moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkoła Orląt ma dwa śmigłowce

Śmigłowce G-2 Cabri są już w Dęblinie. Za sterami lekkich maszyn pilotażu będą się uczyć podchorążowie. – To śmigłowce nowej generacji. Do tego są tanie w eksploatacji – mówi prorektor Michał Burek. Na francuskich Cabri szkolą się studenci z 10 krajów, m.in. z Niemiec i Australii.

Oba śmigłowce kosztowały ponad trzy miliony złotych. Trafiły do Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego w Dęblinie. Uczelnia kupiła je, bo zmieniono system kształcenia pilotów i więcej jest zajęć praktycznych na uczelni.

– Wcześniej podchorążowie zimą i jesienią uczyli się teorii, a latem i wiosną mieli zajęcia praktyczne poza uczelnią. Teraz pierwsze trzy i pół roku spędzają u nas. Potem przechodzą półtoraroczne praktyczne szkolenie w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego – wyjaśnia płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia i studenckich Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. W 4 Skrzydle przyszli piloci ćwiczą na samolotach Diamond, dopiero potem przesiadają się na śmigłowce SW-4 Puszczyk.

Dzięki G-2 Cabri wojskowi studenci jeszcze na uczelni przejdą praktyczne szkolenie na śmigłowcach. – Zanim zasiądą w Puszczykach, będą musieli na Cabri wylatać około 50 godzin i zdobyć licencję turystyczną. Będą też lepiej przygotowani do latania nowoczesnymi maszynami – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego uczelni w Dęblinie. To pierwsza w Polsce szkoła wyższa, która ma własne wiropłaty. – Dla nas to historyczny moment – podkreśla prorektor Burek. Dodaje, że G-2 Cabri są śmigłowcami nowej generacji i są tanie w eksploatacji.

Płk Wilczyński przypomina, że polscy piloci testowali francuski śmigłowiec. – Podobało im się zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetna awionika i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego w różnych konfiguracjach – opowiada.

Każdy ze śmigłowców musi przejść jeszcze blisko godzinny lot testowy. Pierwsi podchorążowie zasiądą w nich w przyszłym roku.

Dwumiejscowy śmigłowiec Cabri G2 napędzany jest silnikiem tłokowym z elektronicznym zapłonem i cyfrowym regulatorem obrotów. Wyposażony jest w nowoczesny system awioniki. W miejsce konwencjonalnego wirnika ogonowego konstruktorzy zastosowali wirnik wentylatorowy, który zwiększa wydajność i bezpieczeństwo oraz poprawia sterowność śmigłowca. Cabri G2 ma także dodatkowe zabezpieczenia na wypadek twardego lądowania.

Francuska maszyna może bez tankowania lecieć nawet ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów. Cabri G2 wykorzystywany jest do szkolenia pilotów w 10 krajach, m.in. w Niemczech, Szwajcarii, Australii, Nowej Zelandii.

 * * * * *

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych ma obecnie sześć samolotów: trzy Diamondy DA20 i trzy Zliny 143LSI i 242L. Do dwóch kupionych śmigłowców Cabri G2 wkrótce dołączą trzy kolejne. Przetarg na zakup maszyn ma zostać rozstrzygnięty na początku listopada. Szkoła stara się też o pięć samolotów do szkolenia podstawowego.
PG

autor zdjęć: Helicopteres Guimbal

dodaj komentarz

komentarze


Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Snowboardzistka i pływacy na medal
Wisła dopłynęła
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Astronauta w Szkole Orląt
The Taste of Military Service
Gdy ucichnie artyleria
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Odpalili K9 Thunder
Panczeniści na podium w Hamar
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Combat 56 u terytorialsów
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Kolejne AW149 nadlatują
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Paczka dla bohatera już w drodze!
Najdłuższa noc
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Przełomowy czas dla WZL-2
Niebo pod osłoną
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Noc na „pasku”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Burza” nabiera kształtów
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Plan na WAM
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Kto zostanie Asem Sportu?
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Polski Rosomak dalej w produkcji
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Gala Boksu na Bemowie
Wojsko ma swojego satelitę!
Mundurowi z benefitami
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
W hołdzie poległym
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Piątka z czwartego wozu
Historyczna „Wisła”
Dzień wart stu lat
Pancerniacy jadą na misję
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO