moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kontrowersyjna promocja Świdnika

Bez zgody Ministerstwa Obrony Narodowej PZL-Świdnik w reklamach swojego wielozadaniowego śmigłowca wykorzystał wojskowe mundury. Armia chce, by firma wycofała te reklamy. – Według mnie zawierają one ukrytą, błędną informację, jakoby wojsko korzystało z tych śmigłowców – mówi płk Andrzej Wiatrowski, rzecznik Sztabu Generalnego.


Od kilku tygodni w prasie pojawiają się reklamy nowego wielozadaniowego śmigłowca AW-149. Producentem sprzętu jest firma PZL-Świdnik SA Agusta Westland. Wersji reklam jest kilka. Jedna z nich przedstawia żołnierza w mundurze z pustynnym kamuflażem, czyli takim, w którym żołnierze jeżdżą na misję. Żołnierz z plakatu ma na głowie bordowy beret, który jest znakiem rozpoznawczym spadochroniarzy. Jednak w Polsce nie każdy może nosić mundur.

Warunki określają dwa rozporządzenia ministra obrony narodowej. Jedno z 2004 r., które opisuje wzory mundurów i zasady ich noszenia przez żołnierzy zawodowych i kandydatów. Reguluje też kwestie oznak wojskowych. Drugie z 2005 r. mówi o zakazach używania munduru i jego części. Cywile w szczególnych przypadkach mogą uzyskać zgodę na jego noszenie. Taką decyzję wydaje tylko kierownictwo resortu obrony. Młodzież, instruktorzy i specjaliści ze stowarzyszeń lub organizacji społecznych zazwyczaj zawierają z MON porozumienia w tej sprawie.

Jednak do Departamentu Wychowania i Promocji Obronności MON w ostatnim czasie nie wpłynęła żadna prośba od PZL-Świdnik o wydanie zgody na użycie mundurów. Czy złamali prawo?

– Wystąpienie w stroju podobnym do munduru nie jest zabronione, natomiast nie można wykorzystywać prawdziwych oznaczeń: godła, znaków rozpoznawczych, oznak jednostek i innych – mówi ppłk Jacek Sońta, rzecznik ministra obrony.

A takie „spadochroniarze” z reklamy Świdnika mają. Reklama śmigłowca oburzyła wojskowych jeszcze z innego powodu. Na zdjęciu widać, jak żołnierz tuż po powrocie z misji przytula rodzinę, a za jego plecami stoi nowy śmigłowiec. Wszystko opatrzone jest podpisem „Współczesne wyzwania wymagają najlepszych rozwiązań, by nasi żołnierze bezpiecznie wrócili do domu”. Według wojskowych taki komentarz sugeruje, że tylko śmigłowce są w stanie zagwarantować im bezpieczny powrót do domu.

– To manipulacja. Śmigłowców AW-149 nie ma w wyposażeniu sił zbrojnych, a żołnierze wracają z misji amerykańskimi samolotami – mówi płk Andrzej Wiatrowski, rzecznik Sztabu Generalnego WP. Oficer dodaje, że od momentu, kiedy zobaczył reklamę w jednej z ogólnopolskich gazet, był zaniepokojony, że wizerunek żołnierza pojawia się w niej bezprawnie. – Według mnie zawiera ona ukrytą, błędną informację, jakoby wojsko korzystało z tych śmigłowców. To przekaz podprogowy – stanowczo podkreśla płk Wiatrowski.

Sprawa jest o tyle kontrowersyjna, że MON rozpisał przetarg na zakup śmigłowców, a PZL-Świdnik, obok dwóch innych firm, bierze w nim udział.

Rzecznik prasowy SGWP swoimi podejrzeniami podzielił się z ministerstwem obrony i Żandarmerią Wojskową. Od zarządu PZL-Świdnik dowiedział się m.in., że firma zweryfikuje kampanię promocyjną nowego śmigłowca i nie ma zamiaru nadużywać wizerunku żołnierza. Sztab Generalny zapewnia, że sytuację będzie monitorował. – Tym tematem będziemy się zajmować dopóki firma nie zrezygnuje z tych reklam – zapowiada płk Wiatrowski.

Zwróciliśmy się do PZL-Świdnik z prośbą o wypowiedź w tej sprawie. Magdalena Sposób z biura zarządu w rozmowie telefonicznej poinformowała, że firma w tej chwili nie będzie komentować sytuacji.

Artykuł 61. Kodeksu wykroczeń mówi, że osoba, która publicznie używa lub nosi odznaczenie, odznakę, strój lub mundur, do których nie ma prawa, podlega karze grzywny do 1000 zł albo karze nagany. W MON na razie nikt nie mówi o wstąpieniu na drogę sądową przeciwko Świdnikowi. – W przypadku nagminnego naruszania prawa MON może wstąpić na drogę sądową. Jednak bierzemy pod uwagę rozwiązanie sprawy polubownie – mówi ppłk Jacek Sońta.

W ubiegłym roku w reklamie samochodu Hyundai wystąpił ubrany w mundur aktor Tomasz Karolak. Agencja reklamowa za bezprawne wykorzystanie munduru przeprosiła MON i Komendę Główną Żandarmerii Wojskowej. Jednak nie wszyscy producenci omijają prawo. W 2004 r. w jednym z periodyków ukazała się reklama firmy Harris, producenta radiostacji wojskowych, w której pojawił się wizerunek polskiego żołnierza. Na taką promocję firma uzyskała zgodę MON. Niedawno wojskowy samolot F-16 pojawił się w reklamie wody mineralnej. Nie wystąpili w niej jednak żołnierze, a aktorzy byli w mundurach, które nie są obowiązującym strojem lotników Sił Powietrznych.

MKS

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1351591620
Wielkie mecyje,LOT też reklamuje że ma Dreamlinera a go nie ma,może Świdnik sprzeda taniej albo wyremontuje jakiegoś Sokoła w zamian,zobaczymy jakie odszkodowanie dostanie LOT od Boeinga za niedotrzymanie terminu
67-72-F9-69

Na straży wschodniej flanki NATO
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Odstraszanie i obrona
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Ramię w ramię z aliantami
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Charge of Dragon
Optyka dla żołnierzy
Zmiany w dodatkach stażowych
Prawda o zbrodni katyńskiej
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Barwy walki
Święto wojskowego sportu
Kurs z dzwonem
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Zbrodnia made in ZSRS
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
NATO na północnym szlaku
Szarża „Dragona”
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
25 lat w NATO – serwis specjalny
V Korpus z nowym dowódcą
Przygotowania czas zacząć
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Rakiety dla Jastrzębi
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Głos z katyńskich mogił
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Sprawa katyńska à la española
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Kolejne FlyEle dla wojska
Jeśli nie Jastrząb, to…
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Szpej na miarę potrzeb
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Strażacy ruszają do akcji
Mundury w linii... produkcyjnej
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Ocalały z transportu do Katynia
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Wojna w świętym mieście, część druga
Wojna w świętym mieście, epilog
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO