moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie MiG-i w nowych, litewskich hangarach

  NATO wysyła swoje myśliwce i pilotów, by strzegli nieba nad państwami bałtyckimi. Te przyznają: ta misja jest dla nas bardzo ważna. Dlatego inwestują w infrastrukturę lotniczą.

 

Niedawno na litewskim lotnisku w Siauliai (Szawle), na którym stacjonują polskie samoloty MiG-29 biorące udział w misji Baltic Air Policing, oddano do użytku nowe hangary. Strona litewska przeprowadziła też generalny remont miejsc postojowych oraz dróg kołowania dla samolotów. Zostały wylane nowe nawierzchnie wokół hangarów oraz uzupełnione ubytki.

– Teraz hangary spełniają wszystkie wymagania związane z bezpieczeństwem – mówi kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik prasowy PKW Orlik 4. Są wyposażone w instalację elektryczną, wodno-kanalizacyją i przeciwpożarową. Mają też automatyczne bramy wjazdowe i wyjazdowe. Zadbano, by samoloty nie były narażone na szkodliwe działanie czynników atmosferycznych, dlatego pomieszczenia są wyjątkowo szczelne. Dużym udogodnieniem jest to, że piloci mogą do nowych hangarów wjeżdżać bezpośrednio z drogi kołowania. – Wcześniej po locie samolot trzeba było po prostu tam wpychać – dodaje kpt. Grabarczuk.

Jak ważna jest ta infrastruktura? – Litwini dokładają wszelkich starań, aby była jak najlepsza – mówi pułkownik Raimondas Matulaitis, attaché obrony Litwy. – Chcemy stacjonującym w naszym kraju żołnierzom zapewnić bezpieczeństwo i odpowiednie warunki służby. Wiadomo, że im lepsze one są, tym efektywniej i sprawniej działa kontyngent – dodaje.

Misja Baltic Air Policing zaczęła się osiem lat temu, w momencie wstąpienia Litwy, Łotwy i Estonii do NATO. Ponieważ państwa te nie mają samolotów bojowych, by mogły samodzielnie zapewnić bezpieczeństwo własnej przestrzeni powietrznej, zadanie to wzięły na siebie państwa Sojuszu Północnoatlantyckiego. Kontyngent narodowy zmienia się co cztery miesiące. Od kwietnia 2012 roku do końca sierpnia dyżur nad niebem pełnią Polacy. Dla państw bałtyckich to ważna misja. Dlatego, by przebiegała jak najsprawniej, budują infrastrukturę lotniczą.

Fot. kpt. Grzegorz Grabarczuk

PZ

dodaj komentarz

komentarze


Defendery skompletowane
Tukan na smyczy
Kurs dla najlepszych w SERE
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Terytorialsi w Pieninach
Defender dla oryginalnych i użytecznych
Prezydent: to bezprecedensowy moment w historii NATO i Polski
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Black Hawki nad Warszawą
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Szwecja kupuje Pioruny!
Wojsko i policja odnajdują szczątki kolejnych dronów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Terytorialsi na pętli
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Kuna na poligonie
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Nagrody MSPO 2025 cz. 4
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Laury MSPO przyznane
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Rekompensaty na nowych zasadach
Wielkie zbrojenia za Odrą
Drony zestrzelone. Trwają poszukiwania szczątków maszyn
Z najlepszymi na planszy
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Świetne występy polskich żołnierzy
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Nocne ataki na Ukrainę
„Żelazny obrońca” na Bugu
K9 ładowane z automatu
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Zwycięska batalia o stolicę
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Premier: prowokacja bez precedensu
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
Dwie agresje, dwie okupacje
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Największy transport Abramsów w tym roku
Hekatomba na Woli
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Rosyjskie drony spowodowały zniszczenia
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
NATO – jesteśmy z Polską
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niemiecki plan zniszczenia Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Orlik na Alfę
Beret „na rekinka” lub koguta
Święto Wojsk Lądowych
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Pożegnanie z Columbią
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szef MON-u: Panujemy nad sytuacją, apeluję o spokój
Żandarmeria skontroluje także cywilów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO