moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkolenia dla załóg motorówek

Muszą poznać każdy szczegół dotyczący obsługi motorówek i znajdującego się na nich sprzętu – załogi nowych jednostek hydrograficznych rozpoczęły intensywne szkolenie, które zakończy się wiosną egzaminem na morzu. Wcześniej na motorówkach Wildcat 40/12 zostanie podniesiona biało-czerwona bandera.

Cztery nowe motorówki hydrograficzne dotarły do marynarki wojennej w ubiegłym roku. Pod koniec grudnia zakończyły się próby zdawczo-odbiorcze i jednostki zostały wpisane do ewidencji. Trzy z nich będą służyć w Dywizjonie Zabezpieczenia Hydrograficznego 3 Flotylli Okrętów w Gdyni, z czwartej skorzystają specjaliści ze świnoujskiej 8 Flotylli Obrony Wybrzeża.

Czas na poznanie sprzętu

Zanim jednak motorówki zaczną wykonywać swoje zadania, ich załogi czeka kilkumiesięczne szkolenie. – Marynarze muszą nauczyć się obsługi jednostek, poznać sprzęt, z którego będą korzystać – zaznacza kmdr por. Witold Stasiak, szef pionu pomiarów hydrograficznych Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego 3 Flotylli. Pomogą im w tym specjaliści z Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej, a także Akademii Marynarki Wojennej. – Wkrótce w AMW rozpocznie się kurs na hydrografa kategorii B. Przygotuje on podoficerów do obsługi nowych urządzeń pomiarowych – tłumaczy kmdr por. Stasiak.

Cykl szkoleń zakończy się egzaminem na morzu. – Załogi będą musiały poświadczyć swoje umiejętności wykonując tak zwane zadanie programowe O-2 – wyjaśnia kmdr por. Stasiak. Zostanie ono przeprowadzone w kwietniu bądź maju. Wcześniej, bo już w marcu, motorówki oficjalnie wejdą do służby. Zostanie na nich podniesiona biało-czerwona bandera.

Zbadają dno

Wildcat 40/12 to nowoczesne, dwukadłubowe motorówki, które mogą pracować do 20 mil morskich od brzegu. Jednostki tego typu wykonują zadania na małych głębokościach, często w portach albo na podejściu do nich, gdzie z racji rozmiarów trudno byłoby operować okrętom hydrograficznym.

Nowe motorówki wyposażone zostały między innymi w echosondy wielowiązkową i pionową, sonary dookólny oraz holowany, magnetometr, miernik prędkości dźwięku w wodzie. Dysponują też pojazdem podwodnym. Nowoczesna aparatura posłuży do lokalizowania przeszkód zalegających na dnie morza, będzie też można dzięki niej określać warunki hydrograficzne, na przykład temperaturę czy zasolenie wody.

Nowe motorówki zastąpią wysłużone jednostki MH 111. – Zostaną one wycofane ze służby jeszcze w tym roku – informuje kmdr por. Stasiak.

Tymczasem specjaliści z Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej odliczają już tygodnie, które pozostały do wprowadzenia nowych motorówek. – Sezon rozpoczyna się dla nas wraz z nastaniem wiosny, czasem – jeśli pozwoli na to pogoda – rozpoczynamy prace wcześniej – tłumaczy kmdr Andrzej Kowalski, szef biura.

Sondaże morskiego dna prowadzone przez jednostki hydrograficzne różnych typów umożliwiają aktualizowanie map, z których korzysta nie tylko marynarka, ale też żegluga cywilna.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Spędź wakacje z wojskiem!
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Szkolenie do walk w mieście
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Oczy na Kijów
Szkolenie na miarę czasów
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Lato pod wodą
Prezydent Zełenski w Warszawie
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Pancerniacy trenują cywilów
RBN przed szczytem NATO
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Jak usprawnić działania służb na granicy
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Biało-czerwona nad Wilnem
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Za zdrowie utracone na służbie
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Strzelnice dla specjalsów
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Ostatnia niedziela…
Pancerny sznyt
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Czujemy się tu jak w rodzinie
Olimp gotowy na igrzyska!
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Spadochroniarze na warcie w UE
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Roczny dyżur spadochroniarzy
Śmierć przyszła po wojnie
Polsko-litewskie konsultacje
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Mark Rutte pokieruje NATO
Serwis bliżej domu
Szpital u „Troski”
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Wsparcie MON-u dla studentów
Walka – tak, ale tylko polityczna
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO