moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czesi zrezygnowali z walki o AJT

Alenia Aermacchi z Włoch, BAE Systems z Wielkiej Brytanii i Lockheed Martin UK złożyły naszej armii wstępną ofertę na dostarczenie odrzutowych samolotów szkoleniowych AJT. Z walki o wart kilkaset milinów kontrakt wycofały się czeskie Aero Vodochody.

Obecnie nasza armia do szkolenia pilotów używa trzydziestu ośmiu samolotów TS-11 Iskra.

Na złożenie wstępnych ofert firmy miały czas do piątku. Wojsko chce kupić Zintegrowany System Szkolenia Zaawansowanego, w którego skład poza odrzutowymi samolotami szkolnymi (osiem sztuk z możliwością rozszerzenia zamówienia o dodatkowe cztery samoloty) wchodzi system szkolenia oraz pakiet logistyczny.

Po otwarciu ofert okazało się, że z walki o warte kilkaset milionów złotych zlecenie zrezygnowali Czesi z firmy Aero Vodochody. Do kolejnego etapu, czyli negocjacji z wykonawcami, zakwalifikowano oferty trzech firm: Alenia Aermacchi S.P.A., konsorcjum BAE Systems (Military Air) Overseas Limited i BAE Systems (Operations) Limited oraz koncern Lockheed Martin UK Limited.

Chociaż szczegóły złożonych przez koncerny ofert są niejawne, zarówno BAE System, jak i Lockheed Martin ogłosiły już kilka dni temu, jakie samoloty proponują naszej armii i jaki przewidują stopień ich „polonizacji”, czyli serwisowania w Polsce.

Brytyjczycy z BAE System zaproponowali nam kupno odrzutowców Hawk AJT i zadeklarowali, że ich biznesowym partnerem w walce o zlecenie będą Wojskowe Zakłady Lotnicze z Dęblina, które jeśli wybierzemy Hawki, zajmą się ich obsługą i naprawami.

Drugi z koncernów, Lockheed Martin, proponuje naszym siłom powietrznym koreańskie samoloty KAI T-50 Golden Eagle. Ich serwisem i naprawami miałyby się zajmować Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 z Bydgoszczy.

Kolejnym etapem przetargu na AJT są negocjacje ofert wstępnych, po których firmy zostaną poproszone o złożenie ostatecznych propozycji handlowych.

Obecnie nasza armia do szkolenia pilotów używa trzydziestu ośmiu samolotów TS-11 Iskra. Maszynom kończą się resursy techniczne i już w najbliższych latach trzeba będzie wycofać je ze służby.

Do zakupu nowych samolotów szkolnych polskie wojsko przymierza się już od kilku lat. Pierwszy przetarg na Zintegrowany System Szkolenia Personelu Lotniczego, który przewidywał zakup szesnastu samolotów szkolno-bojowych klasy LIFT, ogłoszono jesienią 2010 roku. Jednak MON uznało, że nie potrzebujemy maszyn bojowych, a typowo szkoleniowe. Nowa procedura ich zakupu ruszyła w połowie 2012 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Marcin Nowaczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Lotnik
1371535800
Jak to jest? Potrafiliśmy skonstruować "Junaki", "Biesa" i "Iskrę" - Polskie samoloty, na których szkolili się polscy piloci. A dziś szukamy jakiś obcych konstrukcji. Nie mamy juz polskiego przemysłu lotniczego, kto nam zabrania? Czy Polska ma być we UE prymitywnym hipermarketem?
98-78-BB-81
~GJ
1370687460
Luke zgadza się że 8 szt to żart i kpina i do tego jeszcze ten wielki cyrk pod nazwą przetarg ale skąd czerpiesz wiadomości i uważasz że powinni kupić 16szt.?
C3-5B-3E-B3
~Luke
1370635620
sorry ale 8 sztuk to jest naprawde zart. Polska powina co najmniej operowac 16 takich sztuk.
89-B5-6E-3D
~goltar
1370621520
Cieszę się, że czeskiej oferty już nie ma. Pewnie polegli na wymogu dostarczenia nowych samolotów, a nie "odnowionych".
DD-7C-47-AA

Wojsko na Horyzoncie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Czy Strykery trafią do Wojska Polskiego?
Militarne Schengen
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Zwrot na Bałtyk
Kapral Bartnik mistrzem świata
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Uczelnie łączą siły
Wojskowy bus do szczęścia
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Współpraca na rzecz bezpieczeństwa energetycznego
AW149 made in Poland
Wojsko ma swojego satelitę!
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
W krainie Świętego Mikołaja
Przygotowani znaczy bezpieczni
wGotowości do reakcji
Polski „Wiking” dla Danii
The Darker, the Better
Pancerniacy jadą na misję
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Mundurowi z benefitami
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Najdłuższa noc
Nowe Kraby w Sulechowie
Więcej Herculesów dla Abramsów
Żołnierze zawodowi zasilają szeregi armii
Nitro-Chem stawia na budowanie mocy
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Pociski rakietowe dla Husarzy
Niebo pod osłoną
Nowe zasady dla kobiet w armii
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Komplet medali wojskowych na ringu
Noc Dnia Podchorążego
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Gdy ucichnie artyleria
Z Su-22 dronów nie będzie
Po co wojsku satelity?
Wojsko przetestuje nowe technologie
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Dzień wart stu lat
Skytrucki dla Niemiec
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polska niesie ogromną odpowiedzialność
Plan na WAM
PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Czwarta dostawa Abramsów
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Razem na ratunek
Formoza – 50 lat morskich komandosów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO