moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Odszedł bohater

Wczoraj rano zmarł mjr pil. Antoni Tomiczek, jeden z ostatnich pilotów bojowych II wojny światowej. – Pozostanie dla mnie najwyższym przykładem patriotyzmu i oddania ojczyźnie – mówi Tomasz Siemoniak, minister obrony narodowej, portalowi polska-zbrojna.pl. O majorze Tomiczku pisaliśmy kilka dni temu. Okazją były jego 98. urodziny.


– Wiadomość o śmierci majora Antoniego Tomiczka przyjąłem z głębokim żalem. Należał on do elity polskiego lotnictwa, która swoją wartość zmuszona była udowodnić i udowodniła na frontach II wojny światowej: zarówno podczas wojny obronnej 1939 roku, jak i u boku naszych sojuszników na Zachodzie. Byłem pod wielkim wrażeniem jego poświęcenia i zaangażowania w walce o niepodległość Polski – podkreśla szef MON.

Antoni Tomiczek urodził się w 1915 roku. Przed wojną służył między innymi w 122 Eskadrze Myśliwskiej w Krakowie. We wrześniu 1939 roku, podczas ewakuacji do Rumunii, trafił do sowieckiej niewoli. Był więziony w Starobielsku. W 1941 roku wstąpił do formującej się w ZSRR polskiej armii, a następnie przez port w Archangielsku dostał się do Wielkiej Brytanii. Tam został pilotem ciężkich bombowców Wellington i Halifax. Podczas wojny służył w 1586 Eskadrze do Zadań Specjalnych i 301 Dywizjonie Bombowym. Z lotniska we włoskim Brindisi latał ze zrzutami do Grecji, Jugosławii, Czechosłowacji, ale przede wszystkim do walczącej w powstaniu Warszawy. – Pierwszy lot do Polski zapamiętam do końca życia. Była to misja wyjątkowo niebezpieczna, ale jednocześnie wiązała się z olbrzymimi emocjami i wzruszeniem – wspominał w rozmowie z portalem polska-zbrojna.pl. Kiedy pilotowany przez niego samolot przelatywał nad Tatrami, niektórzy członkowie załogi żegnali się, inni mieli łzy w oczach.

Łącznie Tomiczek wziął udział w 23 misjach. Do Polski latał pięciokrotnie. Pod koniec wojny już z lotniska w Wielkiej Brytanii wyruszał z zaopatrzeniem do Norwegii, Francji, Włoch czy Grecji. Służbę w polskich Siłach Powietrznych zakończył w 1946 roku w stopniu chorążego. Rok później wrócił do kraju. Osiadł na Śląsku i do emerytury pracował w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Z latania jednak nie zrezygnował. Został pilotem sportowym aeroklubu w Gliwicach. Działał też m.in. w Stowarzyszeniu Lotników Polski Południowej. – Ostatnio pełnił funkcję honorowego prezesa ds. weteranów – wyjaśnia Tadeusz Zemuła, prezes Stowarzyszenia. – Pan Antoni był człowiekiem niezwykle otwartym i sympatycznym. Miał doskonałą pamięć, a o lotnictwie mógł opowiadać godzinami. Jego śmierć to naprawdę wielka strata. Bohaterów wojennych pozostało bardzo niewielu. A to przecież oni zapisywali najpiękniejsze karty w historii polskiego lotnictwa – podkreśla Zemuła.

Za wojenne zasługi Antoni Tomiczek był wielokrotnie odznaczany. Mógł się poszczycić choćby dwoma Krzyżami Walecznych i jugosłowiańskim medalem „Smrt Faszizmu – Sloboda Narodu”. Został też awansowany do stopnia majora. Od czterech lat Tomiczek jest patronem Gimnazjum w Lyskach. – Decyzja zapadła na skutek demokratycznych wyborów, a pan major zdystansował samego Jana Pawła II – mówiła nam Aleksandra Szymura, dyrektor szkoły.

Antoni Tomiczek zostanie pochowany 22 listopada w rodzinnej Pstrążnej koło Rybnika. Pogrzebowi będzie towarzyszył wojskowy ceremoniał. – W uroczystościach wezmą udział: kompania honorowa, orkiestra wojskowa i delegacja Sił Powietrznych – zapowiada ppłk Artur Goławski, rzecznik dowódcy Sił Powietrznych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Jacek Szustakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Justyna>
1384932300
Dziś Najwyższy Dowódca wydał ostatni rozkaz - START, przypiął Błękitne Skrzydła i pozwolił WYLĄDOWAĆ w krainie wiecznej szczęśliwości. Dziś dołączyłeś do szyku Niebiańskiej Eskadry---->Wysokich LOTÓW mój Bohaterze i Przyjacielu LOTNIKÓW!
7F-3A-D2-10

OPW budują świadomość obronną
Pięściarska uczta w Suwałkach
Awanse w dniu narodowego święta
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Ułani szturmowali okopy
Ku wiecznej pamięci
Starcie pancerniaków
Grecka walka z sabotażem
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Arteterapia dla weteranów
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Marynarze podjęli wyzwanie
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Czy to już wojna?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Dzień wart stu lat
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Plan na WAM
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Sportowcy na poligonie
Torpeda w celu
Zasiać strach w szeregach wroga
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kosmiczna wystawa
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Abolicja dla ochotników
Gdy ucichnie artyleria
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Mity i manipulacje
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Kaman – domknięcie historii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Jesteśmy dziećmi wolności
Im ciemniej, tym lepiej
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zasady dla kobiet w armii
Wellington „Zosia” znad Bremy
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Standardy NATO w Siedlcach
Polski „Wiking” dla Danii
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Sukces Polaka w biegu z marines
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Mundurowi z benefitami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO