moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Cadillac Piłsudskiego na Święto Niepodległości

Ostatnie auto marszałka Józefa Piłsudskiego zostało odrestaurowane. Pancernego cadillaca będzie można zobaczyć 11 listopada na ulicach Warszawy podczas marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem samochód ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.


Uroczysty pokaz Cadillaca 355 D Fleetwood Special odbył się na dziedzińcu Belwederu. Wziął w nim udział prezydent Bronisław Komorowski, inicjator przywrócenia auta do stanu świetności. – To nie tylko zabytek kultury materialnej, lecz także pamiątka państwowości polskiej z czasów II Rzeczpospolitej – mówił prezydent o samochodzie Marszałka. Podczas uroczystości historię Cadillaca przedstawił dr Jan Tarczyński, historyk motoryzacji, dyrektor Centralnej Biblioteki Wojskowej, który stał na czele społecznego komitetu do spraw renowacji auta.

Cadillac został zamówiony w 1934 roku jako służbowy samochód dla Józefa Piłsudskiego, generalnego inspektora sił zbrojnych. Był opancerzony, a nadwozie specjalne podwyższono, by schorowany Marszałek wsiadając do auta nie musiał się schylać. Auto sprowadzone zostało do Polski ze Stanów Zjednoczonych na przełomie lutego i marca 1935 roku. Nie wiadomo, czy Piłsudski nim jeździł. Oglądał go jednak i skomentował, że ma wygodniejszy fotel niż siedzenie w samochodzie. Pytał też o prędkość maksymalną auta.



Po śmierci Marszałka samochód pozostawał w kolumnie samochodowej GISZ. We wrześniu 1939 roku prawdopodobnie służył marszałkowi Edwardowi Śmigłemu-Rydzowi  i trafił do Rumunii. Wkrótce po wojnie wrócił do Polski. Był używany przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego. W roku 1965 trafił do warszawskiego Muzeum Techniki NOT zdewastowany, bez silnika, osprzętu i wskaźników.

W ubiegłym roku powstał społeczny komitet do spraw renowacji auta. Przeprowadziła ją poznańska firma Classic Cars. Dla uzupełnienia brakujących części kupiony został w Stanach Zjednoczonych samochód „dawca”. Koszty odbudowy historycznego samochodu pokryła Fundacja PZU. – Zlikwidowaliśmy szkodę historycznej natury – mówił podczas prezentacji odrestaurowanego auta Bogdan Benczak, prezes zarządu fundacji.

Cadillaca będzie można obejrzeć 11 listopada na ulicach Warszawy, gdy będzie jechał w marszu „Razem dla Niepodległej”. Wkrótce potem auto ma stanąć koło Belwederu, w specjalnie zaprojektowanej kapsule.

Historię samochodu przedstawia wydana właśnie książka Jana Tarczyńskiego i Maksymiliana Sokoła-Potockiego „Ostatni samochód Marszałka Józefa Piłsudskiego. Cadillac 355 D”.

Tomasz Stańczyk

autor zdjęć: Tomasz Stańczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1415548380
Ładny , ale wole pociągi . W Bezdanach były bardzo ładne.
4B-26-E9-39

Plan na WAM
Polski Rosomak dalej w produkcji
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Koniec bezkarności floty cieni?
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Wisła dopłynęła
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Gdy ucichnie artyleria
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pancerniacy jadą na misję
Wojsko z nowym programem rozwoju
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
The Taste of Military Service
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Paczka dla bohatera już w drodze!
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Noc na „pasku”
Kolejne AW149 nadlatują
„Burza” nabiera kształtów
Piątka z czwartego wozu
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
W hołdzie poległym
Odpalili K9 Thunder
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Dzień wart stu lat
Przełomowy czas dla WZL-2
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Najdłuższa noc
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Mundurowi z benefitami
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Combat 56 u terytorialsów
Gala Boksu na Bemowie
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Panczeniści na podium w Hamar
Przygotowani na każdy scenariusz
Sojusznicza obrona
Historyczna „Wisła”
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Snowboardzistka i pływacy na medal
Kto zostanie Asem Sportu?
Niebo pod osłoną
Wojsko ma swojego satelitę!
Astronauta w Szkole Orląt

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO