moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Myśliwiec z Malborka będzie malowany

Żołnierze z bazy lotniczej w Malborku chcą przemalować jeden ze swoich samolotów MiG-29. Na jego kadłubie miałaby się znaleźć grafika rycerza i husarza. Takie ozdabianie wojskowych maszyn ma swoją długą tradycję w Polsce i na świecie. Jednak uzyskanie na to zgody nie jest proste.


Piloci Su-22 ze Świdwina mają na samolotach dziki i płomienie. MiG-i z bazy w Mińsku Mazowieckim mają na grzbiecie godło Eskadry Kościuszkowskiej, a stateczniki pionowe zdobią podobizny najsłynniejszych pilotów eskadry. – Też chcielibyśmy mieć taką oryginalną perełkę. Przemalowanego MiG-a moglibyśmy prezentować na świecie – mówi porucznik pilot Marcin Zołotucho i dodaje: – Myśleliśmy o pomalowaniu jednej maszyny. Na samolocie byłyby aż dwie grafiki: rycerza, który jest najbardziej rozpoznawalną częścią godła naszej eskadry, oraz husarza.
Projekt już jest gotowy. Przygotowali go piloci we współpracy z artystą z Gorzowa Wielkopolskiego Leszkiem Michtą. To właśnie on zajmie się naniesieniem za pomocą aerografu malowideł na kadłub. – Nie zostaną użyte żadne elementy naklejane. To będzie niepowtarzalne, jedyne w swoim rodzaju dzieło – zapowiada kapitan Tomasz Rombalski, inżynier z 22 Bazy Lotniczej.

Żołnierze zwrócili się już do Dowództwa Sił Powietrznych o zgodę na pomalowanie maszyny. Taką decyzję wydaje sam dowódca Sił Powietrznych w oparciu o opinie, między innymi dowódcy bazy, której samoloty mają być malowane. Piloci liczą, że pozwolenie dostaną w październiku. Ozdabianie potrwa tydzień.

Fantazyjne dzieła sztuki na wojskowych samolotach są na świecie często spotykane. Malowane maszyny, jako najbardziej efektowne, występują najczęściej na pokazach lotniczych. Już piloci pierwszej wojny światowej malowali swoje maszyny w bojowe wzory.

Sławny Czerwony Baron Manfred von Richthofen kazał pomalować swojego Fokkera Dr.-XIII na krwistoczerwony kolor, tak by być rozpoznawalnym na polu bitwy i budzić respekt wśród przeciwników. Podczas II wojny światowej królowały najróżniejsze wzory, począwszy od skąpo ubranych dziewcząt na maszynach amerykańskich, przez postacie z kreskówek, po pochwalne sentencje na cześć Stalina w lotnictwie sowieckim.

Maszyny maluje się także przed zlotami. Dzieje się tak na przykład z okazji Tiger Meet – corocznego spotkania jednostek NATO posiadających w godle tygrysa albo innego dzikiego kota. Wszystkie samoloty mają namalowane pasy przypominające tygrysie futro. Czeski myśliwiec JAS-39 Gripen, który w ubiegłym roku przyleciał do Polski na radomskie Airshow, na przednich statecznikach miał wymalowane oczy, które sprawiały wrażenie, że maszyna patrzy drapieżnym wzrokiem.

Maciej Szopa

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~krs
1360945380
porucznikowi Zołotucho chętnie potrzymam pędzel przy malowaniu...
06-FF-10-65
~GJ
1347532800
Może by tak zamiast bawić się w malunki zacząć remontować i doposażać Migi i Su bo jak narazie nie słychać o nowych zakupach
BB-3D-51-0E

Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
 
NATO na północnym szlaku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Zmiany w dodatkach stażowych
Strażacy ruszają do akcji
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Szpej na miarę potrzeb
Wojna w świętym mieście, część druga
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Głos z katyńskich mogił
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Prawda o zbrodni katyńskiej
Odstraszanie i obrona
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Kurs z dzwonem
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Charge of Dragon
Na straży wschodniej flanki NATO
Ocalały z transportu do Katynia
Ramię w ramię z aliantami
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
V Korpus z nowym dowódcą
Sprawa katyńska à la española
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Barwy walki
Jeśli nie Jastrząb, to…
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
W Ramstein o pomocy dla Ukrainy
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Mundury w linii... produkcyjnej
Zbrodnia made in ZSRS
Rakiety dla Jastrzębi
Przygotowania czas zacząć
Wojna w świętym mieście, epilog
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Inwestycje w bezpieczeństwo granicy
Szarża „Dragona”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Święto wojskowego sportu
Optyka dla żołnierzy
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Kolejni Ukraińcy gotowi do walki
Ogień w podziemiu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO