moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cadillac Piłsudskiego na Święto Niepodległości

Ostatnie auto marszałka Józefa Piłsudskiego zostało odrestaurowane. Pancernego cadillaca będzie można zobaczyć 11 listopada na ulicach Warszawy podczas marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem samochód ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.


Uroczysty pokaz Cadillaca 355 D Fleetwood Special odbył się na dziedzińcu Belwederu. Wziął w nim udział prezydent Bronisław Komorowski, inicjator przywrócenia auta do stanu świetności. – To nie tylko zabytek kultury materialnej, lecz także pamiątka państwowości polskiej z czasów II Rzeczpospolitej – mówił prezydent o samochodzie Marszałka. Podczas uroczystości historię Cadillaca przedstawił dr Jan Tarczyński, historyk motoryzacji, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej, który stał na czele społecznego komitetu do spraw renowacji auta.

Cadillac został zamówiony w 1934 roku jako służbowy samochód dla Józefa Piłsudskiego, generalnego inspektora sił zbrojnych. Był opancerzony, a nadwozie specjalne podwyższono, by schorowany Marszałek wsiadając do auta nie musiał się schylać. Auto sprowadzone zostało do Polski ze Stanów Zjednoczonych na przełomie lutego i marca 1935 roku. Nie wiadomo, czy Piłsudski nim jeździł. Oglądał go jednak i skomentował, że ma wygodniejszy fotel niż siedzenie w samochodzie. Pytał też o prędkość maksymalną auta.



Po śmierci Marszałka samochód pozostawał w kolumnie samochodowej GISZ. We wrześniu 1939 roku prawdopodobnie służył marszałkowi Edwardowi Śmigłemu-Rydzowi  i trafił do Rumunii. Wkrótce po wojnie wrócił do Polski. Był używany przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego. W roku 1965 trafił do warszawskiego Muzeum Techniki NOT zdewastowany, bez silnika, osprzętu i wskaźników.

W ubiegłym roku powstał społeczny komitet do spraw renowacji auta. Przeprowadziła ją poznańska firma Classic Cars. Dla uzupełnienia brakujących części kupiony został w Stanach Zjednoczonych samochód „dawca”. Koszty odbudowy historycznego samochodu pokryła Fundacja PZU. – Zlikwidowaliśmy szkodę historycznej natury – mówił podczas prezentacji odrestaurowanego auta Bogdan Benczak, prezes zarządu fundacji.

Cadillaca będzie można obejrzeć 11 listopada na ulicach Warszawy, gdy będzie jechał w marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem auto ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.

Historię samochodu przedstawia wydana właśnie książka Jana Tarczyńskiego i Maksymiliana Sokoła-Potockiego „Ostatni samochód Marszałka Józefa Piłsudskiego. Cadillac 355 D”.

Tomasz Stańczyk

autor zdjęć: Tomasz Stańczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1415548380
Ładny , ale wole pociągi . W Bezdanach były bardzo ładne.
4B-26-E9-39

Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
 
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Żołnierz influencer?
Nowe cele obronne NATO
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
K2 ze słowacką tarczą
Wyzwanie, które integruje
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Wyzwanie, które integruje
Siła zaplecza
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Letni wypoczynek z MON-em
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Trzy okręty, jeden zespół
Siły szybkiego reagowania na Pustyni Błędowskiej
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowa mapa garnizonów
PGZ na nowo
„Baltops ’25” – NATO ćwiczy na Bałtyku
Sierżant Mateusz Sitek. Cześć jego pamięci!
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Zawiszacy zwiększają zasoby K2
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Podejrzane manewry na Bałtyku
Nasi czołgiści najlepsi
Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
Dzień, który zmienił bieg wojny
WOT z pomocą tonącym
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Zagadkowe znalezisko na Podkarpaciu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Recepta na sukces: zadowolony pracownik i dumny żołnierz
Misja PKW „Olimp” doceniona
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Od chaosu do wiktorii
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Ogniem i tarczą
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Lotnicza „sztafeta pokoleń”
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
ZMU dla marynarzy
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Jesteś na Signalu? Nie daj się złowić cyberprzestępcy!
Dziękujemy wam, weterani!
Rozpoznanie i możliwości rażenia bez ryzyka dla żołnierzy
Medycyna pola walki dla cywilnych lekarzy?
Zmagania sześcioosobowych armii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO