moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czołg będzie gotowy na listopadową paradę

Kilkaset pancernych części – od śrub po ciężkie stalowe płyty – wypełnia spory hangar. To w nim trwa remont blisko stuletniego unikalnego czołgu Renault FT 17, sprowadzonego z Afganistanu. Militarny zabytek weźmie udział w tegorocznej paradzie z okazji Święta Niepodległości.


– Czołg jest w 100 procentach oryginalny, nie ma w nim żadnych przeróbek, brakuje za to kilkudziesięciu części – tłumaczy Mirosław Zientarzewski, kierownik warszawskiego Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej, oddziału Muzeum Wojska Polskiego, które zajmuje się remontem sprowadzonego z Afganistanu Renault FT 17.

Zabytkowy francuski czołg, który walczył w polskiej armii w czasie wojny 1920 roku, trzy tygodnie temu trafił do stołecznego muzeum z poznańskiego Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych. Minister obrony zdecydował, że pojazd wzbogaci warszawską ekspozycję. Najpierw jednak musi przejść gruntową renowacje.

– Rozkładamy czołg na części, każdy z elementów opisujemy i fotografujemy – opowiada Zientarzewski. Sprawdzane jest też, co będzie trzeba w pojeździe uzupełnić. Brakuje m.in. pancernych płyt osłaniających silnik – kompletu górnych i bocznej prawej, armaty Puteaux kal. 37 mm, „ogona”, czyli specjalnej konstrukcji montowanej z tyłu kadłuba pomagającej pokonywać okopy oraz kilku drobnych elementów np. uchwytu pokrywy.

Jednak największy problem będzie z odbudową układu napędowego. Pojazd nie ma silnika, a zachowane elementy, w tym skrzynia biegów, wymagają gruntownej naprawy. Muzealnikom zależy, aby brakujące elementy zastąpić oryginalnymi częściami z innych FT-17. Udało się to w przypadku płyty bocznej, którą muzeum miało w swoich zbiorach. – Części, których nie uda się nam dostać, będziemy odtwarzać zgodnie z dokumentacją, której wypożyczenie zadeklarowało Muzeum Broni Pancernej we francuskim Saumur – tłumaczy Zientarzewski.

Potem czołg czeka piaskowanie, malowanie, a na koniec montaż i ostateczne pokrycie farbą. Wóz dostanie taki sam kamuflaż, w jaki malowano te pojazdy we Francji, zanim dotarły do Polski w 1919 roku. Na razie trudno ocenić, ile będzie kosztował remont. – Najpierw musimy poznać wyceny wszystkich prac i kupić potrzebne części – wyjaśnia kierownik muzeum. Zdradza też, że placówka prowadzi rozmowy ze sponsorem, który jest zainteresowany sfinansowaniem remontu FT 17.

AD

autor zdjęć: Mirosław Zientarzewski

dodaj komentarz

komentarze

~pararescue
1363015260
hmm, wygląda jakby był nieco zardzewiały...
13-56-37-B9
~scoobydoopoznan
1362929880
bardzo ciekawy zardzewiały czołg.. . a co z gazetami typu:"Świat Młodych " ...
00-B3-ED-57

Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii
Zawiszacy przywitali Borsuki
Nie panikuj. Działaj. Bądź w gotowości
Dzień wart stu lat
Gdy ucichnie artyleria
Wszystkie Kormorany na wodzie
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Kalorie to nie wszystko
Nowe zdolności sił zbrojnych
Satelita MikroSAR nadaje
Wojsko ma swojego satelitę!
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Szwedzi w pętli
Mundurowi z benefitami
Święto sportowców w mundurach
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Holenderska misja na polskim niebie
Obywatele chcą być wGotowości
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Artylerzyści mają moc!
Medyczna odsłona szkoleń wGotowości
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Plan na WAM
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Niemieckie wsparcie z powietrza
Nowe Warmate dla wojska
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Smak służby
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Czas na polskie Borsuki
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Pancerniacy jadą na misję
Militarne Schengen
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Trzy „Duchy" na Bałtyk
Niebo pod osłoną
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Najdłuższa noc
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Combat 56 u terytorialsów
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Koreańskie stypendia i nowy sprzęt dla AWL-u
Orka na kursie
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Wojskowa łączność w Kosmosie
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO