moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Międzynarodowe ćwiczenia śmigłowców

Nocny transport wojsk, współdziałanie z pododdziałami piechoty i wojsk specjalnych innych krajów – to tylko niektóre zadania z programu międzynarodowych ćwiczeń Logical Decision. Biorą w nich udział żołnierze z 7 Eskadry Działań Specjalnych. Trening na Węgrzech ma pomóc pilotom w przygotowaniu się do współpracy z jednostkami specjalnymi.


Eskadra jest pododdziałem 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Została powołana do życia w ubiegłym roku – mówi kpt. Włodzimierz Baran, oficer prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego. – Eskadra ma współdziałać z wojskami specjalnymi, stanowić dla nich wsparcie. Z tym wiąże się transport w trudnych warunkach, na przykład w nocy, czy też nisko nad ziemią – dodaje.

Od kilku dni pododdział bierze udział w swoich pierwszych międzynarodowych ćwiczeniach. Logical Decision prowadzone są na Węgrzech, w bazie Szolnok. Na co dzień stacjonują tam trzy eskadry: samolotów szkolenia podstawowego Jak 52, śmigłowców Mi-8 Hip oraz Mi-17 Hip oraz szturmowych śmigłowców Mi-24.


Na początku września dołączyli do nich goście z Macedonii, Słowacji oraz Polski. Jednostka z Powidza wysłała na Węgry 16 żołnierzy oraz śmigłowiec Mi-17. Polska delegacja składa się z personelu latającego, personelu SIL oraz oficera sztabu. W jej planach znalazły się między innymi loty w różnych konfiguracjach (w tym tzw. cross flights, podczas których załoga jest złożona z żołnierzy różnych narodowości), loty rozpoznawcze oraz nocny transport wojsk z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych.

Zadania lotnikom stawia międzynarodowy sztab, w skład którego włączeni zostali także Polacy. Celem ćwiczeń jest wymiana doświadczeń i zacieśnienie współpracy pomiędzy pilotami różnych państw, doskonalenie znajomości procedur obowiązujących w NATO, wreszcie współudział w planowaniu misji lotniczych na różnych szczeblach dowodzenia. Węgierskie ćwiczenia potrwają do 14 września. Dla żołnierzy z powidzkiej eskadry będą stanowiły jeden z testów przed czekającymi ich zadaniami, które wynikają z sojuszniczych zobowiązań Wojsk Specjalnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Balogh Akos / LHSN

dodaj komentarz

komentarze

~oficer
1347534360
Szanowny Panie, w zamieszczonym artykule znajduja sie duze rozbieznosci, m.in. nieprawidlowa liczba osob a takze proporcje w specjalnosciach. Poza tym, ciesze sie ze na bazie mojej notatki powstal taki artykuł.
72-C6-7E-11

Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Dwie agresje, dwie okupacje
Orlik na Alfę
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
W poszukiwaniu majora Serafina
Husarz z polskim instruktorem
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
„Road Runner” w Libanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Wielkie zbrojenia za Odrą
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Cios w plecy
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Niemiecki plan zniszczenia Polski
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Największy transport Abramsów w tym roku
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Brytyjczycy żegnają Malbork
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Pożegnanie z Columbią
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Czołgiści w ogniu
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Rekompensaty na nowych zasadach
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Brytyjczycy na wschodniej straży
Hekatomba na Woli
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Defendery skompletowane
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
NATO – jesteśmy z Polską
Zwycięska batalia o stolicę
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Krok ku niezależności
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Debiut polskich Patriotów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kurs dla najlepszych w SERE
Święto Wojsk Lądowych
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Black Hawki nad Warszawą
Z najlepszymi na planszy
Obowiązek budowy schronów staje się faktem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO