moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Ładna – co z tego, skoro niepraktyczna

Wyglądają nieźle, gorzej z wykonaniem – mówią piloci, którzy od kilkunastu tygodni testują nowe kurtki. Najbardziej przeszkadza im to, że są źle dopasowane, za ciężkie i nie przepuszczają powietrza. – Wszystkie opinie uwzględnimy – zapewniają wojskowi odpowiedzialni za zakupy.


Piloci dostali do sprawdzenia nowy model kurtek jesienią ubiegłego roku. W okryciach, wzorowanych na kultowym flyersie, żołnierze mieli nie tylko dobrze wyglądać, ale też czuć się bezpiecznie. Dlatego odzież została uszyta ze specjalnego wodoodpornego i trudnopalnego materiału. – Sprawdziliśmy to i rzeczywiście nie pali się i nie przepuszcza wody – przyznają piloci śmigłowców z Marynarki Wojennej, którzy testują polskiego flyersa.

Lotnikom, którzy porównali polską wersję z amerykańskim oryginałem, nie wszystko się jednak podoba. – Nasz wzór jest znacznie gorzej wykonany. Materiał od środka podszyty jest gumą, co oznacza, że nie przepuszcza powietrza. – Plusem jest to, że jest w niej ciepło – przyznaje jeden z pilotów z Powidza. – Zdecydowanie brakuje mi w niej odpowietrzników pod pachami. Chciałbym, żeby podpinkę można było zdejmować, bo wtedy kurtka byłaby bardziej uniwersalna – wymienia braki nowego wzoru pilot Marynarki Wojennej.

Lotnicy narzekają też na źle dopasowane rozmiary. – Do testów dostałem rozmiar XXL, bo taki zawsze noszę, ale kurtka jest dla mnie za ciasna – przekonuje żołnierz z Powidza. Podobne uwagi mają piloci C-295M z Krakowa: – W tej kurtce jest mi niewygodnie. Teoretycznie rozmiar jest dobrze dopasowany, ale mam mocno ograniczoną swobodę ruchów.

Pilotom nie spodobało się również to, że polska wersja kurtki nie jest tak lekka, jak ta amerykańska. – Gdybym miał wybrać między oryginalnym flyersem, a naszym wzorem, zdecydowanie wybrałbym ten zagraniczny – zapewnia jeden z żołnierzy.

Nieco lepiej kurtkę oceniają lotnicy z Marynarki Wojennej. Według nich odzież wymaga jeszcze dopracowania, ale już teraz dają jej słabą czwórkę. Żołnierzom przypadł do gustu sam projekt – układ kieszeni i kolor, który idealnie pasuje do lotniczego kombinezonu.

Ppłk Witold Fedejko z Oddziału Mundurowego Szefostwa Służby Mundurowej Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych mówi, że testy będą trwały do końca lutego. Później rozpocznie się drugi etap prac. – Wtedy weźmiemy pod uwagę wszystkie opinie na temat kurtek. Zarówno co do ich właściwości technicznych, jak i tego, czy są wygodne – wyjaśnia ppłk Fedejko. Inspektorat chce zakończyć prace nad kurtką w połowie maja 2014 roku.

Prototypowe kurtki zaprojektował i wykonał Wojskowy Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Służby Mundurowej z Łodzi. Najwięcej, bo aż 22 sztuki, dostali do testowania piloci Sił Powietrznych. Do Wojsk Lądowych trafiło 15 kurtek, a do Marynarki Wojennej – 5.

Obecnie mundur lotników składa się z kurtki skórzanej, kombinezonu, butów letnich i zimowych oraz ocieplacza pod kombinezon. – Kurtka jest nam bezwzględnie potrzebna. Teraz używamy albo kurtek amerykańskich, albo polskich skórzanych, które są bardzo niewygodne – przyznaje jeden z żołnierzy.

Tylko piloci F-16 są wyposażeni w umundurowanie specjalistyczne, dostarczane przez Amerykanów.



O planach zakupu nowych kurtek dla pilotów pisaliśmy na portalu polska-zbrojna.pl

  Polscy piloci prawie jak Tom Cruise

Wojskowi lotnicy dostaną nowe kurtki. Będą one wzorowane na kultowych flyersach, które noszą amerykańscy piloci. Uszyto je z wodoodpornej i wytrzymałej na ogień tkaniny.
MKS

autor zdjęć: Leszek Zieleniewski

dodaj komentarz

komentarze

~Artur Goławski
1358966340
Ktoś na pewno testuje w BLMW. Trafiło do Waszych lotników kilka sztuk.
80-46-6D-4D

Klucz do bezpieczeństwa
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Nasz Hercules
„Road Runner” w Libanie
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Z najlepszymi na planszy
Wojskowi szachiści z medalem NATO
StormRider na fali
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Pilica+ coraz bliżej
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Orlik na Alfę
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Najmłodszy w rodzinie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Grot A3 w drodze do linii
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Huta Stalowa Wola na MSPO
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Towarzysze czołgów
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Brytyjczycy żegnają Malbork
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
„Był twarzą sił powietrznych”
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Wielkie zbrojenia za Odrą
Piorun 2 coraz bliżej
Hekatomba na Woli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Trenują przed „Zapadem ‘25”
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Radary, które widzą wszystko
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Nietypowa premiera targowa
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Salwa z wysokości
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Beret „na rekinka” lub koguta
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Tuga – postrach dronów
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Pancerna pięść
Spotkanie Trump-Nawrocki
Świetne występy polskich żołnierzy
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Dwie agresje, dwie okupacje
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Nocne ataki na Ukrainę
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Zwycięska batalia o stolicę
Kikimora o wielu twarzach
Detect & Classify: satelity z AI
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Drony w ofensywie
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Startuje „Żelazny obrońca”
Wyczekiwane przyspieszenie
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Na otwartym morzu mierzą daleko!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO