moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Iskra” przybiła do macierzystego portu

Po trzech miesiącach na morzu i pokonaniu ośmiu tysięcy mil szkolny żaglowiec Marynarki Wojennej ORP „Iskra” przycumował do portu w Gdyni. Na jego pokładzie studenci Akademii Marynarki Wojennej poznawali tajniki żeglowania. Podczas rejsu okręt świętował 30-lecie, ale też zmagał się z fatalną pogodą.

– W Zatoce Biskajskiej na wysokości portu La Coruña złapał nas sztorm. Akurat szliśmy pod pełnymi żaglami. Trzeba je było błyskawicznie zwinąć, żeby okręt nie kładł się na fali. Gdy to robiliśmy, z pokładu wyrwało knagi. Wyglądało to dramatycznie, na szczęście skończyło się na stłuczonym łokciu – wspomina komandor Jacek Miłowski, dowódca „Iskry”. Sztorm towarzyszył jednostce niemal przez całe regaty „The Tall Ships Races 2012”, które były jednym z etapów rejsu.

„Iskra” wyszła w morze 4 czerwca. Miała do pokonania trasę przez morza Bałtyckie, Północne oraz Śródziemne. Pierwsza część rejsu należała do 25 studentów II roku Wydziału Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego Akademii Marynarki Wojennej, którzy zaliczali praktykę nawigacyjno-astronomiczną. Mieli za zadanie prowadzić bezpieczną nawigację przy użyciu specjalistycznych przyrządów, uczyli się wykorzystywać w tym celu zjawiska astronomiczne i położenie ciał niebieskich.


Studenci określali prognozę pogody, prądy i pływy, testowali też swoją wiedzę na temat zasad i przepisów, które obowiązują podczas wejść do zagranicznych portów (poznali porty w Szczecinie, Portsmouth, Funchal, Barcelonie, Saint Malo i Breście). Drugi etap rejsu obejmował praktykę marynarską dla 32 słuchaczy I roku Akademii Marynarki Wojennej. Odwiedzili oni porty Brest, La Coruña i Dublin. Podchorążowie pełnili wachty morskie, obsługiwali okrętowe urządzenia, pracowali przy takielunku.

– Trudno przecenić znaczenie takich rejsów – podkreśla Piotr Adamczak, zastępca rzecznika Marynarki Wojennej. – Na przykład, podchorążowie na Morzu Bałtyckim mogą wprawdzie obliczyć pływy, ale dopiero na kanale La Manche mają okazję zobaczyć je na własne oczy. Im dalej na południe, tym lepsze warunki do prowadzenia astronawigacji. Podobne przykłady można mnożyć – dodaje.

„Iskra” to jedyny żaglowiec szkolny Marynarki Wojennej. Podczas zakończonego właśnie rejsu okręt świętował 30-lecie służby. Iskra pływała już m.in. do Stanów Zjednoczonych, a na przełomie 1995 i 1996 roku opłynęła kulę ziemską. Była drugim polskim żaglowcem po Darze Młodzieży i pierwszym okrętem pod rodzimą banderą wojenną, który tego dokonał. Kolejny raz w morze „Iskra” wyjdzie dopiero w przyszłym roku. – W najbliższym czasie załoga trochę odpocznie, ale będzie to dla niej pracowity okres – zapewnia komandor Miłowski. – Trzeba usunąć szkody, które są nieodłącznym elementem każdego rejsu – naprawić olinowanie, poszyć żagle. W ten sposób przygotowujemy się do przyszłego sezonu – podsumowuje.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Nowe zadania szefa SKW
 
„Ryś” z laserem
Pływacy i maratończycy na medal
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
Polki pobiegły po srebro!
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Broń Hitlera w rękach AK
Kto wywalczy tytuł mistrza MMA?
Wojna w świętym mieście, epilog
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
They Will Check The Training Results in Combat
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Wszystkie misje AWACS-a
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Grand Quadriga ‘24”
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Ameryka daje wsparcie
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Mobilne dowodzenie
WAM wraca po latach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierzu, wyślij dziecko na wakacje z Rewitą
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
By Polska była bezpieczna
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Piedimonte – samobójcza misja
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
NATO on Northern Track
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
„Pierwsza Drużyna” na start
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Ostatnia droga Pileckiego
Cień atomowej zagłady
Po śladach polskich bohaterów
Pokazali bojowego ducha
Nie szpital, a instytut
Podróż po AWACS-ie
Flota Bayraktarów w komplecie
Serwis K9 w Polsce
Dwie dekady ulepszania Sojuszu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
WAT-owskie eksperymenty na ISS
Zawsze gotowi do pomocy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Przysięga w Limanowej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO