moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Iskra” przybiła do macierzystego portu

Po trzech miesiącach na morzu i pokonaniu ośmiu tysięcy mil szkolny żaglowiec Marynarki Wojennej ORP „Iskra” przycumował do portu w Gdyni. Na jego pokładzie studenci Akademii Marynarki Wojennej poznawali tajniki żeglowania. Podczas rejsu okręt świętował 30-lecie, ale też zmagał się z fatalną pogodą.

– W Zatoce Biskajskiej na wysokości portu La Coruña złapał nas sztorm. Akurat szliśmy pod pełnymi żaglami. Trzeba je było błyskawicznie zwinąć, żeby okręt nie kładł się na fali. Gdy to robiliśmy, z pokładu wyrwało knagi. Wyglądało to dramatycznie, na szczęście skończyło się na stłuczonym łokciu – wspomina komandor Jacek Miłowski, dowódca „Iskry”. Sztorm towarzyszył jednostce niemal przez całe regaty „The Tall Ships Races 2012”, które były jednym z etapów rejsu.

„Iskra” wyszła w morze 4 czerwca. Miała do pokonania trasę przez morza Bałtyckie, Północne oraz Śródziemne. Pierwsza część rejsu należała do 25 studentów II roku Wydziału Nawigacji i Uzbrojenia Okrętowego Akademii Marynarki Wojennej, którzy zaliczali praktykę nawigacyjno-astronomiczną. Mieli za zadanie prowadzić bezpieczną nawigację przy użyciu specjalistycznych przyrządów, uczyli się wykorzystywać w tym celu zjawiska astronomiczne i położenie ciał niebieskich.


Studenci określali prognozę pogody, prądy i pływy, testowali też swoją wiedzę na temat zasad i przepisów, które obowiązują podczas wejść do zagranicznych portów (poznali porty w Szczecinie, Portsmouth, Funchal, Barcelonie, Saint Malo i Breście). Drugi etap rejsu obejmował praktykę marynarską dla 32 słuchaczy I roku Akademii Marynarki Wojennej. Odwiedzili oni porty Brest, La Coruña i Dublin. Podchorążowie pełnili wachty morskie, obsługiwali okrętowe urządzenia, pracowali przy takielunku.

– Trudno przecenić znaczenie takich rejsów – podkreśla Piotr Adamczak, zastępca rzecznika Marynarki Wojennej. – Na przykład, podchorążowie na Morzu Bałtyckim mogą wprawdzie obliczyć pływy, ale dopiero na kanale La Manche mają okazję zobaczyć je na własne oczy. Im dalej na południe, tym lepsze warunki do prowadzenia astronawigacji. Podobne przykłady można mnożyć – dodaje.

„Iskra” to jedyny żaglowiec szkolny Marynarki Wojennej. Podczas zakończonego właśnie rejsu okręt świętował 30-lecie służby. Iskra pływała już m.in. do Stanów Zjednoczonych, a na przełomie 1995 i 1996 roku opłynęła kulę ziemską. Była drugim polskim żaglowcem po Darze Młodzieży i pierwszym okrętem pod rodzimą banderą wojenną, który tego dokonał. Kolejny raz w morze „Iskra” wyjdzie dopiero w przyszłym roku. – W najbliższym czasie załoga trochę odpocznie, ale będzie to dla niej pracowity okres – zapewnia komandor Miłowski. – Trzeba usunąć szkody, które są nieodłącznym elementem każdego rejsu – naprawić olinowanie, poszyć żagle. W ten sposób przygotowujemy się do przyszłego sezonu – podsumowuje.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


1000 dni wojny i pomocy
 
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Polskie mauzolea i wojenne cmentarze – miejsca spoczynku bohaterów
Powstaną nowe fabryki amunicji
Polskie „JAG” już działa
Kto dostanie karty powołania w 2025 roku?
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Będzie nowa fabryka amunicji w Polsce
Siła w jedności
Wzlot, upadek i powrót
Baza w Redzikowie już działa
Kamień z Szańca. Historia zapomnianego karpatczyka
Ämari gotowa do dyżuru
Karta dla rodzin wojskowych
Breda w polskich rękach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
O amunicji w Bratysławie
Gogle dla pilotów śmigłowców
Wojna na planszy
Lotnicza Akademia rozwija bazę sportową
Jacek Domański: Sport jest narkotykiem
Hokeiści WKS Grunwald mistrzami jesieni
Mamy BohaterONa!
Wojskowy Sokół znów nad Tatrami
Udane starty żołnierzy na lodzie oraz na azjatyckich basenach
Czarna taktyka czerwonych skorpionów
Czworonożny żandarm w Paryżu
Patriotyzm na sportowo
Saab 340 AEW rozpoczynają dyżury. Co potrafi „mały Awacs”?
Zmiana warty w PKW Liban
Ostre słowa, mocne ciosy
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Kancelaria Prezydenta: Polska liderem pomocy Ukrainie
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Silne NATO również dzięki Polsce
Olimp w Paryżu
Zawsze z przodu, czyli dodatkowe oko artylerii
Komplet Black Hawków u specjalsów
Saab ostrzeże przed zagrożeniem
Olympus in Paris
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Nurkowie na służbie, terminal na horyzoncie
Powstanie Fundusz Sztucznej Inteligencji. Ministrowie podpisali list intencyjny
Trzynaścioro żołnierzy kandyduje do miana sportowca roku
Triatloniści CWZS-u wojskowymi mistrzami świata
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Roboty jeszcze nie gotowe do służby
Szturmowanie okopów
Fabryka Broni rozbudowuje się
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
HIMARS-y dostarczone
Zostań podchorążym wojskowej uczelni
Medycyna w wersji specjalnej
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Wicepremier na obradach w Kopenhadze
Jutrzenka swobody
Umowa na BWP Borsuk w tym roku?
Zmiana warty w Korpusie NATO w Szczecinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO