moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie CASY już w komplecie w kraju

Dwa samoloty transportowe CASA C-295 przyleciały w sobotę do Krakowa wprost z fabryki w Sewilli. Do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego trafiły ostatnie maszyny zamówione w 2012 roku. – Dzięki nim nasi piloci realizują misje, które dziesięć lat temu były nie do pomyślenia – mówi gen. Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych.


Dwie maszyny, o numerach taktycznych 026 i 027, odebrały z zakładów w Sewilli i przyprowadziły do kraju załogi pod dowództwem kapitanów pilotów Zbigniewa Rosoła i Sławomira Byliniaka. Ich dostawa kończy realizację kontraktu, zawartego 29 czerwca 2012 roku przez Inspektorat Uzbrojenia z koncernem Airbus Military. Umowa przewidywała dostawę 5 samolotów transportowych C-295 wraz z dokumentacją techniczną, wyposażeniem oraz pakietem logistycznym – całość o wartości około 870 milionów złotych.

– W ciągu dekady wymieniliśmy całkowicie sprzęt latający jednostek transportowych. W miejsce przestarzałych An-2 i An-26 wprowadziliśmy samoloty wyposażone w nową awionikę, systemy łączności i nawigacji, mające dużo większy zasięg. Dzięki nim nasi piloci realizują teraz misje, które dziesięć lat temu były nie do pomyślenia. Zaopatrują kontyngenty lub ćwiczące jednostki od Alaski do Afganistanu, od Mali po Norwegię – wskazuje generał broni pilot Lech Majewski, dowódca Sił Powietrznych.

Generał podkreśla, że lotnictwo transportowe nie służy tylko wojsku. Załogi C-295 z Krakowa i większych C-130 Hercules z Powidza działają na rzecz Ministerstwa Spraw Zagranicznych, służb Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwa Zdrowia.

– Gdy zachodzi potrzeba, ewakuują polskich turystów lub Polonię z rejonów działań wojennych, przewożą osoby deportowane, dostarczają pomoc humanitarną do państw dotkniętych klęskami żywiołowymi, transportują ekipy transplantologów i organy do przeszczepów. Można przyjąć, że załogi i obsługi naszych samolotów transportowych są gotowe do podjęcia działań na rzecz każdego Polaka – zaznacza generał Majewski.

Wraz z dwiema odebranymi właśnie maszynami, Siły Powietrzne dysponują obecnie szesnastoma samolotami CASA. Tylko w latach 2008-2013 piloci „Kasiek” – jak pieszczotliwie nazywają te samoloty lotnicy z Krakowa – uczestniczyli w 53 misjach Akcji Serce, spędzając w powietrzu łącznie 151 godzin. Zaopatrując kontyngenty lądowe, morskie i lotnicze oraz wspierając służby państwowe transportowce z Krakowa gościły w 46 państwach, w tym w Afganistanie, Indiach, Pakistanie, Tadżykistanie, Iraku, Izraelu czy Czadzie. W sumie C-295 z biało-czerwoną szachownicą spędziły w powietrzu już ponad 33 tysiące godzin.

Pierwszy samolot C-295 – o numerze taktycznym 011 – trafił do Polski 15 sierpnia 2003 roku. Otworzył on w naszym lotnictwie epokę maszyn z cyfrową awioniką – wiele analogowych wskaźników w kokpicie pilotów zastąpiono w C-295 ciekłokrystalicznymi monitorami, wyświetlającymi parametry lotu.

C-295M jest wojskowym transportowcem z tylną rampą ładunkową. Startując z normalną masą startową 21 ton, może przewieźć ładunek o maksymalnej masie 9250 kg na odległość 1455 km. Samoloty kompletowane są w fabryce w Sewilli z komponentów produkowanych między innymi w filii Airbus Military – EADS PZL Warszawa Okęcie. Są wyposażone w nowoczesne systemy nawigacji GPS, radiolokacyjne stacje ostrzegawcze oraz wyrzutnie flar do samoobrony przed pociskami rakietowymi naprowadzanymi na podczerwień. Osiągają maksymalny pułap około 9000 m. Rozwijają maksymalną prędkość 480 km/godz. Maksymalny zasięg przy ładunku 4000 kg wynosi 4970 km.

Źródło: MON

PZ

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384377240
~miro - to samo co Ty kupując najnowszy procesor . Nic .. .
DB-A6-73-01
~scooby
1384370940
~miro - ostatni kupiłem 100 ton bananów. Ja się upieram ale próbują mi wmówić , że offset ( szczególnie w lutym) się nie uda.
DB-A6-73-01
~miro
1383503580
co polski przemysł zyskał na tak potężnym kontrakcie ....??? - cisza tak jak zawsze przy zagranicznych kontraktach
EB-D0-FF-D9

Pierwsza misja Gripenów
 
Tysiące dronów dla armii
Żołnierz influencer?
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Pegaz nad Europą
Pracowity dyżur Typhoonów
Polskie Pioruny dla Belgii
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Jak daleko do końca wojny?
Ukwiał z Gdańska
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
AI w służbie MON-u
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Na początek: musztra i obsługa broni
Więcej na mieszkanie za granicą
Basen dla Rosomaka
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Sport kształtuje mentalność
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
Pilecki – mniej znane oblicze bohatera
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Koniec wojny, którego nie znamy
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Wspólna wola obrony
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Apache’e nadlatują
Mamy pierwszych pilotów F-35
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Nasi czołgiści najlepsi
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Czołgi końca wojny
Wiedza na trudne czasy
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Polska dołącza do satelitarnej elity
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
DriX – towarzysz okrętu
Piorun – polska wizytówka
Podniebny Pegaz
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Na pomoc po katastrofie
Wakacje? To czas na wojsko
Gra o kapitulację
Wsparcie dla polskich Abramsów
Ogień z nabrzeża
Gdy zgasną światła
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Władysław Kosiniak-Kamysz: Nasza strategia to strategia na rzecz pokoju
Ustawa bliżej żołnierzy
Bohater odtrącony
Misja PKW „Olimp” doceniona
Nowy prezes PGZ-etu
Wojskowe widowisko w Zakopanem
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Biało-czerwona na Monte Cassino
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Walka pod napięciem
Święto zwiadowców
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Gdy sekundy decydują o życiu
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Obierki z błotem
Bat na wrogów i niepokornych
Składy wysokiego ryzyka
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Historyczna umowa z Francją
Long Range. Mamy nowych mistrzów Polski
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO