moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Legendarne „Antki” rozdane

Szkoła Orląt, aerokluby, jednostka poszukiwawczo-ratownicza oraz klub spadochronowy dostaną samoloty An-2. „Antki” w ubiegłym roku zakończyły służbę wojskową, zostały już wyrejestrowane i wkrótce trafią do nowych właścicieli. Poza samolotami MON oddaje także silniki do Antonowów.


Samoloty transportowe An-2 służyły w polskim wojsku ponad pięćdziesiąt lat. Przewoziły ludzi i sprzęt, a za ich sterami szkoliło się wielu polskich pilotów. Z pokładu „Antków” desantowali się także skoczkowie spadochronowi.

Ostatnie Antonowy zostały wycofane ze służby w 2012 roku. O przejęcie wysłużonych maszyn starało się już w ubiegłym roku wiele firm i instytucji, m.in. muzea, aerokluby oraz firmy i fundacje działające na rzecz obronności.

– Procedura rozpatrywania wniosków podmiotów społecznych o nieodpłatne przekazanie samolotów An-2 zbędnych dla resortu obrony została zakończona 22 maja – potwierdza kmdr Janusz Walczak, dyrektor Departamentu Prasowo-Informacyjnego MON.

Zgodnie z decyzją kierownictwa resortu do końca czerwca kompletne samoloty otrzymają Aeroklub Radomski, Aeroklub Wrocławski, Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego WSOSP w Dęblinie, Wojskowy Klub Spadochronowy „Skrzydło” w Kobylnicy, Centralna Szkoła Szybowcowa Aeroklubu Polskiego w Lesznie oraz Jednostka Poszukiwawczo-Ratownicza ze Złotoryi.

– An-2 to samolot kultowy. Dzięki niemu przez pięćdziesiąt lat szkolili się spadochroniarze. Po zarejestrowaniu w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego oraz stosownych przeglądach będzie u nas także wykorzystywany do desantowania skoczków – mówi komendant Jednostki Poszukiwawczo-Ratowniczej st. sierż. Jan Kusek. Jednostka, choć jest specjalistycznym pododdziałem straży pożarnej, zajmuje się także szkoleniem skoczków – przyszłych żołnierzy i rezerwistów wojsk powietrznodesantowych. Komendant liczy, że samolot będzie służyć w Złotoryi jeszcze co najmniej osiem lat.

Kilka Antonowów zmieniło właścicieli już w ubiegłym roku. Po jednym egzemplarzu samolotu otrzymali: Aeroklub Mielecki i Muzeum Sił Powietrznych. Jeden stanął także jako pomnik w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. Najbardziej znany Antonow 2, tzw. Wiedeńczyk, który również był eksploatowany w podkrakowskiej bazie, przyznany został w ubiegłym roku Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (jeszcze stacjonuje w Balicach). Samolot stał się sławny po tym, jak w 1982 roku kilku żołnierzy porwało maszynę i uciekło do Wiednia. – O „Wiedeńczyka” bardzo się staraliśmy. Samolot służył w Krakowie przez czterdzieści lat, dlatego chcielibyśmy, by został w naszym muzeum – opowiada dyrektor MLP Krzysztof Radwan. Po zarejestrowaniu maszyna stanie się latającym eksponatem krakowskiej placówki.

Poza samolotami MON oddaje także silniki do Antonowów (ASz-62IR). Trafią one do aeroklubów kieleckiego i lubelskiego, Muzeum Lotnictwa Polskiego oraz do Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie.

Więcej zdjęć samolotu An-2 można zobaczyć w galerii.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


Ogień z Leopardów na Łotwie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Pociski rakietowe dla Husarzy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Niebo pod osłoną
Okręt skrojony na Bałtyk
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Gdy ucichnie artyleria
Militarne Schengen
Pilica w linii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Orka po szwedzku
Razem na ratunek
„Horyzont” przeciw dywersji
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
W krainie Świętego Mikołaja
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kapral Bartnik mistrzem świata
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Udany start Peruna
Pewna inwestycja w niepewnych czasach
Dzień wart stu lat
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Komplet medali wojskowych na ringu
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojskowy bus do szczęścia
The Darker, the Better
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Początek „Ratownika”
Cywile zaskoczyli żołnierzy
Mundurowi z benefitami
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Polski „Wiking” dla Danii
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Wojsko na Horyzoncie
Plan na WAM
Pancerniacy jadą na misję
Krajowa produkcja amunicji
Marynarze podjęli wyzwanie
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Bezzałogowy nurek
AW149 made in Poland
Bojowe Rosomaki dla podhalańczyków
Nowe Kraby w Sulechowie
Obywatele chcą być #wGotowości

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO