moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Daglezje dla armii

Wojskowe jednostki odbudowy zostaną wyposażone w mosty, które skonstruowali polscy inżynierowie. Jeszcze w tym roku pierwsze dwie przeprawy na podwoziu samochodowym MS-20 Daglezja trafią do 2 Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia. Do 2016 roku nasza armia chce zakupić dziesięć takich mostów.

 

Konstrukcje na podwoziu kołowym, tak zwane mosty towarzyszące, służą do pokonywania przeszkód o szerokości kilkunastu metrów, np.: jarów, kanałów lub wąskich rzek czy jezior. Jednak polska armia od prawie 20 lat nie ma już tego rodzaju mostów, ponieważ wysłużone przeprawy na podwoziu Star 660 zostały wycofane z użycia.

Żołnierze korzystają z mostów budowanych przez saperów albo przepraw na podwoziu gąsienicowym. Jednak tylko niektóre są w stanie utrzymać pojazdy ważące więcej niż 50 t, czyli na przykład Leopardy 2. A polskie wojsko ma już prawie 250 niemieckich czołgów. Dlatego kilka lat temu MON zlecił polskim inżynierom prace nad nowym mostem. Specjaliści z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych oraz Wojskowego Instytutu Techniki Inżynieryjnej skonstruowali polski most na podwoziu kołowym.

Przeprawa, oznaczona jako MS-20 Daglezja, umożliwia pokonywanie przeszkód o szerokości 20 m. Dzięki temu, że ma 63 t nośności, mogą jeździć po niej nawet najcięższe pojazdy używane przez polskich żołnierzy – czołgi Leopard 2A5 (62 t) oraz armatohaubice Krab (52 t).Polska armia ma już dwa próbne egzemplarze MS-20 Daglezja. Pod koniec 2012 roku zostały w nie wyposażone Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu oraz 2 Batalion Saperów z 12 Brygady Zmechanizowanej. Teraz nowe polskie mosty otrzymają inne jednostki inżynieryjne.

 

– Mosty typu Daglezja trafią do wojskowych jednostek odbudowy. Zgodnie z planem modernizacji technicznej w tym roku dwie sztuki, w przyszłym pięć, w 2016 kolejne trzy – mówi ppłk Jacek Sońta, rzecznik prasowy MON. Dodaje, że pierwsze Daglezje pojadą na Kujawy. – Mosty kupione w tym roku dostanie 2 Pułk Inżynieryjny w Inowrocławiu, natomiast kolejne będą sukcesywnie przekazywane do powstających jednostek odbudowy.

Procedura kupna mostów Daglezja już ruszyła. Choć to polska armia jest właścicielem dokumentacji technicznej, z przyczyn proceduralnych Inspektorat Uzbrojenia MON musiał ogłosić otwarty przetarg na ich wyprodukowanie. Firmy do 24 lutego mogą zgłaszać się do udziału w przetargu. Umowa na dostawę siedmiu pojazdów w latach 2014–2015 ma wartość od kilkunastu do kilkudziesięciu milionów złotych.

Wojskowe jednostki odbudowy – to zespoły zadaniowe wydzielane z jednostek inżynieryjnych wojsk lądowych w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych. Saperzy z tych jednostek mają zajmować się nie tylko odbudową zniszczonych dróg, mostów i wałów przeciwpowodziowych, lecz także ewakuacją ludzi z zalanych terenów, niszczeniem zatorów lodowych, a w razie potrzeby organizowaniem tymczasowych źródeł zasilania energetycznego.

Armia będzie dysponowała dziesięcioma wojskowymi jednostkami odbudowy. Cztery już istnieją w: 2 Pułku Inżynieryjnym, 3 Batalionie Inżynieryjnym w Nisku, 4 Batalionie Inżynieryjnym w Głogowie oraz 1 Batalionie Drogowo-Mostowym w Dęblinie. Sześć kolejnych, m.in. w 2 Pułku Saperów w Kazuniu oraz 5 Pułku Inżynieryjnym w Szczecinie ma powstać w tym roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Justyna Młynarczyk, chor. Rafał Mniedło

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1391631300
~ja warto by było wskoczyć na 5 miejsce i zbliżyć się do 4 -tego . http://www.globalfirepower.com/countries-listing-europe.asp
39-FF-C3-6D
~ja
1391611020
W wojsku i MONie drgnęło na +
3B-DB-96-2B

Prezydent: to bezprecedensowy moment w historii NATO i Polski
„Road Runner” w Libanie
Pożegnanie z Columbią
Laury MSPO przyznane
Z najlepszymi na planszy
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Dwie agresje, dwie okupacje
Black Hawki nad Warszawą
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Orlik na Alfę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Największy transport Abramsów w tym roku
Terytorialsi na pętli
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Drony zestrzelone. Trwają poszukiwania szczątków maszyn
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Zwycięska batalia o stolicę
Beret „na rekinka” lub koguta
Świetne występy polskich żołnierzy
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
K9 ładowane z automatu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szwecja kupuje Pioruny!
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Hekatomba na Woli
Defender dla oryginalnych i użytecznych
Szef MON-u: Panujemy nad sytuacją, apeluję o spokój
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Nagrody MSPO 2025 cz. 4
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Święto Wojsk Lądowych
NATO – jesteśmy z Polską
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Premier: prowokacja bez precedensu
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Wojsko i policja odnajdują szczątki kolejnych dronów
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Premier: Sytuacja wydaje się być pod kontrolą
Tukan na smyczy
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Rosyjskie drony spowodowały zniszczenia
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Wielkie zbrojenia za Odrą
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Defendery skompletowane
Brytyjczycy żegnają Malbork
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
„Żelazny obrońca” na Bugu
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
Terytorialsi w Pieninach
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Nocne ataki na Ukrainę
Kuna na poligonie
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO