moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Międzynarodowe ćwiczenia śmigłowców

Nocny transport wojsk, współdziałanie z pododdziałami piechoty i wojsk specjalnych innych krajów – to tylko niektóre zadania z programu międzynarodowych ćwiczeń Logical Decision. Biorą w nich udział żołnierze z 7 Eskadry Działań Specjalnych. Trening na Węgrzech ma pomóc pilotom w przygotowaniu się do współpracy z jednostkami specjalnymi.


Eskadra jest pododdziałem 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Została powołana do życia w ubiegłym roku – mówi kpt. Włodzimierz Baran, oficer prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. – Eskadra ma współdziałać z wojskami specjalnymi, stanowić dla nich wsparcie. Z tym wiąże się transport w trudnych warunkach, na przykład w nocy, czy też nisko nad ziemią – dodaje.

Od kilku dni pododdział bierze udział w swoich pierwszych międzynarodowych ćwiczeniach. Logical Decision prowadzone są na Węgrzech, w bazie Szolnok. Na co dzień stacjonują tam trzy eskadry: samolotów szkolenia podstawowego Jak 52, śmigłowców Mi-8 Hip oraz Mi-17 Hip oraz szturmowych śmigłowców Mi-24.


Na początku września dołączyli do nich goście z Macedonii, Słowacji oraz Polski. Jednostka z Powidza wysłała na Węgry 16 żołnierzy oraz śmigłowiec Mi-17. Polska delegacja składa się z personelu latającego, personelu SIL oraz oficera sztabu. W jej planach znalazły się między innymi loty w różnych konfiguracjach (w tym tzw. cross flights, podczas których załoga jest złożona z żołnierzy różnych narodowości), loty rozpoznawcze oraz nocny transport wojsk z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych.

Zadania lotnikom stawia międzynarodowy sztab, w skład którego włączeni zostali także Polacy. Celem ćwiczeń jest wymiana doświadczeń i zacieśnienie współpracy pomiędzy pilotami różnych państw, doskonalenie znajomości procedur obowiązujących w NATO, wreszcie współudział w planowaniu misji lotniczych na różnych szczeblach dowodzenia. Węgierskie ćwiczenia potrwają do 14 września. Dla żołnierzy z powidzkiej eskadry będą stanowiły jeden z testów przed czekającymi ich zadaniami, które wynikają z sojuszniczych zobowiązań Wojsk Specjalnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Balogh Akos / LHSN

dodaj komentarz

komentarze

~oficer
1347534360
Szanowny Panie, w zamieszczonym artykule znajduja sie duze rozbieznosci, m.in. nieprawidlowa liczba osob a takze proporcje w specjalnosciach. Poza tym, ciesze sie ze na bazie mojej notatki powstal taki artykuł.
72-C6-7E-11

Polski „Wiking” dla Danii
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Awanse w dniu narodowego święta
Odznaczenia za wzorową służbę
Arteterapia dla weteranów
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Mundurowi z benefitami
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Dzień wart stu lat
Brytyjczycy na wschodniej straży
Mity i manipulacje
Standardy NATO w Siedlcach
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
OPW budują świadomość obronną
Inwestycja w bezpieczeństwo
Kolejny kontrakt Dezametu
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Abolicja dla ochotników
Pięściarska uczta w Suwałkach
„Road Runner” w Libanie
Jesteśmy dziećmi wolności
Marynarze podjęli wyzwanie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Gdy ucichnie artyleria
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Czy to już wojna?
Ku wiecznej pamięci
Zasiać strach w szeregach wroga
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Sportowcy na poligonie
Kaman – domknięcie historii
Rusza program „wGotowości”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Nowe zasady dla kobiet w armii
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Grecka walka z sabotażem
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Sukces Polaka w biegu z marines
Starcie pancerniaków
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Wellington „Zosia” znad Bremy
Lojalny skrzydłowy bez pilota

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO