moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wszystkie CASY mają rejestratory dźwięku

Urządzenie nagrywa rozmowy załogi w kabinie, rejestruje także korespondencję z wieżą kontroli lotów. Rejestratory dźwięku CVR zamontowano we wszystkich samolotach transportowych CASA C-295 M. – W razie incydentów lotniczych pozwolą sprawdzić, co się wydarzyło w samolocie – mówi płk pil. Jacek Łazarczyk, dowódca 8 Bazy Lotnictwa Transportowego.


W rejestratory dźwięku CVR (Cockpit Voice Recorder) wyposażono jedenaście samolotów C-295M, które już od pewnego czasu latają w polskim wojsku. Umowę z producentem transportowców – firmą Airbus Military podpisano w grudniu 2011 roku. Doposażenie maszyn w pokładowe rejestratory dźwięku było jednym z zaleceń Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która badała katastrofę pod Mirosławcem w 2008 roku. Rozbity samolot nie miał takiego urządzenia pokładowego.

– Urządzenia montowano systematycznie podczas obsług technicznych 8Y w Hiszpanii lub w zakładach Airbus Military na warszawskim Okęciu – mówi kpt. Maciej Nojek, rzecznik 8 Bazy Lotnictwa Transportowego. To właśnie w tej jednostce stacjonują wszystkie samoloty transportowe C-295 M.

Rejestrator dźwięku CVR – to urządzenie, które umożliwia nagrywanie rozmów między członkami załogi (piloci i technicy) oraz korespondencji z wieżą kontroli lotów. Zapisywane są także dźwięki tła w kabinie.

Urządzenie nagrywa rozmowy załogi w sposób ciągły. Jest zaprojektowane w taki sposób, by w razie potrzeby można było odtworzyć ostatnie dwie godziny zarejestrowanego materiału dźwiękowego.

– W razie incydentów lotniczych czy katastrof, dzięki CVR będziemy mogli się dowiedzieć, co się działo w powietrzu, jak reagowała załoga i jakie decyzje podejmowali piloci – wyjaśnia płk pil. Jacek Łazarczyk.

C-295M jest transportowcem z tylną rampą ładunkową. Startując z normalną masą startową 21 ton, może przewieźć ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. Maszyny są wyposażone w nowoczesne systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie flar do samoobrony przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi na podczerwień.

CASA przewozi ludzi (m.in. wykonuje loty o statusie HEAD z najważniejszymi osobami w państwie) oraz sprzęt, desantuje także skoczków spadochronowych i uczestniczy w akcji „Serce”, przewożąc organy do przeszczepów. Systematycznie lata do Afganistanu i pozostałych polskich kontyngentów wojskowych. Na rzecz MSW bierze udział także w lotach deportacyjnych.

Pierwszy samolot C-295 o numerze 011 przyleciał do Polski 15 sierpnia 2003 roku. Ostatnie dwa na początku listopada 2013. Obecnie Siły Powietrzne dysponują 16 maszynami tego typu.

MKS

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384957560
Ładna ta CASA - żal w cywilu gnić ..
DB-A6-73-01

Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
 
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zmiana warty w PKW Liban
Więcej powołań do DZSW
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Rekord w „Akcji Serce”
Wybiła godzina zemsty
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Olimp w Paryżu
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Kluczowa rola Polaków
Czworonożny żandarm w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Awanse dla medalistów
Rosomaki i Piranie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Zrobić formę przed Kanadą
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Podchorążowie lepsi od oficerów
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
„Niedźwiadek” na czele AK
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Posłowie o modernizacji armii
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
W drodze na szczyt
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Chirurg za konsolą
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Ryngrafy za „Feniksa”
Wiązką w przeciwnika
Polskie Pioruny bronią Estonii
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Ochrona artylerii rakietowej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Olympus in Paris
Rehabilitacja poprzez sport
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Kluczowy partner
Fiasko misji tajnych służb

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO