moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Stanowisko Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych w związku z publikacją medialną

Nieprawdą jest, że w czasie przeprowadzonej inwentaryzacji stwierdzono niedobór 17 tys. elementów umundurowania. Nie ma również poparcia w faktach opinia sugerująca, że wartość szkód została określona na 11,05 miliona złotych. Żadna z powyższych wartości nie znajduje odzwierciedlenia w przygotowywanych protokołach rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych.

Nie ma także żadnych podstaw do formułowania twierdzeń o rzekomej „ogromnej skali kradzieży”. Trwa rozliczanie różnic inwentaryzacyjnych i dopiero jego zakończenie pozwoli na jednoznaczne określenie przyczyn ewentualnych rozbieżności, ale nawet na obecnym etapie prac, tj. przed ich ostatecznym wyjaśnieniem, bazując wyłącznie na wartościach rozbieżności wynikających z arkuszy spisu z natury, nie ma żadnych przesłanek do stawiania zarzutów o „ogromnej skali” nieprawidłowości.

Podobnie, stawianie tez o celowym działaniu jeszcze przed zakończeniem procesu wyjaśniania przyczyn powstania różnic pomiędzy stanem faktycznym, a stanem ewidencyjnym mienia, jest nieuprawnione i wprowadza opinię publiczną w błąd, naruszając zarazem dobre imię i reputację Sił Zbrojnych RP. Z całą stanowczością pragniemy podkreślić, że dokładamy wszelkich starań, aby procesy zaopatrywania Sił Zbrojnych RP odbywały się w pełnej zgodności z obowiązującymi przepisami w sposób transparentny, celowy i gospodarny.

REKLAMA

Traktujemy kwestie z tym związane z należytą powagą i odpowiedzialnością. Prowadzona aktualnie inwentaryzacja mienia służby mundurowej jest tego jednoznacznym dowodem i przykładem zarazem. W tym względzie każdy udowodniony przypadek działania na szkodę wojska zostanie szczegółowo wyjaśniony, a winni - niezależnie od poziomu organizacyjnego - zostaną pociągnięci do odpowiedzialności, z całą stanowczością i wszystkimi konsekwencjami (służbowymi, prawnymi i finansowymi).

Stawianie niepopartych dowodami tez, sugerujących powszechność i odgórnie akceptowaną bezkarność działań o charakterze przestępczym w zakresie gospodarowania mieniem wojska, jest krzywdzące dla wielu żołnierzy i pracowników wojska ze służb logistycznych, którzy uczciwie, zgodnie z prawem i rzetelnie wykonują swoje obowiązki.
Należy przy tym zaznaczyć, że proces inwentaryzacji składa się z kilku etapów:
1) Etap pierwszy obejmuje czynności przedinwentaryzacyjne, np. szkolenie zespołów spisowych oraz przygotowanie dokumentów inwentaryzacyjnych.
2) Etap drugi obejmuje ustalenie stanu faktycznego, w tym wypełnienie arkuszy spisowych przez zespół spisowy.
3) Etap trzeci to rozliczanie inwentaryzacji, który obejmuje przeniesienie danych z arkuszy spisowych do Zintegrowanego Wieloszczeblowego Systemu Informatycznego Resortu Obrony Narodowej (ZWSI RON), wyjaśnianie różnic inwentaryzacyjnych (w przypadku ich wystąpienia) przez Komisję Inwentaryzacyjną oraz ich księgowanie.

Dotychczas zrealizowano dwa pierwsze etapy inwentaryzacji i trwa etap trzeci.

Określenie ostatecznej skali i wartości niedoborów oraz nadwyżek przedmiotów umundurowania i wyekwipowania poddawanych inwentaryzacji nastąpi dopiero po zakończeniu rozliczania różnic inwentaryzacyjnych, eliminacji różnic pozornych, dokonaniu uzasadnionych i zgodnych z prawem kompensat oraz wprowadzeniu uzasadnionych korekt do ewidencji mienia.

Należy podkreślić, że nie wszystkie stwierdzone w czasie spisu z natury różnice wynikają z braków magazynowych. Rozbieżności te mogą także wynikać z błędów w samej ewidencji. Ten sam typ umundurowania, w zależności od rozmiaru, może bowiem występować pod różnymi indeksami. Każdy rozmiar to osobny Jednostkowy Indeks Materiałowy (JIM), a tych obecnie stosuje się w odniesieniu do mundurów polowych aż 38. Co więcej, zgodnie z aktualnymi przepisami służby mundurowej można rozkompletowywać zestawy umundurowania (wydając bluzę i spodnie z różnych kompletów), co z jednej strony zwiększa komfort żołnierzy (szczególnie kobiet), umożliwiając lepsze dopasowanie umundurowania, ale z drugiej strony niesie ze sobą dodatkowe wyzwania dla ewidencji mienia i gospodarki magazynowej w służbie mundurowej.

Nie można także wykluczyć błędów w samych arkuszach spisowych, gdyż np. istotna część mienia została wcześniej zakwalifikowana do kategorii piątej (oznaczającej brak wartości użytkowej), a stan tego mienia (zatarte metki, uszkodzenia fizyczne itp.) utrudniał lub uniemożliwiał kwalifikację do właściwej grupy asortymentowej mienia z określonym JIM.

W konsekwencji, stwierdzone podczas spisu z natury różnice między stanem faktycznym, a ewidencją, mogą wynikać np. z błędnego przypisania nazwy asortymentu lub indeksu, a nie z rzeczywistego niedoboru mienia. Dotychczas przeprowadzone działania potwierdzają, że tego typu przypadki były dość liczne, a przyczyny ich powstania wyjaśniane są właśnie w trzecim etapie inwentaryzacji.

Jednocześnie chcielibyśmy wskazać na błędy merytoryczne zawarte w artykule.
1) 1 Regionalna Baza Logistyczna umiejscowiona jest w Wałczu,
a nie „pod Szczecinem”.
2) W artykule podano informacje dotyczące przedmiotów „kategorii trzeciej” w służbie mundurowej, która w rzeczywistości nie występuje w zakresie umundurowania.
W świetle obowiązujących przepisów przedmioty z tego zakresu zalicza się do:
• kategorii pierwszej (I) – nowe, nieużywane przedmioty i materiały, posiadające etykiety materiałowe, spełniające określone wymagania techniczne – wartość 100%;
• kategorii drugiej (II) – przedmioty i materiały znajdujące się w użytku, zdane po użytkowaniu, jak również przedmioty nowe nieużytkowane, które nie odpowiadają warunkom kategorii I (mające drobne usterki, a nadające się całkowicie do użytkowania) – wartość 25-99%, średnio 50%;
• kategorii piątej (V) – przedmioty i materiały zużyte, których naprawa jest niecelowa lub nieopłacalna – wartość poniżej 25%. Przedmioty i materiały zaliczone do kategorii V podlegają wybrakowaniu.

Nie ma także poparcia w faktach teza sugerująca, że złożone przez żołnierzy i pracowników wojska wypowiedzenia umowy o pracę lub przewidziane prawem procedury kadrowe miały związek z prowadzoną inwentaryzacją PUiW (niektóre z podanych sytuacji w ogóle nie miały miejsca).

W szczególności nieprawdą jest stwierdzenie o fali wypowiedzeń oraz nadzwyczajnych zwolnień lekarskich. W skali całej sieci magazynów wojskowych tego typu przypadki mają charakter marginalny i wynikają głównie z przyczyn formalnych, osobistych lub zdrowotnych (spośród kilkuset pracowników siedem osób przebywa obecnie na zwolnieniu długotrwałym, a trzy na zwolnieniu krótkotrwałym).

Komendant 25 Wojskowego Oddziału Gospodarczego z dniem 1 lipca 2025 r. został przeniesiony do dyspozycji Dyrektora Departamentu Kadr, co jest bezpośrednim następstwem zastosowania pragmatyki służbowej (w tym wymagań formalnych dotyczących dopuszczalnego wieku żołnierzy zawodowych), określonego w Ustawie o Obronie Ojczyzny.

Kierownik Zespołu Zabezpieczenia 2 Regionalnej Bazy Logistycznej złożył wypowiedzenie umowy o pracę w dniu 30 grudnia 2024 r. (tj. na kilka miesięcy przed rozpoczęciem inwentaryzacji). Okres wypowiedzenia wynosił 3 miesiące i upłynął z dniem 31 marca 2025 r. Pracownik w resorcie obrony narodowej przepracował 46 lat. Ze swojego stanowiska rozliczył się bez jakichkolwiek braków.

Nie jest prawdą, że wymieniony w artykule podoficer nie pełni już zawodowej służby wojskowej. Żołnierz ten nadal pełni zawodową służbę wojskową i do dnia dzisiejszego nie złożył wypowiedzenia stosunku służbowego.

Z pełnym szacunkiem dla pracy redakcji i prawa mediów do informowania opinii publicznej, apelujemy o rozwagę w formułowaniu ocen i o unikanie publikowania niezweryfikowanych informacji, szczególnie w sytuacji, gdy procesy inwentaryzacyjne są nadal w toku. Jesteśmy otwarci na współpracę i udzielenie wyjaśnień, w każdej sprawie, która dotyczy naszej działalności oraz funkcjonowania jednostek nam bezpośrednio podległych.

Źródło: IWsp SZ

red. PZ

autor zdjęć: Źródło: IWsp SZ

dodaj komentarz

komentarze


Dekapitacyjne uderzenie w Iran
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Kolejni Polacy ewakuowani z Bliskiego Wschodu
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Na RBN o jedności w kwestiach bezpieczeństwa
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Letni wypoczynek z MON-em
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Lekcje na poligonie
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Gen. Sosabowski upamiętniony
Nasi czołgiści najlepsi
„Baltops” także na lądzie
Apache’e z szachownicą
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Film o Feniksie i terytorialsach
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Wschodnia flanka walczy w przeciwnikiem
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
DNA GROM-u
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Nowy rozdział w historii Mesko
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Setka lotów w „Akcji Serce” za nimi!
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Podróż w ciemność
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Śmierć gorsza niż wszystkie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Polacy bezkonkurencyjni w górskich zmaganiach we Włoszech
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Wyższe stawki dla niezawodowych
Ewakuacja Polaków z Izraela
Wykuwanie interoperacyjności
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Dzień, który zmienił bieg wojny
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Umarł król, niech żyje król!
Droga do zespołu bojowego GROM
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Misja PKW „Olimp” doceniona
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO