moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rekordowe naloty

W sierpniu 2013 roku dwóch żołnierzy 8 Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie osiągnęło niezwykle wysokie życiowe naloty. Są to ppłk pilot Ryszard Sarnacki, dowódca 12 eltr – ponad 7000 godzin w powietrzu i st.chor.sztab. Ryszard Kolski, technik pokładowy – ponad 5000 godzin w powietrzu.

Są to rekordowe naloty – jedne z największych w Siłach Powietrznych.

Ppłk Sarnacki (w lotnictwie od 38 lat) ukończył Wyższą Oficerską Szkołę Lotniczą w Dęblinie w 1979 roku, gdzie nalatał około 150 godzin na samolotach LIM 5 oraz 100 godzin na samolotach Iskra. Pierwsze stanowisko służbowe objął w 32 Pułku Rozpoznania Taktycznego, gdzie latał jako pilot na samolotach LIM 5. Następnie służył w dywizyjnej eskadrze łącznikowo-transportowej w Świdwinie, gdzie zaczęła się jego przygoda z samolotami An 2. Do krakowskiego 13 Pułku Lotnictwa Transportowego trafił w 1983 roku. W Krakowie latał na samolotach An 2 i Ił 14. W 1994 roku przeszkolił się na nowo wprowadzony do służby An 28, a potem na kolejne wersje M 28 „Bryza", M 28 B/PT „Skytruck" i wreszcie w 2011 roku na najnowszą wersję M 28 B/PT/GC „Glass Cockpit".

Ppłk Ryszard Sarnacki, pilot-instruktor klasy mistrzowskiej, został odznaczony Lotniczym Krzyżem Zasługi oraz otrzymał statuetkę Ikara. Brał udział w wielu misjach, ćwiczeniach i lotach po całej Europie oraz od samego początku uczestniczył w lotach humanitarnych w ramach „Akcji Serce". Na dzień 6 sierpnia 2013 roku jego nalot wynosi 7050 godzin, w tym na poszczególnych typach samolotów: Iskry – około 100 godzin, LIM 5 – około 150 godzin, An 2 ponad 1000, Ił 14 około 700 godzin oraz na różnych wersjach M 28 ponad 5000 godzin.

St.chor.sztab. Ryszard Kolski (od 39 lat w lotnictwie) ukończył Szkołę Chorążych w Centralnym Ośrodku Szkolenia Specjalistów Technicznych Wojsk Lotniczych w Oleśnicy w 1977 roku. Pierwszy przydział służbowy skierował go 13 Pułku Lotnictwa Transportowego w Krakowie, gdzie przeszkolił się na obsługę samolotów An 26 (obsługa naziemna), a później kolejno na Ił 14 (do którego ma największy sentyment), An 2, An 28 i kolejne wersje M 28. Jako technik pokładowy i instruktor brał udział w pierwszych lotach z narządami do przeszczepu, jeszcze przed oficjalną „Akcją Serce". Wyróżniony Statuetką Ikara, doświadczony technik pokładowy brał udział w lotach po całej Europie. W czerwcu 2013 roku przekroczył nalot życiowy 5000 godzin, w tym na samolotach: Ił 14 – 1422 godzin, An 2 – 678 godzin, An 28 – 350 godzin, M 28 „Bryza" – 1472 godzin, M 28 B/PT „Skytruck" – 931 godzin oraz M 28 B/PT/GC „Glass Cockpit" – 147 godzin.

Źródło: kpt. Maciej Nojek

PZ

autor zdjęć: kpt. Maciej Nojek

dodaj komentarz

komentarze

~lapuch
1424896140
BRAWO K O L A !!!
9A-AC-3F-B1

Wybierz Wydarzenie Historyczne Roku
 
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Odbudowa obrony cywilnej kraju
K2. Azjatycka pantera
Kajakami po medale
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Dzień, który zmienił bieg wojny
Wyższe stawki dla niezawodowych
Pionierski dron
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Policjanci w koszarach WOT
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Marynarka świętuje i zaprasza na okręty
Podróż w ciemność
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Strażnicy polskiego nieba
Święto sportów walki w Warendorfie
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Śmierć gorsza niż wszystkie
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Rakiety dla polskich FA-50
Nowa dostawa Homarów-K
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Wypadek Rosomaka
Ewakuacja Polaków z Izraela
GROM’s DNA
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Flyer, zdobywca przestworzy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Specjalsi pod nowym dowództwem
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Planowano zamach na Zełenskiego
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
The Power of Infrastructure
Inwestycja w żołnierzy
Podejrzane manewry na Bałtyku
Gen. Szkutnik o planach 18 Dywizji
Bałtyk – wciąż bezpieczny czy już nie?
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Świat F-35
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
NATO przechodzi do działania
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Ratownik w akcji
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO