moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Myśliwiec z Malborka będzie malowany

Żołnierze z bazy lotniczej w Malborku chcą przemalować jeden ze swoich samolotów MiG-29. Na jego kadłubie miałaby się znaleźć grafika rycerza i husarza. Takie ozdabianie wojskowych maszyn ma swoją długą tradycję w Polsce i na świecie. Jednak uzyskanie na to zgody nie jest proste.


Piloci Su-22 ze Świdwina mają na samolotach dziki i płomienie. MiG-i z bazy w Mińsku Mazowieckim mają na grzbiecie godło Eskadry Kościuszkowskiej, a stateczniki pionowe zdobią podobizny najsłynniejszych pilotów eskadry. – Też chcielibyśmy mieć taką oryginalną perełkę. Przemalowanego MiG-a moglibyśmy prezentować na świecie – mówi porucznik pilot Marcin Zołotucho i dodaje: – Myśleliśmy o pomalowaniu jednej maszyny. Na samolocie byłyby aż dwie grafiki: rycerza, który jest najbardziej rozpoznawalną częścią godła naszej eskadry, oraz husarza.
Projekt już jest gotowy. Przygotowali go piloci we współpracy z artystą z Gorzowa Wielkopolskiego Leszkiem Michtą. To właśnie on zajmie się naniesieniem za pomocą aerografu malowideł na kadłub. – Nie zostaną użyte żadne elementy naklejane. To będzie niepowtarzalne, jedyne w swoim rodzaju dzieło – zapowiada kapitan Tomasz Rombalski, inżynier z 22 Bazy Lotniczej.

Żołnierze zwrócili się już do Dowództwa Sił Powietrznych o zgodę na pomalowanie maszyny. Taką decyzję wydaje sam dowódca Sił Powietrznych w oparciu o opinie, między innymi dowódcy bazy, której samoloty mają być malowane. Piloci liczą, że pozwolenie dostaną w październiku. Ozdabianie potrwa tydzień.

Fantazyjne dzieła sztuki na wojskowych samolotach są na świecie często spotykane. Malowane maszyny, jako najbardziej efektowne, występują najczęściej na pokazach lotniczych. Już piloci pierwszej wojny światowej malowali swoje maszyny w bojowe wzory.

Sławny Czerwony Baron Manfred von Richthofen kazał pomalować swojego Fokkera Dr.-XIII na krwistoczerwony kolor, tak by być rozpoznawalnym na polu bitwy i budzić respekt wśród przeciwników. Podczas II wojny światowej królowały najróżniejsze wzory, począwszy od skąpo ubranych dziewcząt na maszynach amerykańskich, przez postacie z kreskówek, po pochwalne sentencje na cześć Stalina w lotnictwie sowieckim.

Maszyny maluje się także przed zlotami. Dzieje się tak na przykład z okazji Tiger Meet – corocznego spotkania jednostek NATO posiadających w godle tygrysa albo innego dzikiego kota. Wszystkie samoloty mają namalowane pasy przypominające tygrysie futro. Czeski myśliwiec JAS-39 Gripen, który w ubiegłym roku przyleciał do Polski na radomskie Airshow, na przednich statecznikach miał wymalowane oczy, które sprawiały wrażenie, że maszyna patrzy drapieżnym wzrokiem.

Maciej Szopa

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~krs
1360945380
porucznikowi Zołotucho chętnie potrzymam pędzel przy malowaniu...
06-FF-10-65
~GJ
1347532800
Może by tak zamiast bawić się w malunki zacząć remontować i doposażać Migi i Su bo jak narazie nie słychać o nowych zakupach
BB-3D-51-0E

Wyższe stawki dla niezawodowych
 
Drukowanie dronów
Inwestycja w żołnierzy
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Bezpieczniejsza Europa
Śmierć gorsza niż wszystkie
BWP-1 – historia na dekady
Pułk Reprezentacyjny rekrutuje. Kto może dołączyć?
11 lipca narodowym dniem pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej
Kajakami po medale
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Strażnicy polskiego nieba
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Policjanci w koszarach WOT
„Różycki” zwodowany
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Czarna Pantera celuje
Planowano zamach na Zełenskiego
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Pracowity pobyt w kosmosie
Flyer, zdobywca przestworzy
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Świat F-35
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
Pancerny kot w polskim wojsku
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
The Power of Infrastructure
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Podejrzane manewry na Bałtyku
Ewakuacja Polaków z Izraela
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Broń przeciwko wrogim satelitom
Wypadek Rosomaka
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Święto sportów walki w Warendorfie
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Podróż w ciemność
Ratownik w akcji
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Kolejne czołgi K2 dla naszej armii
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Prezydent na wschodniej granicy
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Dzieci wojny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO