moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkoła Orląt chce kupić nowy samolot

Ma mieć system ostrzegania przed burzami, zestaw przyrządów dostosowanych do lotów w dzień i w nocy oraz dwa silniki. Każdy o mocy co najmniej 160 KM. Szkoła Orląt chce kupić nowy wielosilnikowy samolot do szkolenia studentów. Przetarg ma być rozstrzygnięty pod koniec listopada.

To kolejny zakup sprzętu lotniczego dęblińskiej uczelni. – Dotąd nie było potrzeby, żeby szkoła miała taki samolot. Zmieniła się jednak koncepcja kształcenia przyszłych pilotów i zakup nowej maszyny stał się koniecznością – tłumaczy płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia i studenckich Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych.

Studenci i kandydaci na wojskowych pilotów samolotów transportowych będą mogli jeszcze w trakcie nauki w uczelni uzyskać licencję pilota zawodowego CPL(A). Dotychczas nie mieli takiej możliwości. – Teraz zanim trafią do 4 Skrzydła i zaczną latać na samolocie M28 Bryza, za sterami Diamondów, Zlinów i nowego samolotu wielosilnikowego spędzą w uczelni 200 godzin. To będzie takie zwieńczenie ich trzyipółletniego okresu szkolenia w naszej uczelni – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP. Pierwsi studenci zasiądą za sterami nowej maszyny już w przyszłym roku.

Jak zaznacza Michał Burek, kupno nowego samolotu ma same plusy. – Taniej jest, gdy szkolenie prowadzi się na własnym sprzęcie. Będzie to dobrze wyposażony samolot nowej generacji – mówi prorektor.

Samolot ma być jednopłatowcem, wyposażonym w dwa silniki tłokowe, każdy o mocy nie mniejszej niż 160 KM. Podwozie ma umożliwiać starty i lądowania na trawiastych i utwardzonych lotniskach. Załoga musi mieć do dyspozycji m.in. zestaw przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych dostosowanych do lotów VFR (zasady lotu z widocznością –Visual Flight Rules) i IFR (lot wykonywany zgodnie z przepisami dla lotów wg wskazań przyrządów – Instrumental Flight Rules) w dzień i w nocy, transponder (bezprzewodowe urządzenie komunikacyjne) i autopilota dwuosiowego. Wymagane są też systemy: ostrzegania przed burzami, TAS (system informacji o ruchu lotniczym) oraz minimum dwie radiostacje i jeden pokładowy odbiornik GPS.

Zgodnie z warunkami przetargu wykonawca będzie musiał dostarczyć m.in. kompletną dokumentację eksploatacyjną samolotu oraz aktualizacje oprogramowania i baz danych systemów awionicznych. A także zapewnić części zamienne niezbędne do eksploatacji samolotu w okresie gwarancyjnym. Ten ostatni przewidziany jest na dwa lata lub 1000 godzin lotu.

Zwycięska firma będzie musiała przeszkolić i nadać uprawnienia jednemu pilotowi oraz dwom mechanikom Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego na typ dostarczonego samolotu.
Tymczasem uczelnia wynajęła wielosilnikowy samolot Piper Seneca. – Chcemy, by nasi instruktorzy mogli się przygotować do szkolenia studentów na własnym samolocie już po nowym roku – tłumaczy ppłk Wilczyński.

Przetarg na zakup samolotu ma być rozstrzygnięty 27 listopada. Odbiór nowej maszyny będzie poprzedzony wykonaniem minimum godzinnego lotu kontrolnego.

*****

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych ma: trzy samoloty Diamond DA20 i trzy Zlin 143LSI i 242L. Kilkanaście dni temu flota Szkoły Orląt powiększyła się o dwa lekkie śmigłowce G-2 Cabri. Do dwóch kupionych śmigłowców wkrótce dołączą trzy kolejne. Szkoła stara się też o pięć samolotów do szkolenia podstawowego. Do końca 2014 roku Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego będzie wyposażony w osiemnaście statków powietrznych.
PG

autor zdjęć: WSOSP

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384422240
Znajomy chce wymienić samolot pasażerski śmigłowy ( ma 4 okna po każdej stronie) na podobny tylko odrzutowy. Co polecacie - najlepiej klasa biznes do 1000 km w jedną stronę.
DB-A6-73-01

Chirurg za konsolą
 
Więcej powołań do DZSW
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Fiasko misji tajnych służb
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Ochrona artylerii rakietowej
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W drodze na szczyt
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Olimp w Paryżu
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
Ryngrafy za „Feniksa”
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Olympus in Paris
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Zrobić formę przed Kanadą
Czworonożny żandarm w Paryżu
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Kluczowa rola Polaków
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Zmiana warty w PKW Liban
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Wybiła godzina zemsty
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Podchorążowie lepsi od oficerów
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kluczowy partner
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Rosomaki i Piranie
Awanse dla medalistów
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
„Niedźwiadek” na czele AK
Rehabilitacja poprzez sport
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Polskie Pioruny bronią Estonii
Posłowie o modernizacji armii
Wiązką w przeciwnika
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rekord w „Akcji Serce”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO