moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pięć polskich Herculesów

W bazie lotniczej w Powidzu oficjalnie powitano ostatni – piąty samolot transportowy, który Amerykanie przekazali polskiej armii w ramach bezzwrotnej pomocy wojskowej. Minister Tomasz Siemoniak podkreślił, że Herculesy zwiększą możliwości operacyjne naszego wojska.


– Wiemy, dlaczego Hercules jest samolotem produkowanym najdłużej w historii lotnictwa  i użytkowanym w kilkudziesięciu krajach. To prawdziwa perła  wśród samolotów transportowych – maszyna solidna, mocna i niezawodna – powiedział minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak podczas uroczystości przyjęcia samolotu.

Hercules o numerze 1505 będzie stacjonował w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Minister Siemoniak podkreślił, że dzięki Herculesom polskie wojsko stanie się bardziej mobile, a co za tym idzie, będzie miało większe możliwości w zakresie m.in. planowania zagranicznych misji wojskowych. – Samoloty Hercules C 130-E zwiększają zdolności operacyjne polskiego wojska – podkreślił minister Siemoniak.

Pierwszy z samolotów transportowych, które Polska otrzymała od USA, dotarł do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu w marcu 2009 roku. Kolejne dwa w 2010, następny – czwarty w ubiegłym roku. Na ostatniego Herculesa Siły Powietrzne czekały do 23 lipca 2012 roku. W bazie stacjonować będzie pięć latających maszyn oraz jeden „nielot”, używany jako naziemna pomoc szkoleniowa. „Nielota”, nazywanego przez żołnierzy „Czesio”, otrzymaliśmy 29 września 2010 roku.

W uroczystości w Powidzu uczestniczyli także ambasador USA w Polsce Lee Feinstein i dowódca Sił Powietrznych gen. Lech Majewski.

Źródło: MON

IS

autor zdjęć: A. Zakrzewski, W. Baran

dodaj komentarz

komentarze

~Rafał
1346092260
Ziggy ty umiesz liczyć? :))) Czy tego w PiS nie uczą? :> Nielot to 6 hercules a ten który uległ wypadkowi to 7 bo dwa zostały od USA wypożyczone.
27-08-22-BE
~Rafal
1346010420
Tak, oczywiście sami Polacy zaprojektowali by samolot transportowy ;))) Poczytaj sobie ile lat i ile krajów oraz za jakie pieniądze EADS wydało na projekt konkurencji na C-130 a mianowicie airbusa A400M. Jedna sztuka kosztuje około 140mln EURO :) za 5 trzeba by zapłacić 700mln euro a wiec prawie 3mld zł. Wtedy Polska miała by lepszy samolot transportowy niz obecnie. Problem w tym że na razie EADS nikomu nie przekazała ani jednego egz a wiec do nas by dotarły za 5-8 lat bo pierwszeństwo mają ci co wydali kasę na projekt który obecnie wynosi już 5 mld euro :) - tyle kosztuje program projektu nowego samolotu tansportowego przez firmę która ma w tym doświadczenie.
27-08-22-BE
~ziggy
1345980840
No to POliczmy. 1 nielot, 1 rozkraczony w A. To daje 3 sprawne. Z tego jeden bedzie na przegladzie. I tak z 5 zrobilo sie 2. Matoły.
75-1C-5C-66

USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
 
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Double Eagle – podwodny tropiciel
Zwycięstwo mordercy
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Rodzina na wagę złota
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Sport kształtuje mentalność
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Rex Bolizlavus
Pierwsza misja Gripenów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pracowity dyżur Typhoonów
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Medycyna na morzu
Viva Polaki! Viva liberatori!
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Pilecki ucieka z Auschwitz
Hercules wydobyty, załoga nie żyje
Więcej polskiego trotylu dla USA
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Debiut polskiego AW149
Podniebne wsparcie sojuszników
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Kolejowy sabotaż udaremniony
Wielka lekcja
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Poznać rakietowego Homara
Wielkie czyszczenie poligonów
Składy wysokiego ryzyka
Podniebny Pegaz
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Strażnik nieba
„Pułaski” na Atlantyku
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Powstaje armia dronów
Więcej na mieszkanie za granicą
Razem w walce ze skażeniami
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Zatopiony problem
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Herculesy pod lepszą opieką w Poznaniu
W Ełku wykuwają charaktery
Polskie F-16 w służbie NATO
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Wyrok za tragiczny wypadek
Trzy dekady DGW
Spokojnych świąt na granicy!
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO