Trzecia część odpowiedzi na pytania, które napływały od żołnierzy do resortu obrony narodowej, podczas prac nad projektem zmian w ustawie o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, dotyczy zagadnień z zakresu służby kontraktowej.
Czy przewiduje się zniesienie możliwości pełnienia służby kontraktowej do 12 lat?
Mając na uwadze charakter i przeznaczenie służby kontraktowej, w ustawie z dnia 24 kwietnia 2009 r. o zmianie ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 79, poz. 669) przewidziano, że żołnierz służby kontraktowej może ją pełnić przez łączny okres nieprzekraczający dwunastu lat. Powyższe rozwiązania dotyczą w szczególności (chociaż nie tylko) żołnierzy korpusu szeregowych zawodowych, którzy mogą pełnić zawodową służbę wojskową wyłącznie jako służbę kontraktową. Z uwagi na fakt, że stan potrzeb i zasobów kadrowych jest na bieżąco monitorowany i nie widzi się zagrożeń spowodowanych brakiem kandydatów do obsadzenia stanowisk zwalnianych przez żołnierzy, którzy osiągnęli 12-letni staż służby kontraktowej, nie przewiduje się nowelizacji w tym zakresie wojskowej ustawy pragmatycznej. Ewentualne zmiany w zakresie długości trwania służby kontraktowej będą przedmiotem dyskusji w związku ze zmianą rozwiązań dotyczących nabywania prawa do emerytury wojskowej. Uważa się, że dotyczyć ona powinna żołnierzy, którzy przyjdą do wojska po 1 stycznia 2013 r.
Czy żołnierze służby kontraktowej mogą być przenoszeni do rezerwy kadrowej?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami wojskowej ustawy pragmatycznej żołnierze służby kontraktowej generalnie nie mogą być przenoszeni do rezerwy kadrowej. Niemniej jednak proponuje się rozwiązanie, zgodnie z którym żołnierze służby kontaktowej uzyskają takie prawo. Zakłada się objęcie żołnierzy służby kontraktowej możliwością przenoszenia do sześciomiesięcznej rezerwy kadrowej. Jednakże w przypadku skierowania żołnierza służby kandydackiej na naukę będzie on pozostawał w tej rezerwie do czasu ukończenia nauki.
Czy żołnierz zawodowy służby kontraktowej może być wyznaczony na inne stanowisko niż określone w kontrakcie bez konieczności uzyskiwania jego zgody?
Obecnie taka możliwość dotyczy wyłącznie żołnierzy służby stałej. W ramach nowelizacji wojskowej ustawy pragmatycznej przewiduje się wprowadzenie zasady, zgodnie z którą organ wojskowy będzie mógł wyznaczyć również żołnierza kontraktowego na stanowisko służbowe bez konieczności uzyskiwania na to jego zgody w przypadku, gdy wyznaczenie takie następowało będzie w związku z uznaniem żołnierza przez wojskową komisję lekarską za niezdolnego do pełnienia służby na dotychczas zajmowanym stanowisku lub likwidacją zajmowanego przez żołnierza stanowiska albo wymierzeniem żołnierzowi kary dyscyplinarnej zwolnienia z zajmowanego stanowiska służbowego. Powyższa propozycja zmierza do przyspieszenia załatwiania spraw kadrowych i zmniejszenia ilości wytwarzanych dokumentów. Jednocześnie nie narusza praw żołnierza zawodowego do dobrowolności pełnienia służby wojskowej, bowiem żołnierz zawodowy w każdym czasie może wypowiedzieć stosunek służbowy zawodowej służby wojskowej. Ponadto, żołnierz będzie mógł zaskarżyć decyzję o wyznaczeniu go na stanowisko służbowe do organu II instancji.
Czy są prowadzone prace mające na celu zmiany w zakresie wydłużenia okresów trwania kadencji i trwania kontraktu?
Projektowane zmiany w zakresie kadencji i kontraktów dotyczą tylko minimalnych okresów ich trwania. Projektowane rozwiązania zakładają, że kadencja na stanowisku służbowym trwałaby od dwóch do trzech lat, natomiast kontrakty będą zawierane na okresy od 2 do 6 lat. Proponowane rozwiązania wpisują się w system corocznego opiniowania służbowego żołnierzy zawodowych oraz obowiązku corocznego przeprowadzania oceny sytuacji kadrowej. Ponadto zaproponowane rozwiązanie będzie zwiększało stabilizację na stanowiskach.
Źródło: MON
komentarze