moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kiedy rozbije się śmigłowiec

Mi-24 przygotowuje się do lotu. Tuż po starcie maszyna niebezpiecznie przechyla się, traci sterowność i zawadza o ziemię. Śmigłowiec staje w płomieniach. Dlaczego doszło do katastrofy? To musieli wyjaśnić uczestnicy kursu, który odbył się w bazie lotniczej w Krzesinach.



– Najpierw żołnierze poznawali teorię. Na koniec kursu chcieliśmy sprawdzić, jak w praktyce wykorzystają zdobytą wiedzę – mówi ppłk Leszek Filipczyk z Inspektoratu MON ds. Bezpieczeństwa Lotów.

Kursanci, przyszli inspektorzy bezpieczeństwa lotów, zostali podzieleni na zespoły. Jedni musieli zabezpieczyć teren zdarzenia, pilnować, by na miejscu wypadku nie znalazły się osoby niepowołane oraz sprawdzać, czy nikt nie wynosi przedmiotów, które mogą pomóc w ustaleniu przyczyn katastrofy.

Pozostali żołnierze zostali członkami komisji badającej przyczyny wypadku. Do ich zadań należało m.in. przeczesanie terenu w poszukiwaniu czarnej skrzynki oraz przesłuchanie załogi i świadków zdarzenia. – Komisja musi zebrać jak największą ilość danych właśnie na miejscu zdarzenia. Te informacje potrzebne są do opracowania szczegółowych raportów – opowiada ppłk Filipczyk.

Podczas ćwiczeń żołnierze korzystali z jednego z najnowocześniejszych w Europie urządzeń – ruchomego laboratorium badania zdarzeń lotniczych i deszyfracji parametrów lotu. Mobilne laboratorium wyposażone jest m.in.: w mierniki laserowe, przenośne GPS-y, urządzenia do mierzenia kątów, a także w narzędzia do odczytywania rejestratorów pokładowych, czyli tzw. czarnych skrzynek.

Kilkutygodniowy kurs „Bezpieczeństwo lotów w lotnictwie Sił Zbrojnych RP” zorganizowały Inspektorat MON ds. Bezpieczeństwa Lotów oraz Wyższa Szkoła Oficerska SP w Dęblinie.

Inspektorat MON organizuje podobne szkolenia dwa razy w roku. Jednostka ta podlega bezpośrednio Sztabowi Generalnemu WP. Jej głównym zadaniem, poza szkoleniem inspektorów BL i badaniem wojskowych wypadków lotniczych, jest organizowanie i zabezpieczanie prac Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, prowadzenie analiz i profilaktyki związanej z bezpieczeństwem lotów wojskowych statków powietrznych.

MKS

autor zdjęć: Inspektorat MON ds BL

dodaj komentarz

komentarze

~hind
1367332860
Za kilka lat będą mogli swoją wiedzę przetestować w praktyce jak szanowne ministerstwo nie zakupi nowych śmigłowców szturmowych, a nie zakupi, mogę się założyć.
D0-F4-D9-9B

Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
 
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Strażnicy polskiego nieba
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Miliardowe wsparcie dla PGZ
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Podejrzane manewry na Bałtyku
Bezpieczniejsza Europa
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Wypadek Rosomaka
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Flyer, zdobywca przestworzy
Broń przeciwko wrogim satelitom
Policjanci w koszarach WOT
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Prezydent na wschodniej granicy
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
Drukowanie dronów
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Święto sportów walki w Warendorfie
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
„Różycki” zwodowany
Planowano zamach na Zełenskiego
Inwestycja w żołnierzy
Czarna Pantera celuje
Ewakuacja Polaków z Izraela
BWP-1 – historia na dekady
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Kajakami po medale
Ratownik w akcji
Pracowity pobyt w kosmosie
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Świat F-35
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Śmierć gorsza niż wszystkie
Dzieci wojny
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
The Power of Infrastructure
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Podróż w ciemność
Wyższe stawki dla niezawodowych
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Pancerny kot w polskim wojsku

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO