moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pięć polskich Herculesów

W bazie lotniczej w Powidzu oficjalnie powitano ostatni – piąty samolot transportowy, który Amerykanie przekazali polskiej armii w ramach bezzwrotnej pomocy wojskowej. Minister Tomasz Siemoniak podkreślił, że Herculesy zwiększą możliwości operacyjne naszego wojska.


– Wiemy, dlaczego Hercules jest samolotem produkowanym najdłużej w historii lotnictwa  i użytkowanym w kilkudziesięciu krajach. To prawdziwa perła  wśród samolotów transportowych – maszyna solidna, mocna i niezawodna – powiedział minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak podczas uroczystości przyjęcia samolotu.

Hercules o numerze 1505 będzie stacjonował w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Minister Siemoniak podkreślił, że dzięki Herculesom polskie wojsko stanie się bardziej mobile, a co za tym idzie, będzie miało większe możliwości w zakresie m.in. planowania zagranicznych misji wojskowych. – Samoloty Hercules C 130-E zwiększają zdolności operacyjne polskiego wojska – podkreślił minister Siemoniak.

Pierwszy z samolotów transportowych, które Polska otrzymała od USA, dotarł do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu w marcu 2009 roku. Kolejne dwa w 2010, następny – czwarty w ubiegłym roku. Na ostatniego Herculesa Siły Powietrzne czekały do 23 lipca 2012 roku. W bazie stacjonować będzie pięć latających maszyn oraz jeden „nielot”, używany jako naziemna pomoc szkoleniowa. „Nielota”, nazywanego przez żołnierzy „Czesio”, otrzymaliśmy 29 września 2010 roku.

W uroczystości w Powidzu uczestniczyli także ambasador USA w Polsce Lee Feinstein i dowódca Sił Powietrznych gen. Lech Majewski.

Źródło: MON

IS

autor zdjęć: A. Zakrzewski, W. Baran

dodaj komentarz

komentarze

~Rafał
1346092260
Ziggy ty umiesz liczyć? :))) Czy tego w PiS nie uczą? :> Nielot to 6 hercules a ten który uległ wypadkowi to 7 bo dwa zostały od USA wypożyczone.
27-08-22-BE
~Rafal
1346010420
Tak, oczywiście sami Polacy zaprojektowali by samolot transportowy ;))) Poczytaj sobie ile lat i ile krajów oraz za jakie pieniądze EADS wydało na projekt konkurencji na C-130 a mianowicie airbusa A400M. Jedna sztuka kosztuje około 140mln EURO :) za 5 trzeba by zapłacić 700mln euro a wiec prawie 3mld zł. Wtedy Polska miała by lepszy samolot transportowy niz obecnie. Problem w tym że na razie EADS nikomu nie przekazała ani jednego egz a wiec do nas by dotarły za 5-8 lat bo pierwszeństwo mają ci co wydali kasę na projekt który obecnie wynosi już 5 mld euro :) - tyle kosztuje program projektu nowego samolotu tansportowego przez firmę która ma w tym doświadczenie.
27-08-22-BE
~ziggy
1345980840
No to POliczmy. 1 nielot, 1 rozkraczony w A. To daje 3 sprawne. Z tego jeden bedzie na przegladzie. I tak z 5 zrobilo sie 2. Matoły.
75-1C-5C-66

Rusza operacja „Bezpieczne Podlasie”
 
Serwis bliżej domu
Powstanie polsko-koreańskie konsorcjum
Mark Rutte pokieruje NATO
Szpital u „Troski”
Szkolenie do walk w mieście
Polsko-litewskie konsultacje
Jak usprawnić działania służb na granicy
Spotkanie z żołnierzami przed szczytem NATO
Jack-S, czyli eksportowy Pirat
Krzyżacka klęska na polach grunwaldzkich
Walka – tak, ale tylko polityczna
Pancerny sznyt
Niepokonana reprezentacja Czarnej Dywizji
Unowocześnione Rosomaki dla wojska
Szkolenie na miarę czasów
Zdzisław Krasnodębski – bohater bitwy o Anglię
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wodne szkolenie wielkopolskich terytorialsów
Śmierć przyszła po wojnie
Prezydent Zełenski w Warszawie
By żołnierze mogli służyć bezpiecznie
Oczy na Kijów
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Biało-czerwona nad Wilnem
Katastrofa M-346. Nie żyje pilot Bielika
Roczny dyżur spadochroniarzy
Polski Kontyngent Wojskowy Olimp w Paryżu
Specjalsi zakończyli dyżur w SON-ie
Oficerskie gwiazdki dla absolwentów WAT-u
Wsparcie MON-u dla studentów
Naukowcy z MIIWŚ szukają szczątków westerplatczyków
Spędź wakacje z wojskiem!
Czujemy się tu jak w rodzinie
Medalowe żniwa pływaków i florecistek CWZS-u
Sportowa rywalizacja weteranów misji
RBN przed szczytem NATO
Za zdrowie utracone na służbie
X ŚWIĘTO STRZELCA KONNEGO.
Spadochroniarze na warcie w UE
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ostatnia niedziela…
Olimp gotowy na igrzyska!
„Oczko” wojskowych lekkoatletów
Lato pod wodą
Patrioty i F-16 dla Ukrainy. Trwa szczyt NATO
Pancerniacy trenują cywilów
Strzelnice dla specjalsów
Szczyt NATO w Waszyngtonie: Ukraina o krok bliżej Sojuszu
Szczyt NATO, czyli siła w Sojuszu
Szczyt NATO: wzmacniamy wschodnią flankę
Trzy miecze, czyli międzynarodowy sprawdzian
Konsultacje polsko-niemieckie w Warszawie
Wojskowa odprawa przed szczytem Sojuszu
Sukces lekkoatletów CWZS-u w Paryżu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO