moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Model Kormorana II już pływa

Inżynierowie z konsorcjum polskich stoczni, które zbuduje polski niszczyciel min, przygotowują projekt i dokumentację techniczną jednostki. W laboratorium Centrum Techniki Okrętowej w Gdańsku zakończono pierwszy etap prób modelowych Kormorana II. Budowa prototypu ruszy wiosną przyszłego roku.


Budowy niszczyciela min Kormoran II podjęło się konsorcjum, którego liderem jest Gdańska Grupa Remontowa. Tworzą je też Stocznia Marynarki Wojennej, Centrum Techniki Morskiej oraz Centrum Techniki Okrętowej.

Jak podkreśla Andrzej Wojtkiewicz, prezes zarządu stoczni Remontowa Shipbuilding, lidera grupy kapitałowej Remontowa Holding, za przygotowanie projektu niszczyciela jest odpowiedzialny zespół ekspertów ze spółki Remontowa Marine Design & Consulting. Inżynierowie pracują teraz nad projektem kadłuba niszczyciela min.

– Na to, jaki będzie kształt przyszłego okrętu, wpływa wiele czynników, m.in. co na kadłubie ma być zamontowane i w co okręt ma być wyposażony. Bardzo ważne jest również to, jakie parametry ma uzyskiwać jednostka. Chodzi na przykład o cyrkulację, czyli jak ciasno okręt będzie mógł zawracać – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz.


Praca teoretyków okrętu, bo tak się nazywa specjalność inżynierów opracowujących projekt jednostki, to przede wszystkim matematyka i tysiące żmudnych obliczeń. Zanim rozpocznie się zasadnicza budowa, trzeba jeszcze sprawdzić i nanieść ewentualne poprawki.

– Aby potwierdzić, że teoretycy okrętu dokonali właściwych obliczeń, trzeba w specjalistycznym laboratorium przeprowadzić próby na modelu przyszłej jednostki – wyjaśnia prezes Wojtkiewicz. Dodaje, że od wielu lat badania towarzyszące budowie nowych jednostek dla jego stoczni wykonuje Centrum Techniki Okrętowej z Gdańska. Jemu też powierzono próby modelowe nad Kormoranem II.

Przez kilka dni, wykonany w odpowiedniej skali model nowego polskiego niszczyciela min, pływał w specjalistycznym basenie, a inżynierowie analizowali osiągane przez niego parametry. Zebrane podczas prób dane pomogą dopracować kształt kadłuba, tak aby okręt zużywał mniej paliwa, oraz posłużą do realizacji kolejnych etapów projektowych, w tym doboru właściwych parametrów układu napędowego.

W najbliższych tygodniach model Kormorana II czekają kolejne próby. Sprawdzana będzie m.in. dzielność morska (czyli w jakich warunkach pogodowych okręt może wykonywać swoje zadania) oraz właściwości manewrowe.

Jak podkreśla prezes Wojtkiewicz, aby dotrzymać terminu przekazania Kormorana II Marynarce Wojennej jesienią 2016 roku, prace nad jego projektem muszą się zakończyć wiosną przyszłego roku, tak aby najpóźniej w kwietniu ruszyła jego budowa.

Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384516380
Przełomowa konstrukcja, kształt nieznany od 6000 lat. pracujcie, pracujcie .. . p.s. czas zaprojektować młotek.
DB-A6-73-01

Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Militarne Schengen
„Zamek” pozostał bezpieczny
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
W gotowości, czyli cywile na poligony
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Mundurowi z benefitami
Nieznani sprawcy wysadzili tory
„Horyzont” przeciw dywersji
Razem na ratunek
Dodatkowe zapory
Nowe zasady dla kobiet w armii
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Studenci ewakuowali szpital
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Kapral Bartnik mistrzem świata
Dzień wart stu lat
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Nieoceniona siła edukacji
Dostawa Homarów-K
Plan na WAM
Gdy ucichnie artyleria
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Niebo pod osłoną
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ogień z Leopardów na Łotwie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polski „Wiking” dla Danii
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wojsko na Horyzoncie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Ułani szturmowali okopy
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Marynarze podjęli wyzwanie
My, jedna armia
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Elementy Wisły testowane w USA
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Merops wdrażany natychmiast
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
Dywersja na kolei. Są dowody
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Sukces Polaka w biegu z marines
Is It Already War?
Pilica w linii
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojskowy bus do szczęścia
Drony w szkołach
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO