moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie MiG-i w nowych, litewskich hangarach

  NATO wysyła swoje myśliwce i pilotów, by strzegli nieba nad państwami bałtyckimi. Te przyznają: ta misja jest dla nas bardzo ważna. Dlatego inwestują w infrastrukturę lotniczą.

 

Niedawno na litewskim lotnisku w Siauliai (Szawle), na którym stacjonują polskie samoloty MiG-29 biorące udział w misji Baltic Air Policing, oddano do użytku nowe hangary. Strona litewska przeprowadziła też generalny remont miejsc postojowych oraz dróg kołowania dla samolotów. Zostały wylane nowe nawierzchnie wokół hangarów oraz uzupełnione ubytki.

– Teraz hangary spełniają wszystkie wymagania związane z bezpieczeństwem – mówi kpt. Grzegorz Grabarczuk, rzecznik prasowy PKW Orlik 4. Są wyposażone w instalację elektryczną, wodno-kanalizacyją i przeciwpożarową. Mają też automatyczne bramy wjazdowe i wyjazdowe. Zadbano, by samoloty nie były narażone na szkodliwe działanie czynników atmosferycznych, dlatego pomieszczenia są wyjątkowo szczelne. Dużym udogodnieniem jest to, że piloci mogą do nowych hangarów wjeżdżać bezpośrednio z drogi kołowania. – Wcześniej po locie samolot trzeba było po prostu tam wpychać – dodaje kpt. Grabarczuk.

Jak ważna jest ta infrastruktura? – Litwini dokładają wszelkich starań, aby była jak najlepsza – mówi pułkownik Raimondas Matulaitis, attaché obrony Litwy. – Chcemy stacjonującym w naszym kraju żołnierzom zapewnić bezpieczeństwo i odpowiednie warunki służby. Wiadomo, że im lepsze one są, tym efektywniej i sprawniej działa kontyngent – dodaje.

Misja Baltic Air Policing zaczęła się osiem lat temu, w momencie wstąpienia Litwy, Łotwy i Estonii do NATO. Ponieważ państwa te nie mają samolotów bojowych, by mogły samodzielnie zapewnić bezpieczeństwo własnej przestrzeni powietrznej, zadanie to wzięły na siebie państwa Sojuszu Północnoatlantyckiego. Kontyngent narodowy zmienia się co cztery miesiące. Od kwietnia 2012 roku do końca sierpnia dyżur nad niebem pełnią Polacy. Dla państw bałtyckich to ważna misja. Dlatego, by przebiegała jak najsprawniej, budują infrastrukturę lotniczą.

Fot. kpt. Grzegorz Grabarczuk

PZ

dodaj komentarz

komentarze


Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
V Korpus z nowym dowódcą
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Odstraszanie i obrona
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Strażacy ruszają do akcji
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
25 lat w NATO – serwis specjalny
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Ramię w ramię z aliantami
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Barwy walki
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
SOR w Legionowie
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w Ukrainie oczami medyków
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Sprawa katyńska à la española
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Front przy biurku
Prawda o zbrodni katyńskiej
Na straży wschodniej flanki NATO
Kolejne FlyEle dla wojska
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Kadisz za bohaterów
Zachować właściwą kolejność działań
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Przygotowania czas zacząć
Wojna w świętym mieście, część druga
Wojna w świętym mieście, epilog
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Głos z katyńskich mogił
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Optyka dla żołnierzy
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Szarża „Dragona”
Święto stołecznego garnizonu
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Charge of Dragon
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
NATO on Northern Track
NATO na północnym szlaku
Zmiany w dodatkach stażowych
Ocalały z transportu do Katynia
Rakiety dla Jastrzębi
Szpej na miarę potrzeb
Zbrodnia made in ZSRS
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Mundury w linii... produkcyjnej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO