moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nadal będziemy produkować Rosomaki

Wojskowe Zakłady Mechaniczne w Siemianowicach Śląskich podpisały umowę z fińską Patrią Land Service. Dzięki niej przez kolejne 10 lat produkcja transporterów opancerzonych  będzie się odbywała w śląskim zakładzie. Finowie zgodzili się na przekazanie technologii. Mamy także zagwarantowaną możliwość modernizowania Rosomaków zgodnie z naszymi potrzebami.

Film: Mateusz Płoski/ portal polska-zbrojna.pl

Porozumienie podpisano w obecności Tomasza Siemoniaka, ministra obrony narodowej, oraz wiceministrów Waldemara Skrzypczaka i Dariusza Bogdana z ministerstwa gospodarki. Podpisy pod dokumentem złożyli Adam Janik, prezes WZM, oraz Markku Bollmann, wiceprezes Patrii.

– Po wielu miesiącach twardych negocjacji, prowadzonych przez dwa ministerstwa: obrony i gospodarki oraz WZM z Siemianowic Śląskich i naszych fińskich partnerów, udało się uzgodnić warunki umowy. Przedłużenie licencji o 10 lat pozwoli na rozwój zakładu w Siemianowicach, który zatrudnia blisko pięćset osób i współpracuje z ponad 100 firmami, dającymi pracę ponad 3 tysiącom osób – mówił minister Siemoniak.

Polska może nie tylko produkować przez kolejne dziesięć lat Rosomaki, ale zyskała również prawo do ich serwisowania i naprawiania do 2052 roku, prawo do 65 wprowadzonych w ostatnich latach kluczowych modernizacji oraz swobodę eksportową. Niestety, nic za darmo. Choć wszystkich szczegółów finansowych umowy nie ujawniono, wiadomo, że koszt licencji pokryją (w części bądź w całości) niewykonane fińskie zobowiązania offsetowe.

Dlaczego negocjacje z Finami trwały tak długo i były tak trudne? My mieliśmy uzasadnione poczucie, że dziesięć lat temu podpisaliśmy niezbyt korzystną umowę i domagaliśmy się nowej, sprawiedliwej, która m.in. uznawałaby prawa do naszego wkładu w rozwój Rosomaka. Finowie utrzymywali, że chcemy zawłaszczyć ich własność intelektualną.

- Absolutnie nie podważamy ich praw autorskich do tych wozów. Chcemy mieć jednak prawo do ich rozwoju, modernizacji i eksportu – tłumaczył w czerwcu w rozmowie z portalem polska-zbrojna.pl Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony. Chodziło m.in. o 600 poprawek i modyfikacji, które opracowali dla Rosomaków polscy inżynierowie i żołnierze. – Finowie nie chcą przyznać, że te poprawki są polskim dokonaniem. To jedna z kwestii spornych w rozmowach z Patrią. Niestety, wynika to z błędów, jakie popełniono, podpisując pierwszą umowę. Wówczas nie zagwarantowaliśmy sobie tego, że wprowadzone przez nas modyfikacje są naszą własnością – dodawał Skrzypczak.

Polacy, aby dostosować Rosomaki do wymogów misji w Afganistanie, wykonali tytaniczną pracę modernizacyjną. Wprowadzili kilkaset mniejszych i większych poprawek. Dobrym przykładem ulepszeń wprowadzonych w Rosomakach na polskie życzenie jest wyposażenie ich w akustyczny system wykrywania i lokalizacji stanowisk strzeleckich Pilar oraz w kamery do bocznej obserwacji z monitorami dla żołnierzy desantu.

Gdy okazało się, że polska armia chce kupić dodatkowych trzysta Rosomaków, ich producent – WZM Siemianowice Śląskie usiadł z Patrią do rozmów o przedłużeniu licencji. Poza kwestią jej kosztów, spraw związanych z serwisem i naprawami pojazdów w najbliższych latach, najbardziej drażliwą kwestią sporną była właśnie sprawa praw do opracowanych przez Polaków modyfikacji.
Bardzo długo, właściwie do ostatnich dni negocjacji, Finowie nie chcieli się zgodzić na ich przekazanie Siemianowicom. Nawet groźby MON, że zerwie rozmowy, nie kupi dodatkowych trzystu Rosomaków, a niewykonany offset skieruje do sądu, długo nie przynosiły rezultatu.

JT, Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Seweryn Sołtys

dodaj komentarz

komentarze

~scoobydoopoznan
1373707740
Kiedy porządny BWP ?
FD-A8-3B-B8

Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Hekatomba na Woli
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Z najlepszymi na planszy
Krok ku niezależności
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Orlik na Alfę
Kurs dla najlepszych w SERE
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Brytyjczycy żegnają Malbork
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Święto Wojsk Lądowych
W poszukiwaniu majora Serafina
Debiut polskich Patriotów
Dwie agresje, dwie okupacje
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Rekompensaty na nowych zasadach
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Apache’e nad Inowrocławiem
NATO – jesteśmy z Polską
Cios w plecy
Black Hawki nad Warszawą
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Husarz z polskim instruktorem
Brytyjczycy na wschodniej straży
Zwycięska batalia o stolicę
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Pożegnanie z Columbią
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Największy transport Abramsów w tym roku
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Czołgiści w ogniu
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Wielkie zbrojenia za Odrą
Miliardy na budowę schronów
„Road Runner” w Libanie
17 września 1939. Nigdy więcej
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Człowiek w pętli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO