moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rosomaki będą nadal produkowane w Polsce

Rząd przyjął we wtorek informację ministra gospodarki na temat porozumienia zawartego z Patrią Land Services Oy − fińską firmą, od której Polska kupiła licencję na produkcję Rosomaków. Uzgodnienia w sprawach offsetu otwierają drogę do podpisania nowej umowy dotyczącej dalszej produkcji w Polsce kołowych transporterów opancerzonych. 


Nowe zobowiązania offsetowe udało się wynegocjować 13 marca tego roku. Rozmowy z Patrią prowadził minister gospodarki. Na osiągniętym porozumieniu skorzysta zarówno polska, jak i fińska strona. Patria będzie w stanie wywiązać się z wcześniejszych zobowiązań, a dzięki temu nie będzie płacić kar umownych. Z kolei Wojskowe Zakłady Mechaniczne SA w Siemianowicach Śląskich będą mogły nadal produkować i modyfikować Rosomaki, a to zapewni dalszy rozwój zakładów. 

− W ocenie ministra obrony i ministra gospodarki saldo jest dla Polaków absolutnie do zaakceptowania i kończy wielomiesięczny spór i negocjacje między fińską firmą a Skarbem Państwa – powiedział premier Donald Tusk po posiedzeniu Rady Ministrów. Szef rządu dodał, że Finowie nie wypełnili wszystkich elementów umowy z 2003 roku, ale w zamian za to zobowiązali się przedłużyć licencję na kolejne 10 lat, co oznacza możliwość dalszego produkowania Rosomaków w Siemianowicach oraz ich eksportu i serwisowania. 

Porozumienie pozytywnie ocenia też gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony. – Zachowujemy prawo do modernizacji, rozwoju i udoskonalania konstrukcji na podstawie naszych doświadczeń. Otwiera to drogę do dalszych zakupów i produkcji kolejnych Rosomaków – mówił generał PAP.

Dodatkowo, zawarte w marcu porozumienie daje Finom czas na rozliczenie podpisanej 10 lat temu umowy do 30 czerwca tego roku. Początkowo zakładano, że nastąpi to 31 marca tego roku. Nie zmieniła się natomiast wartość umowy offsetowej − wynosi ona 520 mln 848 tys. euro.

Andrzej Kiński, redaktor naczelny Nowej Techniki Wojskowej, spodziewa się, że podpisanie nowej umowy na dalszą produkcję Rosomaków nastąpi w ciągu kilku najbliższych tygodni. – Z moich informacji wynika, że negocjacje nadal trwają, ale idą w dobrym kierunku i Polska uzyska to, na czym nam najbardziej zależy: możliwość eksportu Rosomaków na nowe rynki; prawa do własności intelektualnej, które pozwolą na wprowadzanie modyfikacji w KTO bez konieczności uzyskiwania zgody Finów. Korzystniejsze też będą warunki dotyczące offsetu – przekonuje redaktor Andrzej Kiński.    

Ośmiokołowy modułowy wóz opancerzony AMV skonstruowany przez fiński koncern Patria wygrał w 2002 roku przetarg na dostawę 690 wozów opancerzonych. Kontrakt był wart 5 mld zł i miał być zrealizowany w latach 2004-13. Rok później podpisano 10-letnią umowę na produkcję licencyjną wozów, które w Polsce zostały nazwane Rosomak. Ich produkcją zajął się Wojskowy Zakład Mechaniczny w Siemianowicach Śląskich. Umowa licencyjna przewidywała też prawo do sprzedaży przez Polskę produkowanych wozów do 10 państw.

Licencja na produkcję pojazdów miała początkowo wygasnąć z końcem grudnia 2013. Pod koniec ubiegłego roku przedstawiciele MON poinformowali o chęci kupienia kolejnych Rosomaków. W tej sytuacji MON uznał, że umowa licencyjna powinna zostać przedłużona, m. in. z uwagi na fakt, że na podstawie doświadczeń polskiego wojska do konstrukcji wprowadzono ponad 600 poprawek. Na początku kwietnia minister obrony Tomasz Siemoniak ujawnił, że ustalono warunki przedłużenia tej licencji o 10 lat. W połowie marca gen. Mieczysław Cieniuch, ówczesny szef Sztabu Generalnego powiedział, że armia chce kupić dodatkowe transportery – ma ich być łącznie 877 – w różnych wersjach, w tym ze 120-milimetrowym moździerzem. MON planuje też modernizację już posiadanych wozów.

Oprócz Polski, która jest największym użytkownikiem AMV, wozy te wybrały Finlandia, Chorwacja, Słowenia, RPA, Szwecja i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

JT

autor zdjęć: Archiwum PZ

dodaj komentarz

komentarze


Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
 
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Pierwsza misja Gripenów
Ukwiał z Gdańska
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Wiedza na trudne czasy
Więcej amunicji do Rosomaków
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na pomoc po katastrofie
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Szabla hubalczyków
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Pegaz nad Europą
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Apache’e na horyzoncie
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Składy wysokiego ryzyka
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Więcej na mieszkanie za granicą
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
DriX – towarzysz okrętu
Henry Szymanski na tropie prawdy
Pracowity dyżur Typhoonów
Obierki z błotem
Rodzina na wagę złota
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Nowa partia Abramsów już w Polsce
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Początek „Burzy”
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Historyczna umowa z Francją
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Walka pod napięciem
Nowa siła uderzeniowa
Sport kształtuje mentalność
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Ogień z nabrzeża
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Nowy prezes PGZ-etu
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Podniebny Pegaz
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Czołgi końca wojny
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Nasi czołgiści najlepsi
Ustawa bliżej żołnierzy
Mamy pierwszych pilotów F-35
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Koniec wojny, którego nie znamy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Polskie F-16 w służbie NATO
Podniebne wsparcie sojuszników
Więcej polskiego trotylu dla USA
Gra o kapitulację
Gdy sekundy decydują o życiu
Wspólna wola obrony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO