moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Obradowała Rada Ministrów

Centrum Informacyjne Rządu poinformowało, że podczas dzisiejszych obrad Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia „Strategii rozwoju systemu bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2022” oraz przyjęła wytyczne do programowania przygotowań obronnych RP na lata 20132022.

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia „Strategii rozwoju systemu bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej 2022”, przedłożoną przez ministra obrony narodowej. W dokumencie określono funkcjonowanie i sposoby rozwoju systemu bezpieczeństwa narodowego w średniookresowej perspektywie. Strategia zakłada budowę zintegrowanego systemu bezpieczeństwa opartego na sojuszniczych i bilateralnych zabezpieczeniach oraz stopniowo rozbudowywanym własnym potencjale cywilno-militarnym.

Zintegrowany system bezpieczeństwa narodowego to zespół działań gwarantujących szybkie i sprawne działanie w każdych warunkach oraz reagowanie na wszelkiego typu zagrożenia i kryzysy. Strategia jest dokumentem nowej generacji, uwzględniającym wymogi nowoczesnego systemu zarządzania krajem. Po raz pierwszy powiązano ją z polityką społeczno-gospodarczą kraju. Pozwoliło to skoncentrować się na bezpieczeństwie zewnętrznym i militarnym, z wyłączeniem z jej zakresu innych dziedzin bezpieczeństwa, takich jak: bezpieczeństwo ekonomiczne (w tym energetyczne), obywatelskie, społeczne, żywnościowe czy ekologiczne. Zagadnienia te ujęto w innych strategiach rozwoju. Przeanalizowano uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne. Pozytywnie oceniono bezpieczeństwo Polski, wskazując na dobre wykorzystanie szans wynikających z członkostwa w organizacjach międzynarodowych, takich jak: Sojusz Północnoatlantycki, Unia Europejska, Organizacja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.

Za cel zasadniczy Strategia uznaje wzmocnienie efektywności i spójności systemu bezpieczeństwa, który powinien być zdolny do identyfikacji i eliminacji źródeł, przejawów oraz skutków zagrożeń bezpieczeństwa narodowego. Celami operacyjnymi, które realizują ww. cel są:
− Kształtowanie stabilnego międzynarodowego środowiska bezpieczeństwa w wymiarze regionalnym i globalnym. Najważniejszym działaniem jest tu zwiększenie skuteczności realizacji polskich priorytetów w NATO i UE oraz dbałość o sprawność mechanizmów sojuszniczych. Chodzi o wzmacnianie obrony kolektywnej w ramach Sojuszu oraz pogłębianie współpracy z partnerami z Europy Wschodniej w ramach NATO i UE. Kolejny priorytet to podnoszenie efektywności współpracy dwustronnej i wielostronnej, zwłaszcza z USA, oraz w formule Trójkąta Weimarskiego i Grupy Wyszehradzkiej.
− Umocnienie zdolności państwa do obrony. Priorytetem tego celu jest kontynuacja budowy profesjonalnych i nowoczesnych Sił Zbrojnych RP, a więc modernizacja techniczna, podnoszenie poziomu wyszkolenia oraz doskonalenie struktur organizacyjnych, w tym systemu kierowania i dowodzenia. Istotna jest też współpraca z polskim przemysłem obronnym i związanym z nim potencjałem naukowo-badawczym. Zwiększy to konkurencyjność i innowacyjność tego przemysłu, podniesie jego zdolności eksportowe, a w konsekwencji przyczyni się do zwiększenia poziomu nowoczesności polskiej gospodarki. W obszarze rozpoznania i ochrony przed współczesnymi zagrożeniami, istotne znaczenie mają działania cywilnych i wojskowych służb specjalnych.
− Zwiększenie odporności na zagrożenia bezpieczeństwa narodowego, szczególnie w kontekście nadzwyczajnych i nieprzewidzianych zdarzeń. Cel ten będzie realizowany przez wzmocnienie ochrony infrastruktury krytycznej oraz budowanie systemu rezerw strategicznych.
− Zwiększenie integracji polityk publicznych z polityką bezpieczeństwa. Chodzi o wzmocnienie powiązań między bezpieczeństwem narodowym a edukacją, ochroną dziedzictwa narodowego, wspieraniem zatrudnienia (przeciwdziałanie bezrobociu), ochroną środowiska, infrastruktury, planowaniem przestrzennego i rozwoju regionalnego.
− Tworzenie warunków rozwoju zintegrowanego systemu bezpieczeństwa narodowego. Priorytetem tego celu jest doskonalenie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym. Istotne będzie tu bardziej efektywne wykorzystanie potencjałów tkwiących w systemie obronnym państwa i systemie zarządzania kryzysowego. Niezbędne będą działania zapewniające większą integrację procesów planistycznych oraz intensywny monitoring i ocena rozwoju bezpieczeństwa narodowego (cykliczne przeglądy bezpieczeństwa). Rozwijana będzie Sieć Łączności Rządowej, zapewniająca komunikację między upoważnionymi osobami na wypadek zdarzeń kryzysowych.

Koordynatorem wdrażania Strategii będzie minister obrony narodowej, działający w imieniu prezesa Rady Ministrów. Działania przewidziane w Strategii będą finansowane z budżetu państwa oraz środków Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych.

* * *

Rada Ministrów przyjęła wytyczne do programowania przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2013−2022, przedłożone przez ministra obrony narodowej. Wytyczne wyznaczają kierunki doskonalenia podsystemu niemilitarnego Systemu Obronnego Państwa (SOP) w ramach narodowego systemu planowania obronnego skorelowanego z systemem obronnym NATO i Unii Europejskiej. Wytyczne będą podstawą do opracowania: „Programu mobilizacji gospodarki na lata 2013−2022”, „Programu pozamilitarnych przygotowań obronnych Rzeczypospolitej Polskiej w latach 2013-2022” oraz „Programu doskonalenia obrony cywilnej w latach 2013-2022”.

Realizując cele polityki obronnej państwa, które zostały określone w „Strategii bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej”, przygotowania obejmą:
− mobilizację gospodarki
Zapewnienie ciągłości dostaw wyrobów i usług na rzecz uprawnionych podmiotów, w tym Sił Zbrojnych RP, w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i wojny. Powinny zostać przygotowane:
− mechanizmy prawne, na podstawie których możliwe będzie dostosowanie zakresu zadań ujmowanych w „Programie mobilizacji gospodarki” do zmieniających się potrzeb systemu obronnego;
− procedury szybkiego dokonywania zakupów uzbrojenia i sprzętu wojskowego na rynku krajowym i międzynarodowym;
− określenie kompetencji i zadań organów administracji rządowej w kwestii przygotowań do mobilizacji gospodarki, z uwzględnieniem uprawnień ministra obrony narodowej.
− przygotowanie systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym
Stworzenie warunków zapewniających ciągłość funkcjonowania organów władzy państwowej oraz administracji publicznej w sytuacji zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny przez przygotowanie stanowisk kierowania bezpieczeństwem narodowym z zachowaniem standardów ich wyposażenia i zabezpieczenia.
− zabezpieczenie potrzeb Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych
Chodzi m.in. o: stworzenie mechanizmów (w tym regulacji prawnych), które będą zapewniać infrastrukturę zabezpieczającą przyjęcie Sojuszniczych Sił Wzmocnienia, wdrożenie elektronicznych baz danych o zasobach obronnych państwa czy utrzymanie punktów kontaktowych na potrzeby koordynacji zadań wsparcia.
− przygotowanie do militaryzacji i ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa

Celem jest m.in. osiągnięcie i utrzymanie gotowości do działań jednostek organizacyjnych przewidzianych do militaryzacji, prowadzących działalność gospodarczą oraz zapewnienie skutecznej ochrony ważnych obiektów.
− Szkolenie obronne administracji publicznej i przedsiębiorców
Prowadzenie szkoleń obronnych w formie praktycznej, kierowanych m.in. do przedsiębiorców. Doskonalenie kierowania wykonywaniem zadań obronnych w administracji rządowej/wojewódzkiej oraz kontynuowanie umiejętności kierowania obroną państwa.
− Doskonalenie obrony cywilnej
Wzmocnienie zdolności struktur obrony cywilnej nakierowane na ochronę społeczeństwa przed zagrożeniami wynikającymi z działań zbrojnych lub klęsk żywiołowych.

W „wytycznych” określono również sposoby finansowania działań związanych z przygotowaniami obronnymi.

PZ

dodaj komentarz

komentarze


Posłowie o modernizacji armii
 
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Jeniecka pamięć – zapomniany palimpsest wojny
Wstępna gotowość operacyjna elementów Wisły
Wiązką w przeciwnika
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Podchorążowie lepsi od oficerów
Ciało może o wiele więcej, niż myśli głowa
21 grudnia upamiętniamy żołnierzy poległych na zagranicznych misjach
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
Estonia: centrum innowacji podwójnego zastosowania
Świąteczne spotkanie w POLLOGHUB
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Zmiana warty w PKW Liban
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rosomaki i Piranie
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Świąteczne spotkanie pod znakiem „Feniksa”
Awanse dla medalistów
Kluczowa rola Polaków
Zrobić formę przed Kanadą
Polska i Kanada wkrótce podpiszą umowę o współpracy na lata 2025–2026
Nowe łóżka dla szpitala w Libanie
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Świadczenie motywacyjne także dla niezawodowców
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki
W hołdzie pamięci dla poległych na misjach
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Więcej powołań do DZSW
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
„Niedźwiadek” na czele AK
Olympus in Paris
Rekord w „Akcji Serce”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kluczowy partner
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Miliardowy kontrakt na broń strzelecką
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Wigilia ‘44 – smutek i nadzieja w czasach mroku
Opłatek z żołnierzami PKW Rumunia
Wyścig na pływalni i lodzie o miejsca na podium mistrzostw kraju
Kosmiczny zakup Agencji Uzbrojenia
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Ochrona artylerii rakietowej
Wybiła godzina zemsty
W drodze na szczyt
Wkrótce korzystne zmiany dla małżonków-żołnierzy
Fiasko misji tajnych służb
Czworonożny żandarm w Paryżu
Olimp w Paryżu
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Rehabilitacja poprzez sport
Łączy nas miłość do Wojska Polskiego
Polskie Pioruny bronią Estonii
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Chirurg za konsolą
Ryngrafy za „Feniksa”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO