moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Myśliwiec z Malborka będzie malowany

Żołnierze z bazy lotniczej w Malborku chcą przemalować jeden ze swoich samolotów MiG-29. Na jego kadłubie miałaby się znaleźć grafika rycerza i husarza. Takie ozdabianie wojskowych maszyn ma swoją długą tradycję w Polsce i na świecie. Jednak uzyskanie na to zgody nie jest proste.


Piloci Su-22 ze Świdwina mają na samolotach dziki i płomienie. MiG-i z bazy w Mińsku Mazowieckim mają na grzbiecie godło Eskadry Kościuszkowskiej, a stateczniki pionowe zdobią podobizny najsłynniejszych pilotów eskadry. – Też chcielibyśmy mieć taką oryginalną perełkę. Przemalowanego MiG-a moglibyśmy prezentować na świecie – mówi porucznik pilot Marcin Zołotucho i dodaje: – Myśleliśmy o pomalowaniu jednej maszyny. Na samolocie byłyby aż dwie grafiki: rycerza, który jest najbardziej rozpoznawalną częścią godła naszej eskadry, oraz husarza.
Projekt już jest gotowy. Przygotowali go piloci we współpracy z artystą z Gorzowa Wielkopolskiego Leszkiem Michtą. To właśnie on zajmie się naniesieniem za pomocą aerografu malowideł na kadłub. – Nie zostaną użyte żadne elementy naklejane. To będzie niepowtarzalne, jedyne w swoim rodzaju dzieło – zapowiada kapitan Tomasz Rombalski, inżynier z 22 Bazy Lotniczej.

Żołnierze zwrócili się już do Dowództwa Sił Powietrznych o zgodę na pomalowanie maszyny. Taką decyzję wydaje sam dowódca Sił Powietrznych w oparciu o opinie, między innymi dowódcy bazy, której samoloty mają być malowane. Piloci liczą, że pozwolenie dostaną w październiku. Ozdabianie potrwa tydzień.

Fantazyjne dzieła sztuki na wojskowych samolotach są na świecie często spotykane. Malowane maszyny, jako najbardziej efektowne, występują najczęściej na pokazach lotniczych. Już piloci pierwszej wojny światowej malowali swoje maszyny w bojowe wzory.

Sławny Czerwony Baron Manfred von Richthofen kazał pomalować swojego Fokkera Dr.-XIII na krwistoczerwony kolor, tak by być rozpoznawalnym na polu bitwy i budzić respekt wśród przeciwników. Podczas II wojny światowej królowały najróżniejsze wzory, począwszy od skąpo ubranych dziewcząt na maszynach amerykańskich, przez postacie z kreskówek, po pochwalne sentencje na cześć Stalina w lotnictwie sowieckim.

Maszyny maluje się także przed zlotami. Dzieje się tak na przykład z okazji Tiger Meet – corocznego spotkania jednostek NATO posiadających w godle tygrysa albo innego dzikiego kota. Wszystkie samoloty mają namalowane pasy przypominające tygrysie futro. Czeski myśliwiec JAS-39 Gripen, który w ubiegłym roku przyleciał do Polski na radomskie Airshow, na przednich statecznikach miał wymalowane oczy, które sprawiały wrażenie, że maszyna patrzy drapieżnym wzrokiem.

Maciej Szopa

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~krs
1360945380
porucznikowi Zołotucho chętnie potrzymam pędzel przy malowaniu...
06-FF-10-65
~GJ
1347532800
Może by tak zamiast bawić się w malunki zacząć remontować i doposażać Migi i Su bo jak narazie nie słychać o nowych zakupach
BB-3D-51-0E

Spędź wakacje z wojskiem!
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Roczny dyżur spadochroniarzy
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Ostatnia niedziela…
Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Pancerniacy trenują cywilów
Olimp gotowy na igrzyska!
RBN przed szczytem NATO
Śmierć przyszła po wojnie
Wsparcie MON-u dla studentów
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Mark Rutte pokieruje NATO
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Walka – tak, ale tylko polityczna
Serwis bliżej domu
Jak usprawnić działania służb na granicy
Biało-czerwona nad Wilnem
Czujemy się tu jak w rodzinie
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Spadochroniarze na warcie w UE
Lato pod wodą
Szkolenie na miarę czasów
Polsko-litewskie konsultacje
Szpital u „Troski”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Oczy na Kijów
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Pancerny sznyt
Prezydent Zełenski w Warszawie
Za zdrowie utracone na służbie
Sportowa rywalizacja weteranów misji
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Strzelnice dla specjalsów
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Szkolenie do walk w mieście
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO