moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nikt nie chce kupić rządowych Jaków-40

Trzeci przetarg na samoloty, którymi latali najważniejsi polscy politycy, zakończył się fiaskiem. Teraz Agencja Mienia Wojskowego, która organizowała przetargi, będzie namawiać do kupna rządowych maszyn konkretne firmy w tzw. trybie sprzedaży po przetargowej.

Choć Agencja kolejny raz obniżyła ceny wywoławcze za Jaki-40, kolejny – trzeci już przetarg został nierozstrzygnięty. Nikt nie chciał dać za VIP-owskie samoloty 999 tys. zł. Nie było też chętnych na pakiety części zamiennych do samolotów Jak-40 i Tu-154M.

- Zakup tych samolotów do przewożenia pasażerów nie opłaca się z ekonomicznego punktu widzenia. Trzeba by wziąć pod uwagę nie tylko cenę, ale też koszt przeglądu maszyn i ewentualnego ich remontu – mówi ekspert lotniczy Norbert Bączyk, redaktor naczelny magazynu „Poligon” i dziennikarz „Nowej Techniki Wojskowej” – Te samoloty należy traktować jako eksponaty muzealne i taką też mają wartość.

Agencja Mienia Wojskowego jednak nie rezygnuje ze sprzedaży. - Teraz do firm, które wyrażały zainteresowanie samolotami lub częściami, ale nie przystąpiły do przetargu, będziemy wysyłać zaproszenie do składania ofert w ramach sprzedaży po przetargowej – informuje Małgorzata Golińska, rzeczniczka prasowa AMW.

Jednak firmy nie mogą zaproponować ceny niższej niż połowa ostatniej kwoty wywoławczej, czyli 499,5 tys. złotych. Na oferty Agencja będzie czekać do końca listopada.

Rzeczniczka Agencji uważa, że jest szansa na sprzedaż maszyn w takiej procedurze. - Często zdarza się, że klienci, którzy nie przystępują do przetargu, składają oferty w sprzedaży po przetargowej – tłumaczy Małgorzata Golińska.

Jeśli jednak do końca listopada nikt nie przedstawi oferty satysfakcjonującej AMW, nie wyklucza ona ogłoszenia czwartego przetargu.

Dwa sprzedawane Jak-40 to luksusowe wersje tych samolotów. Maszyny - przystosowane do przewozu 15 pasażerów – należały do 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Pułk został rozwiązany po tym, jak komisja badająca przyczyny katastrofy smoleńskiej opublikowała raport krytykujący go. Do tego pułku należy też samolot Tu-154M. Taki sam rozbił się w Smoleńsku.

Jaki-40 wystawione na sprzedaż mają ponad 30 lat. W tym czasie jeden z nich wylatał ponad 8500 godzin, drugi prawie 9000. Każdy z samolotów przeszedł też pięć remontów, ostatni cztery lata temu na Białorusi. Natomiast TU-154M, pozostaje do dyspozycji prokuratury do czasu zakończenia śledztwa w sprawie katastrofy w Smoleńsku.

Jeśli agencji uda się sprzedać samoloty lub części zamienne, 93 proc. przychodu ze sprzedaży trafi do Funduszu Modernizacji Sił Zbrojnych. Pozostałe pieniądze zasilą konto AMW.      AD

AD

autor zdjęć: Krzysztof Wojciewski

dodaj komentarz

komentarze

~Andrej
1350935100
... trzeba obnizyc cene az sie kupiec znajdzie .....
B1-18-1E-CC

Ostatnia niedziela…
 
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Szpital u „Troski”
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Czujemy się tu jak w rodzinie
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Prezydent Zełenski w Warszawie
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Oczy na Kijów
Spędź wakacje z wojskiem!
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Strzelnice dla specjalsów
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Pancerny sznyt
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Pancerniacy trenują cywilów
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Jak usprawnić działania służb na granicy
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Biało-czerwona nad Wilnem
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Roczny dyżur spadochroniarzy
Śmierć przyszła po wojnie
Szkolenie na miarę czasów
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Lato pod wodą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Polsko-litewskie konsultacje
Wsparcie MON-u dla studentów
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Olimp gotowy na igrzyska!
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Spadochroniarze na warcie w UE
RBN przed szczytem NATO
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Serwis bliżej domu
Za zdrowie utracone na służbie
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Szkolenie do walk w mieście
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Mark Rutte pokieruje NATO
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Walka – tak, ale tylko polityczna

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO