moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Absolwenci z doświadczeniem

Obowiązujące w Polsce prawo dopuszcza dwunastoletni okres służby zawodowej dla szeregowych zawodowych. W stutysięcznych Siłach Zbrojnych RP jest ich ok. 40 tysięcy. Zgodnie z tzw. ustawą pragmatyczną, aby zostać szeregowym wystarczy mieć skończone gimnazjum. Szkoła średnia, tym bardziej matura, nie jest wymagana. Trochę to dziwi, w sytuacji wprowadzania do wyposażenia wojska sprzętu godnego XXI wieku, nie przypominającego w niczym konstrukcji wykonanych tzw. kowalską robotą. Pokrewne służby „mundurowe” np. Policja czy Straż Graniczna wymagają od kandydatów do służby pełnego wykształcenia średniego (ze świadectwem maturalnym). Przeprowadzona kilka lat temu reforma edukacji zakładała, że ok. 80 proc. absolwentów gimnazjów będzie kontynuowało naukę w szkołach średnich (liceach i technikach) i 80 proc. z nich zda egzamin dojrzałości.

W tej sytuacji pozostaje tajemnicą, dlaczego ustawodawca skierował ofertę służby wojskowej do tych 20 proc. młodych ludzi, którzy uznali dalszą swoją edukację za zbędną. Jednak, na szczęście, życie rządzi się swoimi prawami, nawet wbrew intencjom autorów ustawy. Szeregowi i starsi szeregowi WP w olbrzymiej części legitymują się kompletnym wykształceniem średnim (z maturą). Część z nich kontynuuje naukę na różnego rodzaju kierunkach zaocznych studiów licencjackich i magisterskich, co może stanowić problem dla ich przełożonych. Doświadczenie uczy, że „trudniej” dowodzi się wykształconymi podwładnymi.

W latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku w Wojsku Polskim starano się racjonalnie gospodarować ludźmi z tzw. cenzusem naukowym (dawała go wtedy matura). Rocznie maturę uzyskiwało ok. 36 tys. absolwentów szkół średnich (na 36 milionowy naród – czyli jeden maturzysta na tysiąc obywateli RP). Prawie wszystkich maturzystów „przepuszczano” przez roczne Szkoły Podchorążych Rezerwy poszczególnych broni i służb jako przyszłych oficerów rezerwy.

Około tysiąca maturzystów rocznie wstępowało do zawodowych Szkół Podchorążych. Maturzystę, który nie został zakwalifikowany ze względów zdrowotnych do SPR, kierowano do pułku jako „strzelca z cenzusem” czy „ułana z cenzusem”. Tak się musiał przedstawiać i tak się do niego zwracano. Naramienniki miał obszyte biało-czerwonym sznurkiem (aby go można było odróżnić „na pierwszy rzut oka” od typowych szeregowych bez cenzusu). Zwracając się do niego, należało używać formy „pan”, a nie formy „wy”, jak do pozostałych szeregowych. Zgodnie z obowiązującym wówczas Kodeksem Boziewicza, mężczyźnie z maturą przysługiwały pełne prawa honorowe ze wszystkimi konsekwencjami (chociaż pojedynki były oficjalnie zakazane).

Notabene, obecnej matury w żadnym przypadku nie można porównywać z tą, która obowiązywała jeszcze dwadzieścia lat temu, nie mówiąc już o przedwojennej. Ale można starać się zagospodarować w Siłach Zbrojnych szeregowych i podoficerów, którzy inwestują w siebie, kończą studia wyższe, zdobywają certyfikaty językowe. Obecnie podoficer z wyższym wykształceniem ma szansę zostać podporucznikiem po ukończeniu kursu oficerskiego. Podobnie, cywil z wykształceniem wyższym może dostać się na Studium Oficerskie i po 12 miesiącach znaleźć się w korpusie oficerskim. Niestety, aktualne uwarunkowania prawne powodują, iż szeregowi z ukończonymi studiami, certyfikatem z języka angielskiego (i często z doświadczeniem bojowym zdobytym w PKW) to jedyna w Polsce „kategoria” absolwentów uczelni wyższych, która nie ma możliwości ubiegać się o pierwszy stopień oficerski.

Jest to tym bardziej dziwne, iż w Wojsku Polskim w początkowym okresie istnienia II RP budowano korpus oficerski, przyjmując do ówczesnych Szkół Oficerskich szeregowców z cenzusem i z doświadczeniem bojowym. Byli to zarówno szeregowi legioniści z maturą czy ukończonymi studiami (weterani I wojny światowej), jak i młodzi ochotnicy z wojny 1920 roku, którzy po demobilizacji wrócili do szkół, kończyli naukę i uzyskali maturę. Swoją drogą, komisje egzaminacyjne miały „moralne opory” przed oblewaniem na maturze (czyli egzaminie dojrzałości) abiturientów, na których mundurkach szkolnych pobłyskiwały wstążki i insygnia Krzyża Walecznych (co podaję za „Księgą Pamiątkową” mojego liceum w Olkuszu). Tym sposobem ówczesne wojsko zasilili podporucznicy z doświadczeniem bojowym.

Dziś (w XXI wieku) każda szanująca się firma, starająca się przetrwać na rynku, żąda od aplikującego o posadę absolwenta uczelni, wykazania się doświadczeniem zawodowym. Pytanie, czy Siły Zbrojne stać na to, by nie stosować podobnej zasady.

ppłk Andrzej Łydka
Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych

dodaj komentarz

komentarze

~Krzysiek
1355843820
Wreszcie ktoś zdecydował się poruszyć ten temat . Sam jestem ofiarą takich przepisów . Zdecydowałem się po maturze zostać szeregowym , głownie przez to że pochodzę z małej miejscowości a moich rodziców nie było stać na utrzymanie mnie w mieście z uczelniami wyższymi . Zdobyłem dobrze płatną pracę (służbę) w korpusie szeregowych i natychmiast zacząłem studia na Uniwersytecie Łódzkim na kierunku "Bezpieczeństwo wewnętrzne" . Posiadam tytuł mgr , od 7 lat mam bardzo dobra opinię , 5 ze strzelań , 5 ze sprawności fizycznej gdzie srednio 5 na 60 osób w kompanii ma takie wyniki . Mimo to nikt nie daję mi nadzieji "chociażby' na Szkołę Podoficerską . Dodam , że pogodzić służbę z uniwersytetem jest naprawdę ciężko , przez te 5 lat nie mogłem nawet pomyśleć o chwili dla siebie czy wyjściem ze znajomymi gdzies w weekend . Chciałbym także wspomnieć o moim chorążym "gaciowym" który od 16 lat jest na jednym stopniu a wiedząc ze w weekend mam zajęcia potrafił w grafiku wpisać mi słuzby najczesciej były to soboty . Na popołudniowym apelu kapitan udzielał mu głosu a on odpowiadał - proszę zapoznac się ze słuzbami . Wychodząc z koszar powiedział mi - i co karierowicz jest teraz kurwa problem co ?(on za to wielki karierowicz :P ) Przemilczałem to , sytuacje powtarzały się , na szczęście znalazłem przepis mówiący o ograniczeniu służb w czasie pobierania nauki . Problem się skończył ale to w jaki sposób się zachowywał ciezko zapomnieć . Od dziecka chciałem zostać żołnierzem , wstąpiłem do armii i tym samym spełniło się moje marzenie , nie ważne na jakim stopniu ... Ważne żeby armia pozwoliła mi zostac w szeregach , zapewniła stały dochód a tym samym pozwoliła na założenie rodziny . Wtedy skończyłyby się nie przespane noce i rozmyślanie nad zmaną pracy a nawet wyjazdem za granice . Przepisy pragmatyczne dotyczące szeregowych ośmieszaja nas na tle innych służb . Dlaczego politycy i generałowie twierdzą , że to motywuję szeregowych , na takich zasadach motywować może jedynie kredyt i utrzymanie rodziny ! Ten przepis to DYSKRYMINACJA!!!
88-DD-09-8F

NATO on Northern Track
 
Serwis K9 w Polsce
Bohater odtrącony
Polska wiktoria na Monte Cassino
Pływacy i maratończycy na medal
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Zmiany w dodatkach stażowych
Mobilne dowodzenie
W obronie wschodniej flanki NATO
Czego można się nauczyć od żołnierzy?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Camp Miron. Amerykańscy specjalsi w Polsce
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Flota Bayraktarów w komplecie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Wakacje z wojskiem”, czyli plan na lato
Po przeprawie ruszyli do walki
Gry wojenne w szkoleniu
Krwawa noc pośród puszczy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Układ nerwowy Mieczników
Broń Hitlera w rękach AK
MON przedstawiło w Senacie plany rozwoju sił zbrojnych
Jak zwiększyć bezpieczeństwo cywilów?
Zanieśmy lepszą Polskę następnym pokoleniom
Wojna w świętym mieście, epilog
„Pierwsza Drużyna” na start
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na straży nieba
Śladami ojca
They Will Check The Training Results in Combat
Pytania o europejską tarczę
Pierwsi na oceanie
Polki pobiegły po srebro!
Orzeł dla bohaterów
Premier odwiedził WZZ Podlasie
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
I zdobyliśmy!
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
„Ta ziemia do Polski należy…”
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej hełmów dla żołnierzy
Święto Oddziału Specjalnego ŻW
Memoriał gen. Andersa coraz bliżej
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Armia Andersa w operacji „Honker”
Ameryka daje wsparcie
Abramsy w pętli
Pamiętamy o bohaterach z Piedimonte
Sojusznicy ćwiczą w Drawsku
Wioślarze i triatlonistka na podium

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO