moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jak się testuje F-35

Moim głównym zadaniem jest wskazanie maksymalnych możliwości maszyny. Dzięki temu pilot bojowy nie musi podczas misji zastanawiać się, gdzie jest limit, bo to zostało już sprawdzone – mówi Monessa „Siren” Balzhiser, pierwsza kobieta pilot testowy myśliwców F-35 i F-16. Zanim rozpoczęła pracę dla Lockheeda Martina, służyła na F-16 w US Air Force.

Monessa „Siren” Balzhiser, pilotka testująca F-35 i F-16.

Spotykamy się na MSPO, więc obserwowałam przez chwilę, z jakim zaangażowaniem opowiadasz na stoisku Lockheeda Martina o F-35. Mam wrażenie, że najchętniej zabrałabyś wszystkich na wspólny lot, by pokazać, jak wspaniałe są te maszyny.

Monessa „Siren” Balzhiser: Czyli od razu widać, że mam najlepszą pracę na świecie? (śmiech). Staram się przekonywać innych, jak świetne są to samoloty.

Opowiedz o tej najlepszej pracy, na czym polega praca pilota-testera samolotów bojowych?

Firma Lockheed Martin musi mieć pewność, że przekazuje klientowi w pełni sprawną maszynę. Odbieram więc samolot z fabryki i jestem pierwszą osobą, która nim leci. To bardzo przyjemne uczucie, bo maszyny są wtedy idealnie czyste (śmiech). Wznoszę się na wysokość ponad 40 tys. stóp i sprawdzam działanie np. silników. Przetestowany musi być każdy system samolotu.

Czym różni się sposób latania pilota testowego od pilota bojowego?

Dobre pytanie, na które znam odpowiedź, bo przez 12 lat byłam pilotem bojowym w US Air Force, a więc latałam zarówno w misjach bojowych, jak i testowych. W skrócie można powiedzieć, że piloci testowi wskazują limity samolotów. Sprawdzamy, gdzie są granice możliwości maszyny. Z naszej pracy korzystają piloci bojowi. Oni już nie muszą się zastanawiać, gdzie jest limit, bo sprawdziliśmy to dla nich.

Oczywiście każdy pilot testowy musi mieć umiejętność bardzo szybkiego reagowania na przeróżne sytuacje, które mogą się wydarzyć w powietrzu. Przyznam, że F-35 ma możliwości, które są dużym ułatwieniem dla pilota w tym zakresie. Choć i tak zawsze trzeba być maksymalnie skupionym. Na pewno też nie jest to zajęcie dla osób, które nie potrafią działać pod presją. Piloci testowi mają trudną i potencjalnie niebezpieczną pracę, więc trzeba bardzo lubić adrenalinę, by wykonywać ten zawód.

Kto może zostać pilotem testowym F-35?

Przede wszystkim ktoś, kto ma doświadczenie jako pilot samolotu bojowego. Ale trzeba także ukończyć szkołę dla pilotów testowych i parę kursów. Potem musisz zdać testy i wykonać kilka lotów, by udowodnić, że wiesz, co robisz w powietrzu.

Czy będziesz testować kupione przez Polskę F-35?

Mam nadzieję! To będzie bardzo ekscytujące, nie mogę się doczekać. Zwykle robimy uroczystą ceremonię przekazania odrzutowców, więc na pewno zobaczę się z przedstawicielami polskich sił powietrznych.

W Polsce toczy się dyskusja na temat realizowania się kobiet w zawodach stereotypowo postrzeganych jako męskie. Powiedz, jak to wygląda w USA, czy kobiecie pracującej w lotniczej branży jest trudniej niż mężczyźnie?

Zawsze wierzyłam, że choć jest to środowisko zdominowane przez mężczyzn, to jest w nim miejsce dla kobiet. Zresztą mam wiele koleżanek, które wykonują zawód pilota. Zapewniam, że kiedy zakładam hełm, moja płeć przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie. Samolot nie ma sensorów, które wyczuwają, czy w kokpicie siedzi kobieta, czy mężczyzna. To bez znaczenia, bo tu chodzi wyłącznie o umiejętności. Osobiście nigdy nie miałam wrażenia, że jest mi trudniej jako kobiecie pilotowi samolotu bojowego. Zawsze byłam w męsko-żeńskich grupach, w których liczyły się wyłącznie nasze umiejętności, nic innego.

Rozmawiała: Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


„Wielka droga” dostępna online
 
Wojskowe Oscary przyznane!
Wiosenna burza nad Estonią
Wioślarze i triatlonistka na podium
Polki pobiegły po srebro!
W obronie wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Serwis K9 w Polsce
Rajd ku czci saperów
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Bohater odtrącony
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zmiany w dodatkach stażowych
Skrzydła IT dla cyberwojsk
MON o bezpieczeństwie szkoleń na poligonach
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Na straży nieba
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Treningi z wojskiem wracają
Gry wojenne w szkoleniu
Pierwszy polski technik AH-64
Husarz na straży nieba
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Zapraszamy na Festiwal
Mięśnie czy głowa, czyli jak przejść selekcję
Układ nerwowy Mieczników
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Sztuka ochrony zabytków
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pływacy i maratończycy na medal
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dzień zwycięstwa. Na wolność Polska musiała czekać
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Abramsy w pętli
Flota Bayraktarów w komplecie
NATO on Northern Track
Dyskomfort? Raczej satysfakcja
NATO na północnym szlaku
Armia Andersa w operacji „Honker”
Krwawa noc pośród puszczy
Wojna w świętym mieście, epilog
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Uwaga, transformacja!
Pytania o europejską tarczę
Więcej hełmów dla żołnierzy
Po przeprawie ruszyli do walki
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
Mobilne dowodzenie
Test współpracy dla bezpieczeństwa
Wyszkolenie sprawdzą w boju
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Szef MON-u: nie można oswajać się z wojną
Ameryka daje wsparcie
„Pierwsza Drużyna” na start
Pierwsi na oceanie
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO