specjalnych zabiegów. Jak zapewniają eksperci, można je przeprowadzić w jednostce wojskowej lub np. w bazie na misji.


– Cały pomysł opiera się na prostym rozwiązaniu. Dzięki temu zastosowanie go w przyszłości to koszt zaledwie kilkakrotnie wyższy niż koszt farb obecnie stosowanych. To będzie zdecydowanie tańszy kamuflaż niż inne maskowania związane z zastosowaniem skomplikowanej elektroniki, nad którymi toczą się prace – zapewnia dr hab. inż. Adam Januszko, zastępca dyrektora Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej.

„Inteligentny” kamuflaż

Badania nad nowym kamuflażem jeszcze potrwają. Naukowcom z Wojskowego Instytutu zależy na uzyskaniu powłoki o jak najdłuższym okresie używalności. Badają także, w jakim stopniu tak pomalowany sprzęt można wykryć w podczerwieni i za pomocą urządzeń radarowych.

Inżynierowie mają też plany na przyszłość – chcieliby, żeby kamuflażem można było sterować. Wówczas to nie temperatura otoczenia, lecz kierowca-mechanik lub dowódca wozu decydowaliby, jakie barwy w danym dniu ma mieć ich pojazd.

Kamuflaż „Legwan” zostanie zaprezentowany we wrześniu podczas XXIII Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

„Legwan” to nie pierwszy nowatorski kamuflaż wynaleziony przez inżynierów z Wrocławia. Naukowcy z Wojskowego Instytutu od dłuższego czasu pracują także nad stworzeniem innego aktywnego kamuflażu, który otrzymał roboczą nazwę „Kameleon”. Zespół pracujący pod kierunkiem dr. hab. inż. Adama Januszki do zmiany barw zastosował w nim okna elektrochromowe. System za pomocą kamery ma rejestrować obraz otoczenia, przetwarzać go, a następnie za pomocą specjalnego oprogramowania komputerowego odwzorowywać na pancerzu pojazdu.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze

~oleum
1431524040
Koncepcja i sam wynalazek sa super. Ale ta prezentacja jest zalosna. Za 500 zl mozna bylo wynajac chociazby faceta co kreci wesela zeby to zaaranzowal i nakrecil jakos profesjonalnie. Mamy troche ludzi z glowa do wynalazkow ale wazna jest tez prezentacja, promocja, marketing - zeby to sprzedac. Kurcze ten facet pokazuje cos co wyglada na narysowany przez dziecko transporter, w biurze z brudnymi kontaktami ogrzewany nad jakas grzalka? Juz widze te ruskie komentarze na youtube... Co jest nie tak z tym krajem do cholery?
9E-84-E8-1A
~Burza
1431251400
~edek Ja pamiętam i też pierwsze skojarzenie to te resoraki, które polewało się wrzątkiem lub zapalniczką podgrzewało, żeby bardziej intensywny kolor miało, bo ręką czasami słabo wychodziło.
01-EC-AC-90
~edek
1431241020
Nowosć powiadacie? A kto pamieta resoraki kotore były juz dwadziascia pare lat temu ktore takze zmieniały kolor pod wpływem temperatury...
0F-A9-C5-53
~ja
1431199620
Będziemy mieli z tego wynalazku pożytek jak z GRAFENU :-(
CD-B4-04-7F

Defendery skompletowane
Husarz z polskim instruktorem
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Dwie agresje, dwie okupacje
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Brytyjczycy na wschodniej straży
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Trenują przed „Zapadem ‘25”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Zwycięska batalia o stolicę
„Road Runner” w Libanie
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Orlik na Alfę
Wielkie zbrojenia za Odrą
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Pożegnanie z Columbią
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Rekompensaty na nowych zasadach
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Black Hawki nad Warszawą
Cios w plecy
Kurs dla najlepszych w SERE
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Czołgiści w ogniu
Święto Wojsk Lądowych
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Największy transport Abramsów w tym roku
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Z najlepszymi na planszy
Brytyjczycy żegnają Malbork
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Debiut polskich Patriotów
W poszukiwaniu majora Serafina
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Hekatomba na Woli
Krok ku niezależności
NATO – jesteśmy z Polską
H145M – ciekawa oferta dla Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO