moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkoła Orląt ma dwa śmigłowce

Śmigłowce G-2 Cabri są już w Dęblinie. Za sterami lekkich maszyn pilotażu będą się uczyć podchorążowie. – To śmigłowce nowej generacji. Do tego są tanie w eksploatacji – mówi prorektor Michał Burek. Na francuskich Cabri szkolą się studenci z 10 krajów, m.in. z Niemiec i Australii.

Oba śmigłowce kosztowały ponad trzy miliony złotych. Trafiły do Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie. Uczelnia kupiła je, bo zmieniono system kształcenia pilotów i więcej jest zajęć praktycznych na uczelni.

– Wcześniej podchorążowie zimą i jesienią uczyli się teorii, a latem i wiosną mieli zajęcia praktyczne poza uczelnią. Teraz pierwsze trzy i pół roku spędzają u nas. Potem przechodzą półtoraroczne praktyczne szkolenie w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego – wyjaśnia płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia i studenckich Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. W 4 Skrzydle przyszli piloci ćwiczą na samolotach Diamond, dopiero potem przesiadają się na śmigłowce SW-4 Puszczyk.

Dzięki G-2 Cabri wojskowi studenci jeszcze na uczelni przejdą praktyczne szkolenie na śmigłowcach. – Zanim zasiądą w Puszczykach, będą musieli na Cabri wylatać około 50 godzin i zdobyć licencję turystyczną. Będą też lepiej przygotowani do latania nowoczesnymi maszynami – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego uczelni w Dęblinie. To pierwsza w Polsce szkoła wyższa, która ma własne wiropłaty. – Dla nas to historyczny moment – podkreśla prorektor Burek. Dodaje, że G-2 Cabri są śmigłowcami nowej generacji i są tanie w eksploatacji.

Płk Wilczyński przypomina, że polscy piloci testowali francuski śmigłowiec. – Podobało im się zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetna awionika i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego w różnych konfiguracjach – opowiada.

Każdy ze śmigłowców musi przejść jeszcze blisko godzinny lot testowy. Pierwsi podchorążowie zasiądą w nich w przyszłym roku.

Dwumiejscowy śmigłowiec Cabri G2 napędzany jest silnikiem tłokowym z elektronicznym zapłonem i cyfrowym regulatorem obrotów. Wyposażony jest w nowoczesny system awioniki. W miejsce konwencjonalnego wirnika ogonowego konstruktorzy zastosowali wirnik wentylatorowy, który zwiększa wydajność i bezpieczeństwo oraz poprawia sterowność śmigłowca. Cabri G2 ma także dodatkowe zabezpieczenia na wypadek twardego lądowania.

Francuska maszyna może bez tankowania lecieć nawet ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów. Cabri G2 wykorzystywany jest do szkolenia pilotów w 10 krajach, m.in. w Niemczech, Szwajcarii, Australii, Nowej Zelandii.

 * * * * *

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych ma obecnie sześć samolotów: trzy Diamondy DA20 i trzy Zliny 143LSI i 242L. Do dwóch kupionych śmigłowców Cabri G2 wkrótce dołączą trzy kolejne. Przetarg na zakup maszyn ma zostać rozstrzygnięty na początku listopada. Szkoła stara się też o pięć samolotów do szkolenia podstawowego.
PG

autor zdjęć: Helicopteres Guimbal

dodaj komentarz

komentarze


Pancerny sznyt
 
Feniks – następca Mangusty?
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Czujemy się tu jak w rodzinie
Szpital u „Troski”
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Olimp gotowy na igrzyska!
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Szkolenie na miarę czasów
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Walka – tak, ale tylko polityczna
Roczny dyżur spadochroniarzy
Polsko-litewskie konsultacje
Ostatnia niedziela…
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Spędź wakacje z wojskiem!
RBN przed szczytem NATO
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Jak usprawnić działania służb na granicy
Lato pod wodą
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Mark Rutte pokieruje NATO
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Szkolenie do walk w mieście
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Zabezpieczenie techniczne 1 Pułku Czołgów w 1920
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Prezydent Zełenski w Warszawie
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Spadochroniarze na warcie w UE
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Pancerniacy trenują cywilów
Śmierć przyszła po wojnie
Za zdrowie utracone na służbie
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Serwis bliżej domu
Wsparcie MON-u dla studentów
Strzelnice dla specjalsów
Biało-czerwona nad Wilnem
Oczy na Kijów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO