moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie MiG-i w nowych, litewskich hangarach

  NATO wysyła swoje myśliwce i pilotów, by strzegli nieba nad państwami bałtyckimi. Te przyznają: ta misja jest dla nas bardzo ważna. Dlatego inwestują w infrastrukturę lotniczą.

 

Niedawno na litewskim lotnisku w Siauliai (Szawle), na którym stacjonują polskie samoloty MiG-29 biorące udział w misji Baltic Air Policing, oddano do użytku nowe hangary. Strona litewska przeprowadziła też generalny remont miejsc postojowych oraz dróg kołowania dla samolotów. Zostały wylane nowe nawierzchnie wokół hangarów oraz uzupełnione ubytki.

– Teraz hangary spełniają wszystkie wymagania związane z bezpieczeństwem – mówi kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik prasowy PKW Orlik 4. Są wyposażone w instalację elektryczną, wodno-kanalizacyją i przeciwpożarową. Mają też automatyczne bramy wjazdowe i wyjazdowe. Zadbano, by samoloty nie były narażone na szkodliwe działanie czynników atmosferycznych, dlatego pomieszczenia są wyjątkowo szczelne. Dużym udogodnieniem jest to, że piloci mogą do nowych hangarów wjeżdżać bezpośrednio z drogi kołowania. – Wcześniej po locie samolot trzeba było po prostu tam wpychać – dodaje kpt. Grabarczuk.

Jak ważna jest ta infrastruktura? – Litwini dokładają wszelkich starań, aby była jak najlepsza – mówi pułkownik Raimondas Matulaitis, attaché obrony Litwy. – Chcemy stacjonującym w naszym kraju żołnierzom zapewnić bezpieczeństwo i odpowiednie warunki służby. Wiadomo, że im lepsze one są, tym efektywniej i sprawniej działa kontyngent – dodaje.

Misja Baltic Air Policing zaczęła się osiem lat temu, w momencie wstąpienia Litwy, Łotwy i Estonii do NATO. Ponieważ państwa te nie mają samolotów bojowych, by mogły samodzielnie zapewnić bezpieczeństwo własnej przestrzeni powietrznej, zadanie to wzięły na siebie państwa Sojuszu Północnoatlantyckiego. Kontyngent narodowy zmienia się co cztery miesiące. Od kwietnia 2012 roku do końca sierpnia dyżur nad niebem pełnią Polacy. Dla państw bałtyckich to ważna misja. Dlatego, by przebiegała jak najsprawniej, budują infrastrukturę lotniczą.

Fot. kpt. Grzegorz Grabarczuk

PZ

dodaj komentarz

komentarze


Trzy okręty, jeden zespół
 
Film o Feniksie i terytorialsach
100 lat historii Szkoły Orląt
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Dezamet rośnie w siłę
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Wyzwanie, które integruje
Droga pełna emocji
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Letni wypoczynek z MON-em
Droga do zespołu bojowego GROM
Ogniem i tarczą
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Misja PKW „Olimp” doceniona
Uczelnia wysokich lotów
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Tak uczyły się latać orlęta
Kierunek Karkonosze
Od chaosu do wiktorii
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Badania z WAT-u na misji AX-4
DNA GROM-u
Podejrzane manewry na Bałtyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
PGZ na nowo
Piloci na straży bezpieczeństwa
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
ASzWoj na warcie od pokoleń
W Dęblinie tylko do przodu
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Nowe cele obronne NATO
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Dzień, który zmienił bieg wojny
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Walczmy mądrze
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
W wakacje wstąp do WOT-u!
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Nasi czołgiści najlepsi
Nowy rozdział w historii Mesko
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Robotyka to przyszłość medycyny
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Żołnierz influencer?
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zmagania sześcioosobowych armii
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
ZMU dla marynarzy
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO