moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

80. rocznica śmierci litewskich lotników

W sposób nieoczekiwany przelot lotników Steponasa Dariusa i Stasysa Girenasa połączył narody Polski i Litwy – powiedziała prezydent Litwy Dalia Grybauskaite w Pszczelniku (woj. zachodniopomorskie), gdzie odbyły się uroczystości upamiętniające 80. rocznicę ich śmierci.

Prezydenta RP reprezentował zastępca szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego Zbigniew Włosowicz, który odczytał okazjonalny list. W uroczystości uczestniczył także podsekretarz stanu w MON ds. polityki obronnej Robert Kupiecki.

Podczas uroczystości, która odbyła się 14 lipca br., Bronisław Komorowski w liście przypomniał historię bohaterskich lotników i związki między narodami Polski i Litwy. „Podczas dzisiejszej uroczystości myślimy o całej historycznej drodze, jaką przeszły nasze narodowy. Jest to droga naznaczona zarówno przyjaźnią, sojuszem, unia państwową, jak i trudnymi doświadczeniami. Doprowadziła nas jednak do wspólnego zwycięstwa nad komunizmem i sowiecką dominacją. Do pojednania i współpracy, do aktywnego uczestnictwa w wolnej, zjednoczonej Europie” − napisał B. Komorowski.

Darius i Girenas są uznawani na Litwie za bohaterów narodowych. W 1933 r. w Pszczelniku tragicznie zakończyli próbę pokonania bez międzylądowania trasy Nowy Jork – Kowno.

Jak powiedziała D. Grybauskaite, na polskiej ziemi Litwini znajdują przyjaciół, którzy czczą pamięć bohaterów jej kraju. Dziękowała ludziom, którzy nie zapominają o litewskich bohaterach. Po polsku podkreśliła, że bardzo się cieszy, że może być w tym miejscu.

− Pokonawszy małym samolotem Ocean Atlantycki, zapisując się przez to w dziejach lotnictwa, ci dwaj śmiałkowie przed 80 laty całemu światu przesłali wieść o Litwie. Lot „Lituaniki” stanowił wyraz odwagi, poświęcenia i miłości do ojczyzny (…) w swoim testamencie lotnicy historyczny przelot określili, jak swój obowiązek. Darius i Girenas pragnęli, aby przemierzająca przestworza „Lituanika” połączyła Litwinów na całym świecie, dodając im więcej poczucia wspólnoty i zaufania, a Litwie natchnienia do zdecydowanych prac – mówiła Grybauskaite.

Na koniec po polsku podziękowała mieszkańcom gminy Myślibórz i jej władzom lokalnym za organizację uroczystości.

Po przemówieniach odbyła się ceremonia wręczenia odznaczeń obywatelom Polski. Wśród wyróżnionych przez prezydent Litwy znaleźli się m.in. burmistrz Myśliborza Arkadiusz Janowicz i przewodniczący szczecińskiego oddziału Towarzystwa Litwinów w Polsce Wiktor Buwelski.

Uroczystości w rocznicę lotu Litwinów rozpoczęły się przed południem w Szczecinie w tamtejszej archikatedrze mszą świętą z udziałem hierarchów polskich i litewskich. Koncelebrze przewodniczył przewodniczący Konferencji Episkopatu Litwy abp Sigitas Tamkevicius. Prezydent Litwy złożyła w archikatedrze kwiaty pod tablicą upamiętniającą śmierć litewskich lotników.

Litewscy lotnicy zamierzali pokonać trasę 7 tys. km z Nowego Jorku do Kowna samolotem nazwanym „Lituanika” bez międzylądowania. Wystartowali z Nowego Jorku rano 15 lipca 1933 r., w rocznicę zwycięstwa wojsk polskich i litewskich pod Grunwaldem. Lecieli bez radia, zmuszeni zabrać odpowiednią ilość paliwa. 

Po ponad 37 godzinach lotu doszło jednak do tragedii. 17 lipca o godzinie 0.36 w nocy w lesie w okolicy Kundham (obecnie Pszczelnik, koło Myśliborza) w ówczesnych Niemczech, doszło do katastrofy – samolot rozbił się, a obaj Litwini zginęli. Do celu zabrakło im tylko 650 km. Nad ranem znaleziono szczątki samolotu i ciała lotników.

Przyczyny katastrofy do dziś nie są znane. Przyjmuje się, że prawdopodobnymi przyczynami mogły być burza, błąd pilota lub wada techniczna samolotu.

Mimo, że lot „Lituaniki” odbywał się bez przyrządów radionawigacyjnych, był jednym z najbardziej precyzyjnych na ówczesne czasy. Piloci, jako pierwsi w historii, dostarczyli też pocztę z Ameryki do Europy drogą powietrzną.

Pomnik w Pszczelniku jest dla Litwinów szczególnym miejscem. Monument, zbudowany według projektu Vytautasa Landsbergisa-Zamkalnisa, ojca byłego prezydenta Litwy, został odsłonięty w 1936 roku, trzy lata po tragedii. Ma kształt Krzyża Wielkiego Księcia Witolda.

Źródło: PAP, BBN

PZ

autor zdjęć: Damian Orlik

dodaj komentarz

komentarze


Kawaleria w szkole
W wojsku orientują się najlepiej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Koniec dzieciństwa
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Kosmiczny Perun
„Road Runner” w Libanie
Pocisk o chirurgicznej precyzji
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Brytyjczycy na wschodniej straży
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Koniec pewnej epoki
Dywersanci atakują
Człowiek jest najważniejszy
Terytorialsi w akcji
Jelcz się wzmacnia
W poszukiwaniu majora Serafina
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Polskie Bayraktary nad Turcją
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Maratońskie święto w Warszawie
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Mity i manipulacje
Orientuj się bez GPS-u
Pasja i fart
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Młodzi i bezzałogowce
Czarnomorski szlif minerów
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Deterrence in Polish
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Abolicja dla ochotników
Kircholm 1605
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Steadfast Noon”, czyli nuklearne odstraszanie
Medicine for Hard Times
Medycy na start
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Uczniowie poznają zasady bezpieczeństwa
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Speczespół wybierze „Orkę”
Korpus bezzałogowców i nowe specjalności w armii
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Priorytetowe zaangażowanie
Wojny na rzut kostką
Pływali jak morscy komandosi
Polski „Wiking” dla Danii
Kopuła nad bewupem
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
Pamiętamy o dokonaniach gen. Rozwadowskiego
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
„Droga do GROM-u”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO