moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Legendarne „Antki” rozdane

Szkoła Orląt, aerokluby, jednostka poszukiwawczo-ratownicza oraz klub spadochronowy dostaną samoloty An-2. „Antki” w ubiegłym roku zakończyły służbę wojskową, zostały już wyrejestrowane i wkrótce trafią do nowych właścicieli. Poza samolotami MON oddaje także silniki do Antonowów.


Samoloty transportowe An-2 służyły w polskim wojsku ponad pięćdziesiąt lat. Przewoziły ludzi i sprzęt, a za ich sterami szkoliło się wielu polskich pilotów. Z pokładu „Antków” desantowali się także skoczkowie spadochronowi.

Ostatnie Antonowy zostały wycofane ze służby w 2012 roku. O przejęcie wysłużonych maszyn starało się już w ubiegłym roku wiele firm i instytucji, m.in. muzea, aerokluby oraz firmy i fundacje działające na rzecz obronności.

– Procedura rozpatrywania wniosków podmiotów społecznych o nieodpłatne przekazanie samolotów An-2 zbędnych dla resortu obrony została zakończona 22 maja – potwierdza kmdr Janusz Walczak, dyrektor Departamentu Prasowo-Informacyjnego MON.

Zgodnie z decyzją kierownictwa resortu do końca czerwca kompletne samoloty otrzymają Aeroklub Radomski, Aeroklub Wrocławski, Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego WSOSP w Dęblinie, Wojskowy Klub Spadochronowy „Skrzydło” w Kobylnicy, Centralna Szkoła Szybowcowa Aeroklubu Polskiego w Lesznie oraz Jednostka Poszukiwawczo-Ratownicza ze Złotoryi.

– An-2 to samolot kultowy. Dzięki niemu przez pięćdziesiąt lat szkolili się spadochroniarze. Po zarejestrowaniu w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego oraz stosownych przeglądach będzie u nas także wykorzystywany do desantowania skoczków – mówi komendant Jednostki Poszukiwawczo-Ratowniczej st. sierż. Jan Kusek. Jednostka, choć jest specjalistycznym pododdziałem straży pożarnej, zajmuje się także szkoleniem skoczków – przyszłych żołnierzy i rezerwistów wojsk powietrznodesantowych. Komendant liczy, że samolot będzie służyć w Złotoryi jeszcze co najmniej osiem lat.

Kilka Antonowów zmieniło właścicieli już w ubiegłym roku. Po jednym egzemplarzu samolotu otrzymali: Aeroklub Mielecki i Muzeum Sił Powietrznych. Jeden stanął także jako pomnik w 8 Bazie Lotnictwa Transportowego w Balicach. Najbardziej znany Antonow 2, tzw. Wiedeńczyk, który również był eksploatowany w podkrakowskiej bazie, przyznany został w ubiegłym roku Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (jeszcze stacjonuje w Balicach). Samolot stał się sławny po tym, jak w 1982 roku kilku żołnierzy porwało maszynę i uciekło do Wiednia. – O „Wiedeńczyka” bardzo się staraliśmy. Samolot służył w Krakowie przez czterdzieści lat, dlatego chcielibyśmy, by został w naszym muzeum – opowiada dyrektor MLP Krzysztof Radwan. Po zarejestrowaniu maszyna stanie się latającym eksponatem krakowskiej placówki.

Poza samolotami MON oddaje także silniki do Antonowów (ASz-62IR). Trafią one do aeroklubów kieleckiego i lubelskiego, Muzeum Lotnictwa Polskiego oraz do Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Chełmie.

Więcej zdjęć samolotu An-2 można zobaczyć w galerii.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


Pięściarska uczta w Suwałkach
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Road Runner” w Libanie
Starcie pancerniaków
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Pomnik nieznanych bohaterów
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Husarze bliżej Polski
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Koniec dzieciństwa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wellington „Zosia” znad Bremy
Marynarze podjęli wyzwanie
Edukacja z bezpieczeństwa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Brytyjczycy na wschodniej straży
MID w nowej odsłonie
Abolicja dla ochotników
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Operacja NATO u brzegów Estonii
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Niespokojny poranek pilotów
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Pamięć łączy pokolenia
Mity i manipulacje
Standardy NATO w Siedlcach
Sukces Polaka w biegu z marines
Kircholm 1605
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Polski „Wiking” dla Danii
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Sportowcy na poligonie
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO