moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Orzeł po obu stronach monety

Najpierw „Błyskawica”, teraz „Orzeł”. Narodowy Bank Polski wypuścił serię dwuzłotówek, na których znajdują się wizerunki polskich okrętów.

Morską kolekcję w kwietniu otworzyła moneta, na której wygrawerowano okręt-muzeum „Błyskawica”. A już w sobotę w porcie wojennym w Gdyni będzie wodowana dwuzłotówka z okrętem podwodnym „Orzeł”. – To wydarzenie historyczne – mówią numizmatycy. – W Polsce od 20 lat nie było monety, która miałaby orła po obu jej stronach.

Wodowanie monety NBP z wizerunkiem ORP „Orzeł” odbędzie się 18 sierpnia w porcie wojennym w Gdyni-Oksywiu. Tego dnia, już od 10 rano, port zostanie otwarty dla zwiedzających. Będzie można wziąć udział w uroczystości wodowania, ale też zdobyć unikatowe dwa złote. Wystarczy przynieść „zwykłą” monetę o tym nominale i wymienić ją na kolekcjonerską.


Marynarze udostępnią też okręty dla zwiedzających. Można będzie wejść na pokłady 6 jednostek Marynarki Wojennej: 2 okrętów podwodnych ORP „Orzeł” i ORP „Sokół”, okrętu rakietowego ORP „Orkan”, trałowca ORP „Wdzydze” oraz 2 okrętów ratowniczych ORP „Lech” i ORP „Zbyszko”. Na nabrzeżu specjalistyczny sprzęt zaprezentują marynarze z Grupy Nurków Minerów 13 Dywizjonu Trałowców z patrolu rozminowania 43 Batalionu Saperów Marynarki Wojennej oraz z Brzegowej Grupy Ratownictwa. Choć port ma być otwarty do 14.00, to ci, którzy będą na jego terenie jeszcze przez dwie godziny mają szansę wejść na pokłady okrętów.

Historia ORP „Orzeł” sięga początków II Rzeczpospolitej. Pieniądze na jego budowę zbierali polscy oficerowie i podoficerowie już w latach 20. XX wieku. Zbiórka była prowadzona jeszcze w 1935 roku, ale i tak nie udało się uskładać całej sumy. Polakom pomogli jednak Holendrzy, którzy mieli zbudować okręt. Zgodzili się, by Polska część kwoty zapłaciła w produktach rolnych. „Orzeł” trafił do Polski zaledwie pół roku przed wybuchem II wojny światowej. Gdy, podczas wojny okręt zawinął do portu w Talinie został internowany. Mimo że pozbawiono załogę map, urządzeń nawigacyjnych i uzbrojenia – marynarze zdecydowali się uciec. Udało im się dopłynąć do wybrzeży Szkocji. Tam zostali przydzieleni do II Flotylli Okrętów Podwodnych, najpierw pełnili służbę łącznikową, potem eskortową, w końcu – patrolową. Okręt z całą załogą zaginął w tajemniczych okolicznościach podczas patrolu, w który wyruszył 23 maja 1940 roku. Prawdopodobnie wpłynął na pole minowe lub został zatopiony przez bombę lotniczą. Funkcjonuje także hipoteza o tym, że Orzeł został omyłkowo zatopiony przez aliancki okręt podwodny. Żadnej z tych wersji nie udało się potwierdzić, ponieważ nigdy nie odnaleziono wraku polskiego okrętu.

Okręt podwodny „Orzeł” nadal służy marynarzom, tyle, że to już następca uwiecznionej na monecie jednostki. Pływa na naszych wodach od 26 lat. Przez ten czas przebył ponad 85 tysięcy mil morskich. Uczestniczył w krajowych i międzynarodowych manewrach na Bałtyku i wodach Oceanu Atlantyckiego. Bardzo trudno go wykryć, ponieważ kadłub pokryto materiałem, który z wyglądu przypomina skórę delfina. Żołnierze używają go między innymi do operacji rozpoznawczych oraz osłony zespołów okrętów nawodnych.

Ewa Korsak

autor zdjęć: MW, wikipedia

dodaj komentarz

komentarze

~Eagle
1363792380
ORZEŁ wciąż inspiruje. Oczywiście ten z 1939 roku z Vlissingen. Trochę mało za to wiadomo o drugim ORLE, tym należącym do typu WHISK(E)Y. To był jeden z całej serii iluśtam set okrętów zbudowanych wg projektu U-Boota typu XXI dla Kriegsmarine. Całkiem przyzwoity typ, ale okręt znany jakby trochę mało. Najfajniejsza rzecz zainspirowana ORŁEM to jego strona w sieci - www.orzel.one.pl - taki sympatyczny pomnik słynnego okrętu.
4C-95-96-5D

Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Orlik na Alfę
Największy transport Abramsów w tym roku
Z najlepszymi na planszy
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
„Road Runner” w Libanie
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
17 września 1939. Nigdy więcej
Brytyjczycy na wschodniej straży
NATO – jesteśmy z Polską
W poszukiwaniu majora Serafina
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Black Hawki nad Warszawą
Młody narybek AWL-u na szkoleniu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Apache’e nad Inowrocławiem
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Hekatomba na Woli
Rekompensaty na nowych zasadach
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Święto Wojsk Lądowych
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Zwycięska batalia o stolicę
Kurs dla najlepszych w SERE
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Polsko-ukraińskie rozmowy o współpracy
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Czołgiści w ogniu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Krok ku niezależności
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Miliardy na budowę schronów
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Brytyjczycy żegnają Malbork
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Dwie agresje, dwie okupacje
Cios w plecy
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Wielkie zbrojenia za Odrą
Debiut polskich Patriotów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Pożegnanie z Columbią
Człowiek w pętli
Husarz z polskim instruktorem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO