moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ocalili most

Saperzy z Orzysza przez dwa dni usuwali zator lodowy zagrażający zniszczeniem mostu na Pisie we wsi Cieciory.


Zator lodowy to zjawisko polegające na wypełnieniu koryta rzeki krą i zmniejszeniem lub też zablokowaniem jego przekroju. Tym razem zator spowodował lokalne podtopienia oraz zagroził konstrukcji mostu znajdującego się na  drodze z Ciecior do Pupek w powiecie kolneńskim. Sytuacja stała się na tyle poważna, że na pomoc wezwano saperów z Orzysza.

W czwartek, 31 stycznia, do akcji ruszyło kilkunastu żołnierzy z dowodzonej przez kpt. Krzysztofa Domagałę kompanii saperów. Na miejscu obecny był również dowódca batalionu ppłk Robert Kamiński. We współdziałaniu ze Strażą Pożarną oraz Policją saperzy utworzyli 300- metrową strefę bezpieczeństwa, po czym przystąpili do przygotowania ładunków wybuchowych oraz niszczenia zatoru. Ponieważ lód opierał się na podporach mostu zdecydowali, że użyją niewielkich ładunków opuszczanych na lód. W miarę niszczenia zatoru praca stawała się coraz trudniejsza. Zwiększająca się odległość od mostu, porywisty, zimny wiatr wiejący nad rozlewiskiem oraz narastające zmęczenie dawało się wszystkim we znaki. Pierwszego dnia orzyscy saperzy zakończyli prace po 21.00. Do rozbicia zatoru użyli ponad 80 kg materiałów wybuchowych.

Piątek, 1 lutego, to kolejny dzień walki z lodem. Tym razem nie było potrzeby ponownego użycia materiałów wybuchowych. Rozkruszony  lód unosił się na wodzie nie stanowiąc już zbitej masy. Aby jednak zapobiec ponownemu spiętrzeniu i konsekwencji powstaniu kolejnego zatoru, saperzy przez wiele godzin „rozgarniali” jego fragmenty ze spuszczonej na wodę łodzi. Dopiero przed 16.00 stwierdzili, że sytuacja została w pełni opanowana. Most został ocalony i nic mu nie zagraża.

Dla żołnierzy, 15 Mazurskiego Batalionu Saperów 15 Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej nie jest to pierwsza tego typu akcja. Brali już udział w zwalczaniu zatorów lodowych w minionych latach. Swojej wiedzy i doświadczenia nie zatrzymują tylko dla siebie. W styczniu zeszłego roku organizowali szkolenie załóg statków powietrznych Lotnictwa Wojsk Lądowych oraz żołnierzy Wojsk Inżynieryjnych Wojsk Lądowych, Inspektoratu Wsparcia i Marynarki Wojennej w zakresie niszczenia zatorów lodowych materiałem wybuchowym wykładanym ze śmigłowców. Celem szkolenia było przygotowanie kadry Wojsk Inżynieryjnych oraz pilotów śmigłowców do udziału w akcjach przeciwlodowych.

15 Giżycka Brygada Zmechanizowana, a wraz z nią batalion saperów, wchodzi w skład 16 Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej.

Źródło: kpt. Dariusz Guzenda

PZ

autor zdjęć: kpt. Dariusz Guzenda

dodaj komentarz

komentarze


Święto wolnej Rzeczypospolitej
„Road Runner” w Libanie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Dostawa Homarów-K
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Wojskowy bus do szczęścia
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Standardy NATO w Siedlcach
Sukces Polaka w biegu z marines
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Ułani szturmowali okopy
Is It Already War?
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Lojalny skrzydłowy bez pilota
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nieznani sprawcy wysadzili tory
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Plan na WAM
Dywersja na kolei. Są dowody
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Dodatkowe zapory
Torpeda w celu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Polski „Wiking” dla Danii
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ogień z Leopardów na Łotwie
Mity i manipulacje
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Dzień wart stu lat
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Marynarze podjęli wyzwanie
Gdy ucichnie artyleria
Kosmiczna wystawa
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Awanse w dniu narodowego święta
Kapral Bartnik mistrzem świata
My, jedna armia
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
„Zamek” pozostał bezpieczny
Merops wdrażany natychmiast
Nowe zasady dla kobiet w armii
Studenci ewakuowali szpital
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Mundurowi z benefitami
Im ciemniej, tym lepiej
Polskie Homary za kołem podbiegunowym

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO