moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Legendarne „Antki” rozdane

Szkoła Orląt, aerokluby, jednostka poszukiwawczo-ratownicza oraz klub spadochronowy dostaną samoloty An-2. „Antki” w ubiegłym roku zakończyły służbę wojskową, zostały już wyrejestrowane i wkrótce trafią do nowych właścicieli. Poza samolotami MON oddaje także silniki do Antonowów.


Samoloty transportowe An-2 służyły w polskim wojsku ponad pięćdziesiąt lat. Przewoziły ludzi i sprzęt, a za ich sterami szkoliło się wielu polskich pilotów. Z pokładu „Antków” desantowali się także skoczkowie spadochronowi.

Ostatnie Antonowy zostały wycofane ze służby w 2012 roku. O przejęcie wysłużonych maszyn starało się już w ubiegłym roku wiele firm i instytucji, m.in. muzea, aerokluby oraz firmy i fundacje działające na rzecz obronności.

– Procedura rozpatrywania wniosków podmiotów społecznych o nieodpłatne przekazanie samolotów An-2 zbędnych dla resortu obrony została zakończona 22 maja – potwierdza kmdr Janusz Walczak, dyrektor Departamentu Prasowo-Informacyjnego MON.

Zgodnie z decyzją kierownictwa resortu do końca czerwca kompletne samoloty otrzymają Aeroklub Radomski, Aeroklub Wrocławski, Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego WSOSP w Dęblinie, Wojskowy Klub Spadochronowy „Skrzydło” w Kobylnicy, Centralna Szkoła Szybowcowa Aeroklubu Polskiego w Lesznie oraz Jednostka Poszukiwawczo-Ratownicza ze Złotoryi.

– An-2 to samolot kultowy. Dzięki niemu przez pięćdziesiąt lat szkolili się spadochroniarze. Po zarejestrowaniu w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego oraz stosownych przeglądach będzie u nas także wykorzystywany do desantowania skoczków – mówi komendant Jednostki Poszukiwawczo-Ratowniczej st. sierż. Jan Kusek. Jednostka, choć jest specjalistycznym pododdziałem straży pożarnej, zajmuje się także szkoleniem skoczków – przyszłych żołnierzy i rezerwistów wojsk powietrznodesantowych. Komendant liczy, że samolot będzie służyć w Złotoryi jeszcze co najmniej osiem lat.

Kilka Antonowów zmieniło właścicieli już w ubiegłym roku. Po jednym egzemplarzu samolotu otrzymali: Aeroklub Mielecki i Muzeum Sił Powietrznych. Jeden stanął także jako pomnik w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. Najbardziej znany Antonow 2, tzw. Wiedeńczyk, który również był eksploatowany w podkrakowskiej bazie, przyznany został w ubiegłym roku Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (jeszcze stacjonuje w Balicach). Samolot stał się sławny po tym, jak w 1982 roku kilku żołnierzy porwało maszynę i uciekło do Wiednia. – O „Wiedeńczyka” bardzo się staraliśmy. Samolot służył w Krakowie przez czterdzieści lat, dlatego chcielibyśmy, by został w naszym muzeum – opowiada dyrektor MLP Krzysztof Radwan. Po zarejestrowaniu maszyna stanie się latającym eksponatem krakowskiej placówki.

Poza samolotami MON oddaje także silniki do Antonowów (ASz-62IR). Trafią one do aeroklubów kieleckiego i lubelskiego, Muzeum Lotnictwa Polskiego oraz do Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie.

Więcej zdjęć samolotu An-2 można zobaczyć w galerii.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


Włoskie Eurofightery na polskim niebie
 
Roczny dyżur spadochroniarzy
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Polsko-litewskie konsultacje
Za zdrowie utracone na służbie
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Strzelnice dla specjalsów
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Serwis bliżej domu
Prezydent Zełenski w Warszawie
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Ostatnia niedziela…
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Śmierć przyszła po wojnie
Pancerny sznyt
Czujemy się tu jak w rodzinie
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
RBN przed szczytem NATO
Spadochroniarze na warcie w UE
Mark Rutte pokieruje NATO
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Walka – tak, ale tylko polityczna
Szpital u „Troski”
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Pancerniacy trenują cywilów
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Spędź wakacje z wojskiem!
Oczy na Kijów
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Jak usprawnić działania służb na granicy
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Biało-czerwona nad Wilnem
Szkolenie na miarę czasów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Lato pod wodą
Szkolenie do walk w mieście
Olimp gotowy na igrzyska!
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Wsparcie MON-u dla studentów
Unowocześnione Rosomaki dla wojska

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO