moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkoła Orląt ma dwa śmigłowce

Śmigłowce G-2 Cabri są już w Dęblinie. Za sterami lekkich maszyn pilotażu będą się uczyć podchorążowie. – To śmigłowce nowej generacji. Do tego są tanie w eksploatacji – mówi prorektor Michał Burek. Na francuskich Cabri szkolą się studenci z 10 krajów, m.in. z Niemiec i Australii.

Oba śmigłowce kosztowały ponad trzy miliony złotych. Trafiły do Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie. Uczelnia kupiła je, bo zmieniono system kształcenia pilotów i więcej jest zajęć praktycznych na uczelni.

– Wcześniej podchorążowie zimą i jesienią uczyli się teorii, a latem i wiosną mieli zajęcia praktyczne poza uczelnią. Teraz pierwsze trzy i pół roku spędzają u nas. Potem przechodzą półtoraroczne praktyczne szkolenie w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego – wyjaśnia płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia i studenckich Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. W 4 Skrzydle przyszli piloci ćwiczą na samolotach Diamond, dopiero potem przesiadają się na śmigłowce SW-4 Puszczyk.

Dzięki G-2 Cabri wojskowi studenci jeszcze na uczelni przejdą praktyczne szkolenie na śmigłowcach. – Zanim zasiądą w Puszczykach, będą musieli na Cabri wylatać około 50 godzin i zdobyć licencję turystyczną. Będą też lepiej przygotowani do latania nowoczesnymi maszynami – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego uczelni w Dęblinie. To pierwsza w Polsce szkoła wyższa, która ma własne wiropłaty. – Dla nas to historyczny moment – podkreśla prorektor Burek. Dodaje, że G-2 Cabri są śmigłowcami nowej generacji i są tanie w eksploatacji.

Płk Wilczyński przypomina, że polscy piloci testowali francuski śmigłowiec. – Podobało im się zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetna awionika i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego w różnych konfiguracjach – opowiada.

Każdy ze śmigłowców musi przejść jeszcze blisko godzinny lot testowy. Pierwsi podchorążowie zasiądą w nich w przyszłym roku.

Dwumiejscowy śmigłowiec Cabri G2 napędzany jest silnikiem tłokowym z elektronicznym zapłonem i cyfrowym regulatorem obrotów. Wyposażony jest w nowoczesny system awioniki. W miejsce konwencjonalnego wirnika ogonowego konstruktorzy zastosowali wirnik wentylatorowy, który zwiększa wydajność i bezpieczeństwo oraz poprawia sterowność śmigłowca. Cabri G2 ma także dodatkowe zabezpieczenia na wypadek twardego lądowania.

Francuska maszyna może bez tankowania lecieć nawet ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów. Cabri G2 wykorzystywany jest do szkolenia pilotów w 10 krajach, m.in. w Niemczech, Szwajcarii, Australii, Nowej Zelandii.

 * * * * *

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych ma obecnie sześć samolotów: trzy Diamondy DA20 i trzy Zliny 143LSI i 242L. Do dwóch kupionych śmigłowców Cabri G2 wkrótce dołączą trzy kolejne. Przetarg na zakup maszyn ma zostać rozstrzygnięty na początku listopada. Szkoła stara się też o pięć samolotów do szkolenia podstawowego.
PG

autor zdjęć: Helicopteres Guimbal

dodaj komentarz

komentarze


Ukwiał z Gdańska
 
Obierki z błotem
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Gra o kapitulację
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Nasi czołgiści najlepsi
Ustawa bliżej żołnierzy
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Czołgi końca wojny
Sport kształtuje mentalność
Pierwsza misja Gripenów
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Pegaz nad Europą
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Na pomoc po katastrofie
Nowy prezes PGZ-etu
Na początek: musztra i obsługa broni
Nowa partia Abramsów już w Polsce
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Apache’e na horyzoncie
Mamy pierwszych pilotów F-35
Pracowity dyżur Typhoonów
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Ogień z nabrzeża
Gdy sekundy decydują o życiu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Wiedza na trudne czasy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Historyczna umowa z Francją
Podniebny Pegaz
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Pod żaglami – niepokonani z AMW
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
DriX – towarzysz okrętu
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Składy wysokiego ryzyka
Więcej na mieszkanie za granicą
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Gdy zgasną światła
Walka pod napięciem
Misja PKW „Olimp” doceniona
Nowa siła uderzeniowa
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Koniec wojny, którego nie znamy
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Na początek: musztra i obsługa broni
Piorun – polska wizytówka
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Wspólna wola obrony
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Henry Szymanski na tropie prawdy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO