Trzynaście kołowych transporterów opancerzonych Rosomak, wojskowe Stary i Jelcze, cysterny na wodę oraz paliwo – ostatni morski transport ze sprzętem z Afganistanu dotarł do portu w Szczecinie. Operacja wycofywania kontyngentu w ramach misji ISAF dobiegła końca.
Ostatni statek z wojskowym sprzętem na pokładzie zawinął do Szczecina w ubiegłym tygodniu. – Został już rozładowany. Sprzęt trafi do zakładów naprawczych, gdzie zostanie przygotowany do dalszej służby już w Polsce – mówi ppłk Mariusz Kujawa z Oddziału Transportu Dowództwa Operacyjnego Rodzajów Sił Zbrojnych.
Rosomak czysty i zważony
Zanim jednak wojskowe pojazdy dotarły do Szczecina, musiały pokonać długą i skomplikowaną drogę. Pierwszym krokiem było przygotowanie ich do transportu lotniczego z Afganistanu do Omanu. – Sprzęt musiał zostać dokładnie umyty i zdezynfekowany – wyjaśnia ppłk Kujawa i dodaje, że to zajęcie bardzo czasochłonne. – Mycie Rosomaka zajmuje około ośmiu godzin. Podczas inspekcji sanitarnej na samych pojazdach ani w ich wnętrzach nie może być nawet grudki ziemi czy odrobiny piasku – podkreśla podpułkownik. Chodzi o to, by zminimalizować ryzyko przywiezienia do Europy niebezpiecznych drobnoustrojów. – Po dezynfekcji Rosomak wygląda jakby zjechał z fabrycznej taśmy, wyłączając oczywiście ślady wynikające ze zwyczajnej eksploatacji – dodaje ppłk Kujawa.
Następny krok wiązał się z dokładnym wymierzeniem i zważeniem pojazdów. – Przed załadowaniem na pokład samolotu trzeba znaleźć ich środki ciężkości, wyliczyć, jak będzie rozkładał się nacisk – mówi ppłk Kujawa. W oparciu o to dobierane były odpowiednie zabezpieczenia.
W drodze do Omanu
Przygotowaniem sprzętu do podróży zajmowali się specjaliści z 10 Opolskiej Brygady Logistycznej oraz Komendy Obsługi Lotniska we Wrocławiu. Procedurom czysto technicznym towarzyszyły te urzędowe, czyli papierowa robota. Dopiero potem sprzęt został przerzucony do Omanu. – Aby tak się stało, trzeba było zorganizować 18 przelotów transportowych C-17 – podkreśla ppłk Kujawa.
Przerzucony w ten sposób sprzęt dołączył do wyposażenia zgromadzonego w porcie Salalah. W połowie listopada ubiegłego roku rozpoczął się transport do niemieckiego Bremerhaven. Łącznie popłynęło tam pięć statków. W Niemczech sprzęt został przeładowany na mniejsze jednostki, a te od początku grudnia sukcesywnie zawijały do Szczecina. Ostatnia pojawiła się tam 16 stycznia.
– Teraz czekamy jeszcze na jeden transport, który jedzie z Afganistanu drogą lądowo-morską: przez Kirgistan, Kazachstan, Azerbejdżan i Turcję. W ten sposób przewożone są elementy szpitala polowego, oczywiście bez specjalistycznej aparatury – mówi ppłk Kujawa. – Transport powinien dotrzeć niebawem. Ale już teraz można stwierdzić, że operacja wycofywania polskiego kontyngentu z Afganistanu została zakończona – dodaje.
13 lat misji
Polska misja w Afganistanie rozpoczęła się w 2002 roku. Początkowo reprezentował nas oddział liczący 300 żołnierzy. W szczytowym okresie Polska odpowiadała za bezpieczeństwo w trzech afgańskich prowincjach. Kiedy zapadła decyzja o zakończeniu misji, używany przez armię sprzęt został podzielony na trzy grupy. Część wyposażenia, jak koce czy meble, trafiła do miejscowych organizacji humanitarnych. Kolejna część została zniszczona na miejscu. Dotyczyło to sprzętu starego i wyeksploatowanego. Koszty transportu przewyższałyby w tym przypadku jego wartość. Do trzeciej grupy trafił sprzęt, który należało przerzucić do kraju.
W ciągu kilku lat zostanie on przygotowany do dalszej służby. – Przekazywanie go jednostkom przebiega zgodnie z harmonogramem – zapewnia ppłk Marek Chmiel, rzecznik Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych. – Już do szyku wróciło 50 procent zasadniczego sprzętu wojskowego – dodaje. Do tej grupy zaliczane są między innymi Rosomaki, wojskowe samochody czy zestawy niskopodwoziowe.
Misja ISAF w Afganistanie zakończyła się 31 grudnia ubiegłego roku. 1 stycznia rozpoczęła się misja „Resolute Support”. Polska zgodziła się wysłać na nią 150 żołnierzy i pracowników wojska. Będą szkolić afgańskie siły bezpieczeństwa.
autor zdjęć: kpt. Andrzej Pindor
komentarze