moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rumunia chce kupić portugalskie F-16

W siłach powietrznych Rumunii mają latać myśliwce F-16. Maszyny będą używane, bo kraj zamierza odkupić je od Portugalczyków. Rumuni od dawna byli zainteresowani wymianą swoich wysłużonych MiG-ów-21 na nowe. Ale żadnego kontraktu jak dotąd nie podpisali. Powodem były wysokie koszty.


Plany kupienia myśliwców F-16A/B od Portugalii potwierdził rumuński minister obrony Corneliu Dobritoiu. Choć będą to używane maszyny, szef rumuńskiego MON podkreśla, że są w „bardzo dobrym stanie technicznym”.

Przedstawiciele rumuńskiego resortu obrony złożyli już wizytę w Portugalii, by sprawdzić stan samolotów. Dobritoiu ujawnił, że trwają już starania o uzyskanie niezbędnych zezwoleń na zakup. Na razie jednak nie wiadomo, ile maszyn Rumunia zamierza kupić.

Obecnie główną siłą jej lotnictwa bojowego jest 49 myśliwców MiG-21 zmodernizowanych we współpracy z Izraelem do wersji LanceR. Razem z lekkimi szturmowcami flota powietrzna Rumunii liczy 70 maszyn bojowych. Po wstąpieniu do NATO kraj jednak zadeklarował, że wprowadzi do swoich sił powietrznych 48 samolotów spełniających wymogi Sojuszu.

Jednak jest też inny powód planowanych zakupów – rumuńskie maszyny to w większości wysłużone kilkudziesięcioletnie samoloty. Trzeba je w ciągu najbliższych dziewięciu lat zacząć wymieniać na nowe. Resort obrony przekonuje, że używane F-16, będą mogły służyć jeszcze przez 20 lat. A minister Dobrotoiu zapewnia, że rozłożona na roczne raty płatność za myśliwce nieznacznie tylko zwiększy dług publiczny kraju o 0,03-0,04 procent.

Rumunia w przeszłości miała już różne koncepcje uzyskania nowych myśliwców. W czerwcu tego roku holenderskie ministerstwo obrony potwierdziło, że kraj ten jest zainteresowany 15 F-16A/B MLU. Ale Dobritoiu wyjaśnił, że nie jest już to brane pod uwagę, gdyż Holendrzy sprzedali nadwyżkowe samoloty. Z kolei w 2010 roku pojawiały się plany zakupu za 1,3 mld dolarów 24 F-16A/B Block 25 od Stanów Zjednoczonych. Zaś w 2005 roku informowano, że Bukareszt jest zainteresowany używanymi „szesnastkami”, które wycofywane miały być z izraelskich sił powietrznych.

Lotnictwo Portugalii ma dwie eskadry myśliwskie, które stacjonują w 5 Bazie Lotniczej w Monte Real. Kraj ten kupił 45 używanych myśliwców F-16 w dwóch transzach od Stanów Zjednoczonych.
Na początku lat 90 lat Lizbona zamówiła 17 samolotów F-16A Block 15OCU i trzy dwumiejscowe F-16B Block 15OCU. Później dokupiła jeszcze 21 F-15 Block 15 i cztery F-16B Block 15. Te ostatnie zastąpiły szturmowe A-7P. Przy czym pięć F-16A wykorzystane miały być jako rezerwuar części zapasowych. Pozostałe 20 samolotów postanowiono zmodernizować do standardu MLU (Mid-Life update) unowocześniając awionikę i kokpit. Potem zapowiedziano rozszerzenie tego programu o dziesięć maszyn.

F-16A/B MLU mogą wykonywać loty w nocy i różnych warunkach pogodowych oraz przenosić nowe uzbrojenie, jak na przykład rakiety powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM.

Źródło: actmedia.ru, F-16 net., emfa.pt., operacional.pt, ziare.com, AFP, defenseindustrydaily.com, Forecast International Military Markets Group

wr

autor zdjęć: Forca Aerea Portuguesa

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1346931720
A może spróbować sprzedać im nasze nieloty F-16 i wreszcie kupić prawdziwe samoloty EF 2000,Rafale czy Gripeny
D5-36-9A-C4
~ps
1346413740
Portugalia nie kupiła 45 używanych maszyn. Te, które mogą trafić do Rumunii były fabrycznie nowe (z 1994 r.), ale druga transza - choć używana - przeszła MLU, więc pewnie to decyduje o sprzedaży nowszych maszyn, pomimo tego, że są 10-11 lat starsze.
13-06-70-73

Młody narybek AWL-u na szkoleniu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Krok ku niezależności
Rekompensaty na nowych zasadach
Brytyjczycy na wschodniej straży
Dwie agresje, dwie okupacje
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Wielkie zbrojenia za Odrą
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
„Road Runner” w Libanie
Czołgiści w ogniu
Zwycięska batalia o stolicę
Kurs dla najlepszych w SERE
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Święto Wojsk Lądowych
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Husarz z polskim instruktorem
Hekatomba na Woli
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Z najlepszymi na planszy
Debiut polskich Patriotów
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Największy transport Abramsów w tym roku
Eurokorpus pod hiszpańskim dowództwem
WOT sprawdzał się w Nowej Dębie
NATO – jesteśmy z Polską
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Człowiek w pętli
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Cios w plecy
Orlik na Alfę
Black Hawki nad Warszawą
Brytyjczycy żegnają Malbork
17 września 1939. Nigdy więcej
W poszukiwaniu majora Serafina
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Pożegnanie z Columbią
Miliardy na budowę schronów
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Apache’e nad Inowrocławiem
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO