moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bosman z ORP „Błyskawica”

Chorąży Andrzej Wronka ORP „Błyskawicę” zna na pamięć. Od dziobu po rufę i od stępki po szczyt masztu. Żona zarzuca mu nawet, że okręt jest w jego życiu ważniejszy od niej. Za promowanie Marynarki Wojennej i jej historii podoficer został wyróżniony wpisem do „Księgi Honorowej Wojska Polskiego”.


Na wodę ciągnęło go od dziecka. Choć dziś nie wypływa z portu, mł. chor. mar. Andrzej Wronka zapewnia, że udało mu się zrealizować marzenia. Jest bosmanem na polskim niszczycielu, najstarszym tego typu okręcie na świecie.

Podstawy rzemiosła poznawał w Szkole Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu. – Podczas praktyk na statkach przeszedłem prawdziwą szkołę charakteru – wspomina podoficer. Tam też na dobre zaraził się miłością do morza. Szkołę Podoficerską Marynarki Wojennej w Ustce ukończył jako prymus. Dzięki temu mógł wybrać miejsce służby.

– Chciałem wrócić do 12 Wolińskiego Dywizjonu Trałowców w Świnoujściu na okręt ORP „Resko”, na którym miałem praktyki – mówi. Jednak los skierował go na okręt-muzeum ORP „Błyskawica”. – Byłem zawiedziony. Okręt piękny, ale zamiast pływać cumuje na stałe przy nabrzeżu w Gdyni – opowiada. Przełożeni poradzili mu, żeby przez rok został na „Błyskawicy”, a potem poprosił o przeniesienie na okręt bojowy. Jednak po 12 miesiącach chorąży już nie chciał się przenosić. Właśnie mija 22 rok jego służby na „Błyskawicy”. Dłuższy o kilka miesięcy staż na tym okręcie ma tylko jego dowódca kmdr por. Jerzy Łubkowski.


Wronka przeszedł na „Błyskawicy” wszystkie stanowiska podoficerskie. Zaczynał w dziale elektromechanicznym jako dowódca drużyny motorzystów, potem był szefem tego działu, a stanowisko bosmana okrętowego jest ukoronowaniem kariery. To on odpowiada m.in. za utrzymanie wysłużonego okrętu w dobrej kondycji, nadzorowanie przestrzegania regulaminów, sprzęt ratunkowy, a także szkolenie z ratownictwa.

Na ORP „Błyskawica” służba jest specyficzna. –  To okręt-muzeum udostępniony do zwiedzania, ale jednocześnie normalna jednostka wojskowa, gdzie obowiązuje taki sam porządek dnia jak na każdym innym okręcie stojącym w porcie –  wyjaśnia chorąży. Na wielu innych podobnych jednostkach na świecie, choćby na HMS Victory, XVIII-wiecznym żaglowcu brytyjskiej marynarki wojennej, są tylko manekiny i atrapy. – U nas toczy się normalne życie okrętowe, działa kuchnia, marynarze szkolą się, można obejrzeć elementy ceremoniału morskiego – zaznacza Wronka. – Aby ubarwić ten ceremoniał, chorąży z własnej inicjatywy nauczył się sygnałów granych na trąbce i pełni na okręcie rolę nieetatowego trębacza – opowiada kmdr por. Łubkowski.

Do obowiązków podoficera należy też dbanie o porządek na „Błyskawicy” i wygląd załogi. – Jest pod tym względem pedantem, jego mundur zawsze wygląda nieskazitelnie – mówi dowódca okrętu. I dodaje: – W czasie szkolenia podoficerów w Niemczech chorąży został arbitrem elegantiarum, czyli osobą będącą autorytetem w kwestii dobrego smaku.

Podoficer oprowadza też wycieczki po pokładzie, opowiada w szkołach o morskich tradycjach i zasiada jako juror w konkursach wiedzy o marynarce.

Czasami służba na „Błyskawicy” wymaga nieprzewidzianych działań. Członkowie załogi często jako pierwsi ruszają na ratunek tonącym w pobliżu okrętu. – Spacerujący po molo wpadają do wody przez nieuwagę, czasem poślizgną się np. po alkoholu, a bywa, że niektórzy próbują popełnić samobójstwo – wylicza chor. Wronka. Sam brał udział w kilku akcjach ratowniczych, a trzech tonących osobiście wyciągał z wody. Szczególnie wspomina rok 1999, gdy z kilkoma żołnierzami schwytali złodziei próbujących okraść budki gastronomiczne na molo. Okazało się, że był wśród nich przestępca poszukiwany listem gończym. Chorąży otrzymał za to od prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego Medal za Ofiarność i Odwagę.

Dziś chor. Wronka należy do najwierniejszych wielbicieli zabytkowego okrętu. – Moja żona ma pretensje, że u mnie pierwsza jest „Błyskawica”, a dopiero potem ona. Kurtuazyjnie zaprzeczam, ale coś w tym jest – żartuje żołnierz. W pierwszych latach służby na „Błyskawicy” razem z kolegą po pracy przebierali się w robocze ubranie i zwiedzali niedostępne zakamarki okrętu. – Poznaliśmy go od dziobu po rufę i od stępki po szczyt masztu. Dziś nikt z członków załogi nie może mnie „zagiąć” pytaniem o budowę okrętu – zapewnia.

Pasjonuje się też historią „Błyskawicy”. Ostatnio zdobył archiwalne materiały, zdjęcia i filmy z lat 1942–1944, kiedy okręt walczył u brzegów Afryki Północnej. Dzięki temu w tym roku razem z załogą wymalowali okręt w oryginalny kamuflaż z tamtego okresu. – Granice kolorów poprowadziliśmy dokładnie tak samo, jak były pomalowane 70 lat temu, co do nitu – podkreśla Andrzej Wronka.

Zbiera i czyta książki marynistyczne, znajduje też czas na sport. Założył nawet drużynę piłkarską złożoną z członków załogi. Był w niej najpierw bramkarzem, teraz jest trenerem. – W lokalnych rozgrywkach zajmujemy drugie miejsce, przegrywając jedynie z drużyną byłych piłkarzy klubu piłkarskiego Arka Gdynia – podkreśla z dumą.

Na morze ciągnie go nadal. – Co jakiś czas uda mi się wypłynąć na innym okręcie w rejs, mam też uprawnienia motorowodne i jachtowe, więc trochę żegluję – mówi chor. Wronka. Ale jego marzeniem jest jak najdłużej służyć na „Błyskawicy”. – Chciałbym, aby okręt w dobrej kondycji przetrwał wiele lat. To symbol naszej floty i jedyny łącznik z przedwojenną Marynarką Wojenną – podkreśla.

AD

autor zdjęć: Arch. chor. Andrzeja Wronki

dodaj komentarz

komentarze

~smętek morski
1582575720
Służyłem na Błyskawicy w roku 1965 jak praktykant PSZ w Ustce w specjalności hydroakustyk-mimo trudności i dostania w [KOŚĆ} zawsze będę mile wspominał ten czas.Służba dla ojczyzny to zaszczyt i obowiązek każdego patrioty i polaka.z marynarskim pozdrowienie A HOJ
E5-3E-BF-F3
~lolo
1426776600
Marynarką Wojenną i ORP Błyskawica.wspominam i opowiadam -dzieciom,a teraz wnuczkom.jedno,boli dlaczego nie obchodzi się rocznic wypadku.dla mnie osobiście to była katastrofa dla załogi i okrętu.służyłem w latach.1966-69.tak więc pływałem,i stałem w porcie czekając na decyzje o pływalności.czekam na odzew starej rezerwy,
E2-52-93-8C
~bosman
1354297200
Jak szybko nie dostaniemy nowych okrętów to pozostanie nam honor, tradycja i oczywiście ORP Błyskawica. Im okręt jest starszy, tym więcej troski i ciężkiej pracy załogi wymaga. Dodatkowo trzeba się na tym znać, a to przychodzi z wiekiem. Nie jestem złym prorokiem, ale jak tak dalej pójdzie to wszystkie okręty będą robić to co Błyskawica! Na szczęście będzie się od kogo uczyć...bo jak się uczyć to od najlepszych. Pozdrawiam
C9-2A-77-44
~gdynianin
1354227480
Marynarka Wojenna była i jest miejscem służby wielu ciekawych ludzi. Pana chorążego z Błyskawicy ktoś zauważył i bardzo dobrze! Mam jednak prośbę do zwierzchników i tych, którzy o tym decydują proszę pokazywać nam i innych, bo na pewno ich macie. To nas, mieszkających w Gdyni przy marynarce wojennej bardzo ciekawi. No chyba, że to tajemnica? Jakoś niedawno, chyba na wiosnę marynarze z okrętu Błyskawica uratowali tonącego człowieka. Wachta na okręcie wzorowo się zachowała, a i koło ratunkowe się przydało. Brawo! Lokalne media dużo o tym pisały, bo trzeba. Znam ludzi związanych z marynarką wojenną i wiem, że to osoby o dużej kulturze osobistej i z manierami. Może dlatego "Pan Były marynarz" z prawdziwego okrętu nie jest już w marynarce tylko poza nią? Marynarka Wojenna jak i sama Błyskawica wrosły już w gdyński port i nie mogę sobie wyobrazić tego miasta bez floty wojennej. Pozdrawiam naszą Marynarkę Wojenną i życzę jej jak najszybszego pozyskania nowych okrętów.
C9-2A-77-44
~stoczniowiec
1354199400
Błyskawica to wspaniały okręt! Dowiedziałem się na niej więcej o współczesnej marynarce wojennej niż myślałem, o historii już nie wspomnę. Załoga robi tam dobrą robotę. Mają świetnego dowódcę, mechanika i w ogóle są jacyś zgrani, czy coś w tym rodzaju. Dobrze się z nimi współpracowało. Ich marynarze są bardzo zaangażowani w pracę na okręcie i dużo wiedzą. Mają też dobrego kucharza!, może to jego zasługa? W stoczni mają opinię solidnych bo nie patrzą na zegarek. Na innych łódkach nieraz nie ma z kim pogadać o remoncie!, ale to osobny temat. Miło jest zobaczyć jednego z tej paczki z wyróżnieniem. Panie chorąży gratuluję...
C9-2A-77-44
~mbmb
1351585920
jak już to młodszy chorąży, a widać po wieku to pewnie były bosman a chorążowie po szkołach grzeją ławę,co ten Pan J, narobił,
D8-74-D7-B1

Kajakarze, pięściarze i lekkoatletka CWZS-u na podium
 
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Szlachetny gest generała
Amunicja dla czołgów
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Wyzwanie, które integruje
Pomoc na pewno przyjdzie na czas
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Misja PKW „Olimp” doceniona
Drony na ratunek
Szef MON-u oddał hołd gen. Marianowi Kukielowi
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Stress test dla systemu ratownictwa
Nasi czołgiści najlepsi
Pancerna nauka jazdy
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Tu zaczniesz drogę do cyberwojsk
Wojska inżynieryjne wzmacniają granicę
AW149 to przygoda życia
Kilometry pamięci
Tajemne uderzenie
Dziękujemy wam, weterani!
Podejrzane manewry na Bałtyku
Żołnierz influencer?
Kolejne K9 dla zawiszaków
Silna Polska w Europie to Polska związana sojuszem z USA
Polska delegacja wyruszyła do Waszyngtonu
Wyjście z cienia
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Bałtycka tarcza
Od chaosu do wiktorii
Pamiętają o powstańcach
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Drony Wizjer rozpoznają cel
Nowe możliwości spółki Mesko
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
50 kabli na 50-lecie Jednostki Wojskowej Formoza
Szybujące bomby dla sił powietrznych
Trudny los zwycięzców
Ustawa bliżej żołnierzy
Jak kąsają polskie kły
Polscy spadochroniarze w Finlandii
Wyzwanie, które integruje
Zachód daje Ukrainie zielone światło
Polska dołącza do satelitarnej elity
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Kosiniak-Kamysz: Polska najbliższym partnerem Stanów Zjednoczonych w Europie
Powstanie raport o bezpieczeństwie dostaw do zbrojeniówki
Fire from Coast
Alians HSW ze światowym gigantem
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Nowa mapa garnizonów
Kolejna rozmowa Trumpa i Putina. Czy coś z niej wyniknie?
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Biało-czerwona na Monte Cassino
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Szkice strzelca spod Monte Cassino
Atom utracony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO