moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pięć polskich Herculesów

W bazie lotniczej w Powidzu oficjalnie powitano ostatni – piąty samolot transportowy, który Amerykanie przekazali polskiej armii w ramach bezzwrotnej pomocy wojskowej. Minister Tomasz Siemoniak podkreślił, że Herculesy zwiększą możliwości operacyjne naszego wojska.


– Wiemy, dlaczego Hercules jest samolotem produkowanym najdłużej w historii lotnictwa  i użytkowanym w kilkudziesięciu krajach. To prawdziwa perła  wśród samolotów transportowych – maszyna solidna, mocna i niezawodna – powiedział minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak podczas uroczystości przyjęcia samolotu.

Hercules o numerze 1505 będzie stacjonował w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. Minister Siemoniak podkreślił, że dzięki Herculesom polskie wojsko stanie się bardziej mobile, a co za tym idzie, będzie miało większe możliwości w zakresie m.in. planowania zagranicznych misji wojskowych. – Samoloty Hercules C 130-E zwiększają zdolności operacyjne polskiego wojska – podkreślił minister Siemoniak.

Pierwszy z samolotów transportowych, które Polska otrzymała od USA, dotarł do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu w marcu 2009 roku. Kolejne dwa w 2010, następny – czwarty w ubiegłym roku. Na ostatniego Herculesa Siły Powietrzne czekały do 23 lipca 2012 roku. W bazie stacjonować będzie pięć latających maszyn oraz jeden „nielot”, używany jako naziemna pomoc szkoleniowa. „Nielota”, nazywanego przez żołnierzy „Czesio”, otrzymaliśmy 29 września 2010 roku.

W uroczystości w Powidzu uczestniczyli także ambasador USA w Polsce Lee Feinstein i dowódca Sił Powietrznych gen. Lech Majewski.

Źródło: MON

IS

autor zdjęć: A. Zakrzewski, W. Baran

dodaj komentarz

komentarze

~Rafał
1346092260
Ziggy ty umiesz liczyć? :))) Czy tego w PiS nie uczą? :> Nielot to 6 hercules a ten który uległ wypadkowi to 7 bo dwa zostały od USA wypożyczone.
27-08-22-BE
~Rafal
1346010420
Tak, oczywiście sami Polacy zaprojektowali by samolot transportowy ;))) Poczytaj sobie ile lat i ile krajów oraz za jakie pieniądze EADS wydało na projekt konkurencji na C-130 a mianowicie airbusa A400M. Jedna sztuka kosztuje około 140mln EURO :) za 5 trzeba by zapłacić 700mln euro a wiec prawie 3mld zł. Wtedy Polska miała by lepszy samolot transportowy niz obecnie. Problem w tym że na razie EADS nikomu nie przekazała ani jednego egz a wiec do nas by dotarły za 5-8 lat bo pierwszeństwo mają ci co wydali kasę na projekt który obecnie wynosi już 5 mld euro :) - tyle kosztuje program projektu nowego samolotu tansportowego przez firmę która ma w tym doświadczenie.
27-08-22-BE
~ziggy
1345980840
No to POliczmy. 1 nielot, 1 rozkraczony w A. To daje 3 sprawne. Z tego jeden bedzie na przegladzie. I tak z 5 zrobilo sie 2. Matoły.
75-1C-5C-66

Specjalsi i spadochroniarze mają nowych dowódców
 
Rekompensaty na ostatniej prostej
Tak szkolą sterników wojsk specjalnych
Moc Czarnych Panter
Zostań częścią zwycięskiego teamu
A Whimsical Adversary
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Demony wojny nie patrzą na płeć
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Pucharowe zmagania Polaków
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Na rosyjskim pasku
MON zaprzecza zarzutom o nepotyzm
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Orlik na Alfę
Tłumy na zawodach w Krakowie
Żołnierz ranny na granicy
Badania z kosmosu
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Abramsy od marines
Kwalifikacja 2026 – sprawdź szczegóły
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Granica pod strażą
Kolarskie święto w stolicy
Pieta Michniowska
Ogień z Grotów wyborowych w Nowej Dębie
Uderzenie w naturę
MSWiA: Zachodnia granica jest bezpieczna
More Than an Exercise
Dzieci wojny
K9 – nieoceniony sojusznik
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Terytorialsi zawitają do Płocka
Ostatnia niedziela…
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Bezpieczeństwo i przyroda
Planowano zamach na Zełenskiego
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Zawalcz o cybernagrodę!
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
PT-91, czyli trzy dekady twardej służby
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
7TP – czołg kompromisu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe Abramsy już w Wesołej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nowe zbiornikowce – wkrótce ruszą konsultacje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO