moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Marynarze dostaną nowe motorówki

Będzie wykorzystywana do badania dna morskiego, lokalizowania obiektów, które na nim spoczywają, określania warunków hydrologicznych. A wszystko w portach, na kotwicowiskach, blisko brzegu, czyli tam, gdzie trudno byłoby pracować okrętom hydrograficznym – marynarka wojenna wzbogaciła się właśnie o pierwszą nową motorówkę hydrograficzną. Wkrótce rozpoczną się jej testy.


Motorówka trafiła do Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego, który wchodzi w skład 3 Flotylli Okrętów w Gdyni. Nosi nazwę Wildcat 40/12. – Liczby te określają jej długość – tłumaczy kmdr por. Witold Stasiak z gdyńskiego dywizjonu. – Wynosi ona 40 stóp albo, inaczej licząc, 12 metrów – dodaje. Motorówka osiąga prędkość 14 węzłów, jej wyporność to 15 ton, zanurzenie zaś zostało określone na 1,3 metra. Będzie wykorzystywana do prowadzenia prac hydrograficznych w odległości do 20 mil morskich od brzegu. – Tego typu sprzęt jest używany głównie w portach i strefach przybrzeżnych: na torach podejściowych czy kotwicowiskach. Pracuje na stosunkowo płytkich wodach, w miejscach, gdzie trudno byłoby podejść i manewrować okrętowi hydrograficznemu – wyjaśnia kmdr por. Stasiak.

Motorówka została wyposażona m.in. w wielowiązkową echosondę, holowany sonar i podwodny pojazd. Sprzęt ten umożliwi prowadzenie niezwykle dokładnych badań dna morskiego, dokonywanie pomiarów głębokości oraz określanie parametrów wody, na przykład temperatury czy zasolenia. Załoga motorówki będzie poszukiwała także spoczywających na dnie obiektów, które mogłyby stanowić zagrożenie dla żeglugi.


Na razie zostanie poddana wszechstronnym testom. – Podczas prób zdawczo-odbiorczych sprawdzimy, czy działają znajdujący się w jej wyposażeniu sprzęt oraz wszelkiego rodzaju mechanizmy. Testy mają się rozpocząć w drugiej połowie maja. Potrwają trzy dni – zapowiada kmdr por. Stasiak.

Zgodnie z planem marynarka wojenna powinna się wzbogacić o cztery nowe motorówki Wildcat 40/12. Jedna kosztuje ok. 7,5 mln zł. – Trzy z nich trafią do naszego Dywizjonu Zabezpieczenia Hydrograficznego, czwarta powędruje do Świnoujścia, do 8 Flotylli Obrony Wybrzeża – informuje kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

Kolejne motorówki marynarka ma dostać czerwcu, wrześniu i listopadzie. – Zastąpią jednostki, które obecnie wykorzystujemy. Ich normy eksploatacyjne powoli dobiegają końca – podsumowuje kmdr por. Stasiak.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1399540320
Kupcie drugą i wstawcie z dwie MU-90.
39-FF-C3-6D
~Scooby
1399447200
Sprzęt stosowny do wielkości akwenu.
39-FF-C3-6D
~mako
1399411920
A banderę pjp podniesie? Bo póki co... pływa jak partyzant...
C1-CF-ED-20

Kawaleria w szkole
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Młodzi i bezzałogowce
Medicine for Hard Times
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wspólne szkolenie żandarmów z NATO
Pasja i fart
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Mity i manipulacje
Kircholm 1605
Terytorialsi w akcji
Koniec dzieciństwa
Pływali jak morscy komandosi
Dywersanci atakują
Abolicja dla ochotników
Wojny na rzut kostką
Medycy na start
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Deterrence in Polish
Speczespół wybierze „Orkę”
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Drugi wojskowy most
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Polskie Bayraktary nad Turcją
Koniec pewnej epoki
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Czarnomorski szlif minerów
„Droga do GROM-u”
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
W wojsku orientują się najlepiej
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Priorytetowe zaangażowanie
Kopuła nad bewupem
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
W poszukiwaniu majora Serafina
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
„Road Runner” w Libanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Maratońskie święto w Warszawie
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Polski „Wiking” dla Danii
Człowiek jest najważniejszy
Jelcz się wzmacnia
Brytyjczycy na wschodniej straży
MON chce nowych uprawnień dla marynarki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO