moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkolenia dla załóg motorówek

Muszą poznać każdy szczegół dotyczący obsługi motorówek i znajdującego się na nich sprzętu – załogi nowych jednostek hydrograficznych rozpoczęły intensywne szkolenie, które zakończy się wiosną egzaminem na morzu. Wcześniej na motorówkach Wildcat 40/12 zostanie podniesiona biało-czerwona bandera.

Cztery nowe motorówki hydrograficzne dotarły do marynarki wojennej w ubiegłym roku. Pod koniec grudnia zakończyły się próby zdawczo-odbiorcze i jednostki zostały wpisane do ewidencji. Trzy z nich będą służyć w Dywizjonie Zabezpieczenia Hydrograficznego 3 Flotylli Okrętów w Gdyni, z czwartej skorzystają specjaliści ze świnoujskiej 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Czas na poznanie sprzętu

Zanim jednak motorówki zaczną wykonywać swoje zadania, ich załogi czeka kilkumiesięczne szkolenie. – Marynarze muszą nauczyć się obsługi jednostek, poznać sprzęt, z którego będą korzystać – zaznacza kmdr por. Witold Stasiak, szef pionu pomiarów hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego 3 Flotylli. Pomogą im w tym specjaliści z Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, a także Akademii Marynarki Wojennej. – Wkrótce w AMW rozpocznie się kurs na hydrografa kategorii B. Przygotuje on podoficerów do obsługi nowych urządzeń pomiarowych – tłumaczy kmdr por. Stasiak.

Cykl szkoleń zakończy się egzaminem na morzu. – Załogi będą musiały poświadczyć swoje umiejętności wykonując tak zwane zadanie programowe O-2 – wyjaśnia kmdr por. Stasiak. Zostanie ono przeprowadzone w kwietniu bądź maju. Wcześniej, bo już w marcu, motorówki oficjalnie wejdą do służby. Zostanie na nich podniesiona biało-czerwona bandera.

Zbadają dno

Wildcat 40/12 to nowoczesne, dwukadłubowe motorówki, które mogą pracować do 20 mil morskich od brzegu. Jednostki tego typu wykonują zadania na małych głębokościach, często w portach albo na podejściu do nich, gdzie z racji rozmiarów trudno byłoby operować okrętom hydrograficznym.

Nowe motorówki wyposażone zostały między innymi w echosondy wielowiązkową i pionową, sonary dookólny oraz holowany, magnetometr, miernik prędkości dźwięku w wodzie. Dysponują też pojazdem podwodnym. Nowoczesna aparatura posłuży do lokalizowania przeszkód zalegających na dnie morza, będzie też można dzięki niej określać warunki hydrograficzne, na przykład temperaturę czy zasolenie wody.

Nowe motorówki zastąpią wysłużone jednostki MH 111. – Zostaną one wycofane ze służby jeszcze w tym roku – informuje kmdr por. Stasiak.

Tymczasem specjaliści z Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej odliczają już tygodnie, które pozostały do wprowadzenia nowych motorówek. – Sezon rozpoczyna się dla nas wraz z nastaniem wiosny, czasem – jeśli pozwoli na to pogoda – rozpoczynamy prace wcześniej – tłumaczy kmdr Andrzej Kowalski, szef biura.

Sondaże morskiego dna prowadzone przez jednostki hydrograficzne różnych typów umożliwiają aktualizowanie map, z których korzysta nie tylko marynarka, ale też żegluga cywilna.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Kawaleria w szkole
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
W wojsku orientują się najlepiej
Młodzi i bezzałogowce
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Priorytetowe zaangażowanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Medycy na start
„Droga do GROM-u”
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Koniec pewnej epoki
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Brytyjczycy na wschodniej straży
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
„Road Runner” w Libanie
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kircholm 1605
W poszukiwaniu majora Serafina
Medicine for Hard Times
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Mity i manipulacje
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Czarnomorski szlif minerów
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Człowiek jest najważniejszy
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Pasja i fart
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Jelcz się wzmacnia
Drugi wojskowy most
Deterrence in Polish
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Dywersanci atakują
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Speczespół wybierze „Orkę”
Polski „Wiking” dla Danii
Wojny na rzut kostką
Koniec dzieciństwa
Kopuła nad bewupem
Abolicja dla ochotników
Terytorialsi w akcji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Polskie Bayraktary nad Turcją
Maratońskie święto w Warszawie
Pływali jak morscy komandosi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO