moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czesi zrezygnowali z walki o AJT

Alenia Aermacchi z Włoch, BAE Systems z Wielkiej Brytanii i Lockheed Martin UK złożyły naszej armii wstępną ofertę na dostarczenie odrzutowych samolotów szkoleniowych AJT. Z walki o wart kilkaset milinów kontrakt wycofały się czeskie Aero Vodochody.

Obecnie nasza armia do szkolenia pilotów używa trzydziestu ośmiu samolotów TS-11 Iskra.

Na złożenie wstępnych ofert firmy miały czas do piątku. Wojsko chce kupić Zintegrowany System Szkolenia Zaawansowanego, w którego skład poza odrzutowymi samolotami szkolnymi (osiem sztuk z możliwością rozszerzenia zamówienia o dodatkowe cztery samoloty) wchodzi system szkolenia oraz pakiet logistyczny.

Po otwarciu ofert okazało się, że z walki o warte kilkaset milionów złotych zlecenie zrezygnowali Czesi z firmy Aero Vodochody. Do kolejnego etapu, czyli negocjacji z wykonawcami, zakwalifikowano oferty trzech firm: Alenia Aermacchi S.P.A., konsorcjum BAE Systems (Military Air) Overseas Limited i BAE Systems (Operations) Limited oraz koncern Lockheed Martin UK Limited.

Chociaż szczegóły złożonych przez koncerny ofert są niejawne, zarówno BAE System, jak i Lockheed Martin ogłosiły już kilka dni temu, jakie samoloty proponują naszej armii i jaki przewidują stopień ich „polonizacji”, czyli serwisowania w Polsce.

Brytyjczycy z BAE System zaproponowali nam kupno odrzutowców Hawk AJT i zadeklarowali, że ich biznesowym partnerem w walce o zlecenie będą Wojskowe Zakłady Lotnicze z Dęblina, które jeśli wybierzemy Hawki, zajmą się ich obsługą i naprawami.

Drugi z koncernów, Lockheed Martin, proponuje naszym siłom powietrznym koreańskie samoloty KAI T-50 Golden Eagle. Ich serwisem i naprawami miałyby się zajmować Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 z Bydgoszczy.

Kolejnym etapem przetargu na AJT są negocjacje ofert wstępnych, po których firmy zostaną poproszone o złożenie ostatecznych propozycji handlowych.

Obecnie nasza armia do szkolenia pilotów używa trzydziestu ośmiu samolotów TS-11 Iskra. Maszynom kończą się resursy techniczne i już w najbliższych latach trzeba będzie wycofać je ze służby.

Do zakupu nowych samolotów szkolnych polskie wojsko przymierza się już od kilku lat. Pierwszy przetarg na Zintegrowany System Szkolenia Personelu Lotniczego, który przewidywał zakup szesnastu samolotów szkolno-bojowych klasy LIFT, ogłoszono jesienią 2010 roku. Jednak MON uznało, że nie potrzebujemy maszyn bojowych, a typowo szkoleniowe. Nowa procedura ich zakupu ruszyła w połowie 2012 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Marcin Nowaczyk

dodaj komentarz

komentarze

~Lotnik
1371535800
Jak to jest? Potrafiliśmy skonstruować "Junaki", "Biesa" i "Iskrę" - Polskie samoloty, na których szkolili się polscy piloci. A dziś szukamy jakiś obcych konstrukcji. Nie mamy juz polskiego przemysłu lotniczego, kto nam zabrania? Czy Polska ma być we UE prymitywnym hipermarketem?
98-78-BB-81
~GJ
1370687460
Luke zgadza się że 8 szt to żart i kpina i do tego jeszcze ten wielki cyrk pod nazwą przetarg ale skąd czerpiesz wiadomości i uważasz że powinni kupić 16szt.?
C3-5B-3E-B3
~Luke
1370635620
sorry ale 8 sztuk to jest naprawde zart. Polska powina co najmniej operowac 16 takich sztuk.
89-B5-6E-3D
~goltar
1370621520
Cieszę się, że czeskiej oferty już nie ma. Pewnie polegli na wymogu dostarczenia nowych samolotów, a nie "odnowionych".
DD-7C-47-AA

Arteterapia dla weteranów
„Road Runner” w Libanie
Mity i manipulacje
Gdy ucichnie artyleria
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Sportowcy na poligonie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Czy to już wojna?
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Awanse w dniu narodowego święta
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
OPW budują świadomość obronną
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Standardy NATO w Siedlcach
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polski „Wiking” dla Danii
Abolicja dla ochotników
Inwestycja w bezpieczeństwo
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dzień wart stu lat
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Sukces Polaka w biegu z marines
Rusza program „wGotowości”
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kolejny kontrakt Dezametu
Starcie pancerniaków
Nie daj się zhakować
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Mundurowi z benefitami
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Zasiać strach w szeregach wroga
Jesteśmy dziećmi wolności
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Odznaczenia za wzorową służbę
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Pięściarska uczta w Suwałkach
Wellington „Zosia” znad Bremy
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Grecka walka z sabotażem
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Marynarze podjęli wyzwanie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Koniec dzieciństwa
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Kaman – domknięcie historii
Marynarze mają nowe motorówki
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Lojalny skrzydłowy bez pilota

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO