moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pomorscy logistycy

Motto tej jednostki i służących w niej żołnierzy brzmi: „Logistyka wyrusza pierwsza i powraca ostatnia”. Przez dziesięć lat istnienia 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej służący w niej żołnierze zabezpieczali wszystkie polskie kontyngenty wojskowe na misjach w Iraku, Afganistanie, Bośni i Hercegowinie, Kosowie, Republice Środkowoafrykańskiej oraz Mali.



O utworzeniu w Bydgoszczy logistycznej brygady, podobnie jak w przypadku bliźniaczej jednostki z Opola, zdecydowało zaangażowanie Polski w misję w Iraku. Zadeklarowaliśmy tak duży udział sił bojowych w operacji stabilizacyjnej w tym kraju, że do ich zabezpieczenia niezbędna była druga brygada logistyczna.

Powstała w 2003 roku 1 Pomorska Brygada Logistyczna im. Kazimierza Wielkiego to największa pod względem liczby podporządkowanych jej batalionów jednostka w armii. Brygada ma ich dziesięć i mieści się w aż siedmiu garnizonach. W Bydgoszczy stacjonuje dowództwo jednostki oraz 1 Batalion Dowodzenia i Zabezpieczenia, 1 i 2 Batalion Logistyczny, a także Narodowy Element Wsparcia. Pozostałe garnizony to: Glewice – 3 Batalion Logistyczny, Olsztyn – 1 Batalion Składowania, Czarne – 11 Batalion Ewakuacji Sprzętu oraz 52 Batalion Remontowy, Giżycko – 112 Batalion Remontowy, Kołobrzeg – 8 Batalion Remontowy, Elbląg – 16 Batalion Remontowy.

Cysterny i warsztaty na kołach

Sprzęt i uzbrojenie wojskowe batalionów brygady jest ściśle dostosowane do zadań, do jakich są przeznaczone. Ponieważ trzy bataliony logistyczne – dwa z Bydgoszczy i jeden z Glewic –transportują środki zaopatrzenia dla wojsk operacyjnych, w ich zasobach znajduje się ponad dwieście ciężarówek dużej ładowności (głównie Iveco i Jelcz) oraz 160 cystern (na bazie Jelcza i Stara).


Pokaz ewakuacji rannego. Film: IWsp SZ.

Cztery bataliony remontowe, które wchodzą w skład 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej, muszą być przygotowane do wykonania napraw uszkodzonego (lub zepsutego) na polu walki sprzętu wojskowego do poziomu R-3, tzn. takich, których czas wynosi do 120 godzin. Dlatego są wyposażone w polowe warsztaty na podwoziu pojazdu Starów 266: WOP – Warsztaty Obsługi Pojazdów; WRP – Warsztaty Remontów Pojazdów; PSŁ-16 – Polowe Stacje Ładowania; WSB – Warsztaty Spawalniczo-Blacharskie oraz RWEM – Warsztaty Remontu Sprzętu Uzbrojenia i Elektroniki.

Najbardziej nietypowe wyposażenie ma jedyny w brygadzie batalion składowania (stacjonujący w Olsztynie). Jednostka przeznaczona do przyjmowania, magazynowania i dystrybucji środków materiałowych i bojowych posiada m.in. gumowe zbiorniki na paliwo, na bazie których można zbudować polowe składy MPS.

W 2014 roku 1 Brygada Logistyczna otrzymała 43 trzy nowe ciężarówki – dziesięć Jelczy P862 Multilift, dwadzieścia pięć Iveco Stralis oraz osiem Jelczy S662.

Na misjach i poligonach

Najważniejszym ćwiczeniem tego roku, w którym uczestniczyli żołnierze z 1 Brygady Logistycznej była „Anakonda 14”. Wzięło w niej udział ponad pięciuset logistyków oraz ponad sto pięćdziesiąt jednostek sprzętu z 2 Batalionu Logistycznego, 11 Batalionu Ewakuacji Sprzętu oraz 112 Batalionu Remontowego.

Ważnym testem logistycznego rzemiosła było dla wojskowych z 1 Brygady ćwiczenie pod kryptonimem „Enduring Resolve”. Polscy logistycy szkolili się na drawskim poligonie wspólnie z żołnierzami z amerykańskiego 412 Aviation Support Battalion (412th ASB).

Podobnie jak brygada z Opola, także i jednostka z Bydgoszczy uczestniczy w każdej zmianie polskich kontyngentów wojskowych działających poza granicami kraju. W 2014 roku żołnierze z 1 BLog uczestniczyli w misjach w Afganistanie, Republice Środkowoafrykańskiej, Bośni i Hercegowinie oraz Kosowie. Zagraniczna aktywność nie ogranicza się do wysyłania żołnierzy do służby w kontyngentach. Od kilku lat to jednostka z Bydgoszczy pełni funkcję oddziału gospodarczego dla kontyngentów: KFOR Kosowo, EUFOR Bośnia i Hercegowina oraz EUFOR RŚA.


Pułkownik Dariusz Pluta, dowódca 1 Pomorskiej Brygady Logistycznej, pytany o najbliższe plany w pierwszej kolejności wymienia „uzyskanie pełnej interoperacyjności i kompatybilności” z komponentami logistycznymi armii innych państw NATO. – Drugim wyzwaniem jest podniesienie jakości świadczonych usług obsługowo-naprawczych uzbrojenia i sprzętu wojskowego na rzecz wojsk operacyjnych. Najważniejszy wpływ na to będzie miało wybudowanie Centrum Obsługowo-Naprawczego KTO Rosomak w 52 Batalionie Remontowym w Czarnem. Inwestycja ma zostać zakończona do 2017 roku. Kolejnym zadaniem jest budowa nowej hali remontu pojazdów gąsienicowych w Elblągu – mówi pułkownik Dariusz Pluta.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: arch. 1Blog

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1419709200
>W 2014 roku 1 Brygada Logistyczna otrzymała 43 trzy nowe ciężarówki –< Chciałbym wreszcie przeczytać brygada artylerii otrzymała 43 wyrzutnie rakiet w tym 23 MLRS o zasięgu rakiet 300km i 20 o zasięgu rakiet 1000km
D6-47-31-38

Z najlepszymi na planszy
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Orlik na Alfę
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
„Pamięć o nim będzie szybować wysoko”
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Nocne ataki na Ukrainę
Detect & Classify: satelity z AI
Łódź na granicy
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Zwycięska batalia o stolicę
Finisz programu „Orlik”?
Statuetki dla tuzów biznesu
Wielkie zbrojenia za Odrą
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
„Był twarzą sił powietrznych”
Czas nowych inwestycji
Brytyjczycy żegnają Malbork
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Towarzysze czołgów
Spotkanie Trump-Nawrocki
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Salwa z wysokości
Hekatomba na Woli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Morski Drozd, czyli polski ekranoplan
Dwie agresje, dwie okupacje
Beret „na rekinka” lub koguta
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Kikimora o wielu twarzach
Wyczekiwane przyspieszenie
Nasz Hercules
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Grot A3 w drodze do linii
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Świetne występy polskich żołnierzy
„Żelazny obrońca” wkracza w decydującą fazę
StormRider na fali
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gen. Nowak: Pilotom wolno mniej
Piorun 2 coraz bliżej
Startuje „Żelazny obrońca”
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Laury MSPO przyznane
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Lepsza efektywność
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Agencja Uzbrojenia na zakupach. Kieleckie targi to dopiero początek
„Road Runner” w Libanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO