moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkoła Orląt chce kupić nowy samolot

Ma mieć system ostrzegania przed burzami, zestaw przyrządów dostosowanych do lotów w dzień i w nocy oraz dwa silniki. Każdy o mocy co najmniej 160 KM. Szkoła Orląt chce kupić nowy wielosilnikowy samolot do szkolenia studentów. Przetarg ma być rozstrzygnięty pod koniec listopada.

To kolejny zakup sprzętu lotniczego dęblińskiej uczelni. – Dotąd nie było potrzeby, żeby szkoła miała taki samolot. Zmieniła się jednak koncepcja kształcenia przyszłych pilotów i zakup nowej maszyny stał się koniecznością – tłumaczy płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia i studenckich Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

Studenci i kandydaci na wojskowych pilotów samolotów transportowych będą mogli jeszcze w trakcie nauki w uczelni uzyskać licencję pilota zawodowego CPL(A). Dotychczas nie mieli takiej możliwości. – Teraz zanim trafią do 4 Skrzydła i zaczną latać na samolocie M28 Bryza, za sterami Diamondów, Zlinów i nowego samolotu wielosilnikowego spędzą w uczelni 200 godzin. To będzie takie zwieńczenie ich trzyipółletniego okresu szkolenia w naszej uczelni – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP. Pierwsi studenci zasiądą za sterami nowej maszyny już w przyszłym roku.

Jak zaznacza Michał Burek, kupno nowego samolotu ma same plusy. – Taniej jest, gdy szkolenie prowadzi się na własnym sprzęcie. Będzie to dobrze wyposażony samolot nowej generacji – mówi prorektor.

Samolot ma być jednopłatowcem, wyposażonym w dwa silniki tłokowe, każdy o mocy nie mniejszej niż 160 KM. Podwozie ma umożliwiać starty i lądowania na trawiastych i utwardzonych lotniskach. Załoga musi mieć do dyspozycji m.in. zestaw przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych dostosowanych do lotów VFR (zasady lotu z widocznością –Visual Flight Rules) i IFR (lot wykonywany zgodnie z przepisami dla lotów wg wskazań przyrządów – Instrumental Flight Rules) w dzień i w nocy, transponder (bezprzewodowe urządzenie komunikacyjne) i autopilota dwuosiowego. Wymagane są też systemy: ostrzegania przed burzami, TAS (system informacji o ruchu lotniczym) oraz minimum dwie radiostacje i jeden pokładowy odbiornik GPS.

Zgodnie z warunkami przetargu wykonawca będzie musiał dostarczyć m.in. kompletną dokumentację eksploatacyjną samolotu oraz aktualizacje oprogramowania i baz danych systemów awionicznych. A także zapewnić części zamienne niezbędne do eksploatacji samolotu w okresie gwarancyjnym. Ten ostatni przewidziany jest na dwa lata lub 1000 godzin lotu.

Zwycięska firma będzie musiała przeszkolić i nadać uprawnienia jednemu pilotowi oraz dwom mechanikom Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego na typ dostarczonego samolotu.
Tymczasem uczelnia wynajęła wielosilnikowy samolot Piper Seneca. – Chcemy, by nasi instruktorzy mogli się przygotować do szkolenia studentów na własnym samolocie już po nowym roku – tłumaczy ppłk Wilczyński.

Przetarg na zakup samolotu ma być rozstrzygnięty 27 listopada. Odbiór nowej maszyny będzie poprzedzony wykonaniem minimum godzinnego lotu kontrolnego.

*****

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych ma: trzy samoloty Diamond DA20 i trzy Zlin 143LSI i 242L. Kilkanaście dni temu flota Szkoły Orląt powiększyła się o dwa lekkie śmigłowce G-2 Cabri. Do dwóch kupionych śmigłowców wkrótce dołączą trzy kolejne. Szkoła stara się też o pięć samolotów do szkolenia podstawowego. Do końca 2014 roku Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego będzie wyposażony w osiemnaście statków powietrznych.
PG

autor zdjęć: WSOSP

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384422240
Znajomy chce wymienić samolot pasażerski śmigłowy ( ma 4 okna po każdej stronie) na podobny tylko odrzutowy. Co polecacie - najlepiej klasa biznes do 1000 km w jedną stronę.
DB-A6-73-01

Londyn o „Tarczy Wschód”
 
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Olimp gotowy na igrzyska!
„Armia mistrzów” – kolarstwo, łucznictwo, pięciobój nowoczesny, strzelectwo, triatlon i wspinaczka sportowa
Feniks – następca Mangusty?
„Operacja borelioza”
„Armia mistrzów” – lekkoatletyka
Nie wierzę panu, mister Karski!
Kaczmarek z nowym rekordem Polski!
Most III, czyli lot z V2
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Silniejsza obecność sojuszników z USA
Tridon Mk2, czyli sposób na drona?
Włoski Centauro na paryskim salonie
Roczny dyżur spadochroniarzy
Prezydent Warszawy: oddajmy hołd bohaterom!
Bezpieczeństwo granicy jest również sprawą Sojuszu
Operacja „Wschodnia zorza”
Prezydent Zełenski w Warszawie
Spadochroniarze na warcie w UE
Na ratunek… komandos
Lotnicy pamiętają o powstaniu
Kmdr Janusz Porzycz: Wojsko Polskie wspierało i wspiera sportowców!
„Armia mistrzów” – sporty walki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
„Armia mistrzów” – sporty wodne
The Suwałki Gap in the Game
Za zdrowie utracone na służbie
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Letnia Bryza na Morzu Czarnym
Optymistyczne prognozy znad Wisły
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Jak usprawnić działania służb na granicy
Awaria systemów. Bezpieczeństwo Polski nie jest zagrożone
Pioruny dla sojuszników
Paryż – odliczanie do rozpoczęcia igrzysk!
Posłowie o efektach szczytu NATO
W Sejmie o zniszczeniu Tupolewa
Sejm podziękował za służbę na granicy
Incydent przy granicy. MON chce specjalnego nadzoru nad śledztwem
Jaki będzie czołg przyszłości?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ciężko? I słusznie! Tak przebiega selekcja do Formozy
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Medycy na poligonie
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Hala do budowy Mieczników na finiszu
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Posłowie wybrali patronów 2025 roku
Ankona, czyli polska operacja we Włoszech
Formoza. Za kulisami
Z parlamentu do wojska
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Partyzanci z republiki
International Test
Terytorialsi w gotowości do pomocy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO